Filter-forvirring

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Filter-forvirring

• Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af landbo. This post has been viewed 67 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

store.bjoern
    Deltager
      • Giant

Mit lille lækre ZWO farvekamera er kommet, og det var min tanke at købe et Baader UV/IR Cut off-filter. Billeder af dét og andre fabrikater synes ikke at vise gevind i rammen på hver side af filteret. Hvis filteret skal skydes ind mellem kamera og skop, siger min agerhønelogik, at der skal være to gevind. Hvor er det lige min kæde hopper af?

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bjørn,

Prøv lige at tjek spcifikationerne.

Mener at vinduet er IR-Cut coated på color kameraet.

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

landbo
        Deltager
          • Nova

Store Bjørn wrote: Mit lille lækre ZWO farvekamera er kommet, og det var min tanke at købe et Baader UV/IR Cut off-filter. Billeder af dét og andre fabrikater synes ikke at vise gevind i rammen på hver side af filteret. Hvis filteret skal skydes ind mellem kamera og skop, siger min agerhønelogik, at der skal være to gevind. Hvor er det lige min kæde hopper af?

Din agerhønelogik er ikke helt ved siden af. Dit problem er nære relateret til dit syn der syntes og trænge til et eftersyn. Sagt på en anden måde kan jeg ikke erindre at have set et filter uden indvendigt gevind på den “fjerneste” ende så du kan skrue dig en kæmpe stak hvis det ønskes.

Tillykke med det nye bette kamera. Ret beset behøver du vist ikke ir/uv filter, da brøndene jo indeholder hver et filter i en af farverne rød, grøn eller blå og derved ikke lukker andre farver ind i teorien. Det er dog min erfaring at omtalte filter dog kan give en smule skarpere billede på andre kameraer. Landbo2015-03-03 22:43:07

store.bjoern
          Deltager
            • Giant

Hej Mogens og Leif. Tak for hurtigt svar. Mja, det må nok være opløsningen på billederne, ellers må jeg skyde en barlow ind mellem øje og ipad

Jeg gik egentlig ud fra, at der ikke var UVIR-filter i kameraet, siden et sådant filter kan tilvælges farvekameraet, når man bestiller direkte fra producentens site. (Jeg bestilte det dog fra England).

Jeg kan jo lige spørge på deres forum, inden jeg evt. bestiller. Jeg melder lige tilbage når jeg ved mere.

store.bjoern
            Deltager
              • Giant

Jeg hører derovrefra, at der skulle være filter i. Blev snydt af http://zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp nederst på siden promoveres IR-filter til farvekamera (usb 2-udgaven) og klart glas til mono?! Formentlig en fejl på siden.

Men, er et ekstra IR-filter en dårlig ide (altså spild af penge)? Eller skal jeg bare anskaffe et klart vindue til at beskytte beskyttelsesvinduet?

landbo
              Deltager
                • Nova

Store Bjørn wrote: Jeg hører derovrefra, at der skulle være filter i. Blev snydt af http://zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp nederst på siden promoveres IR-filter til farvekamera (usb 2-udgaven) og klart glas til mono?! Formentlig en fejl på siden.

Men, er et ekstra IR-filter en dårlig ide (altså spild af penge)? Eller skal jeg bare anskaffe et klart vindue til at beskytte beskyttelsesvinduet?

Nej, vist ikke en fejl hvis du læser hele teksten og holder den op mod den viden at de første ZWO USB 2 kameraer vist slet ingen beskyttelsesglas/filter blev leveret med.

Forstod du havde købt USB 3 udgaven, hvor alle farverkamerane har indbygget et IR cut filter i glasset der beskytter sensoren.

Du skal ikke købe et filter mere for og beskytte det indebyggede. Prøv kameraet og syntes du det tegner lidt uskarpt kan det sikkert forbedres en smule med et UV/IR filter i front. Det er min erfaring, det ikke skader et farverkameras gengivelse og få indsnævret sin båndbredde en smule på planeter, især for IR. Det er så muligt andre er af en anden mening.

store.bjoern
                Deltager
                  • Giant

Tak for opklaringen, Leif. Jeg kaster mig ud i det og ser. Skal dog også lige se på en ny/brugt laptop…

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Store Bjørn wrote: Tak for opklaringen, Leif. Jeg kaster mig ud i det og ser. Skal dog også lige se på en ny/brugt laptop…

Det er bare og gå i gang og forsøge. I dag koster det ingen ting og smide det der gik skidt i skraldespanden. Det var meget værre den gang i fordums tid man først skulle fremkalde film, fixere osv.

Jeg har i øvrigt den S/H udgave af kameraet, som jeg går og leger en smule med når forholdene er til det. Det kunne se ud til at i aften er en af de få nætter i dette år foreløbig ………… F****** jeg skal op kl l*** og tjene en skilling.

store.bjoern
                    Deltager
                      • Giant

Ja, jeg er selv én af de første i kvarteret der er oppe, og har på det sidste set flot klar stjernehimmel ved femtiden med månen på vej i seng og Jupiter med, og ønsket, at jeg bare kunne stille mit gear op.

Er så småt kommet igang. Har foreløbigt koblet til min stationære og leger lidt med SharpCap, som lader til at være et godt begynderprogram. Det gemmer en txt-fil til hver avi, hvor indstillingerne for optagelsen fremgår.

Fint at der fulgte en fiskeøjelinse med, så man kan lave nogle fokuserede optagelser på skrivebordet. CD med drivere og dokumenter havde praktisk link til mest opdaterede drivere.

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Store Bjørn wrote: Ja, jeg er selv én af de første i kvarteret der er oppe, og har på det sidste set flot klar stjernehimmel ved femtiden med månen på vej i seng og Jupiter med, og ønsket, at jeg bare kunne stille mit gear op.

Er så småt kommet igang. Har foreløbigt koblet til min stationære og leger lidt med SharpCap, som lader til at være et godt begynderprogram. Det gemmer en txt-fil til hver avi, hvor indstillingerne for optagelsen fremgår.

Fint at der fulgte en fiskeøjelinse med, så man kan lave nogle fokuserede optagelser på skrivebordet. CD med drivere og dokumenter havde praktisk link til mest opdaterede drivere.

Ja tit og ofte er der mest klart tidligt om morgenen. Fa***** det ikke er til at falde i søvn tidligt på aftenen.

Så skal man vælge de programmer man har det bedst med. Foretrækker dem selv så simple det er muligt.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Filter-forvirring' er lukket for nye svar.