Filter for å fjerne nordlys?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Filter for å fjerne nordlys?

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 12 måneder siden af henrik. This post has been viewed 91 timesschneider. This post has been viewed 91 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

simen1
      • Planet

Jeg bor i Nord-Norge og utsikten til stjernene sløres veldig ofte av nordlyset. Selv på gode dager med lite nordlys er det nesten umulig å fotografere stjernetåker på grunn av nordlyset. Den dominerende bølgelengden til nordlyset er 557,7 nm grønn. Finnes det noe rimelig filter som kan fjerne denne bølgelengden uten å fjerne så mye annet, spesielt ikke H-alfa 656,3 nm?

Nordlyset har også en sekundær bølgelengde, 630nm rød, som sjeldent er plagsom og som jeg regner med ligger for nært H-alfa til at man finner rimelige filtre for å ta bort den ene men ikke den andre.

linda
        • Asteroid

Det slår meg at du muligens har valgt feil hobby…

Men jeg håper at noen kan hjelpe deg. Du kan også spørre butikker som selger astro-utstyr.

erikgu
        Deltager
          • Nova

Hei Simen,

Jeg ville sendt en mail til Astrodon med spørsmålet. http://astrodon.com/index.html

Erik G

Erik G

simen1
            • Planet

Takk for tips Erik. Jeg har sendt de en epost.

Linda, egentlig er det den perfekte hobby å kombinere med nordlysfotografering. En helgardering (bare været er klart). :p Får jeg det ikke til her oppe så får jeg kjøpe meg en chartertur til kanariøyene..

kubach
            Deltager
              • Super Giant

HA HA Simen1 – Det er noget man i DK kalder et luksus problem.
              “utsikten til stjernene sløres veldig ofte av nordlyset”
              Og i Danmark
              “utsikten til stjernene sløres veldig ofte av SKYENE”

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Jeg ville nok søge lidt på Optical Notch filter.

Hos Thorlabs laber de også notch filter:
                f.eks

561nm +- 9nm, det burde faktsik virke for dig http://www.thorlabs.com/thorproduct.cfm?partnumber=NF561-18

633nm +- 12nm, http://www.thorlabs.com/thorproduct.cfm?partnumber=NF633-25

og her har du lidt kurver:

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Eller du kunne jo også bare vælge at bruge et Nebula filter, fra Andover.
                  http://www.andovercorp.com/products/astronomy-filters/nebula/

Nok en noget billigere løsning Wink

linda
                    • Asteroid

Går det ikke an å ta det bort digitalt? Min mann som leker en del med photoshop, tror det er relativt enkelt. Men det er kanskje mengden med bilder som bruker i astrofotografi som gjør det utfordrende?

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Linda wrote: Går det ikke an å ta det bort digitalt? Min mann som leker en del med photoshop, tror det er relativt enkelt. Men det er kanskje mengden med bilder som bruker i astrofotografi som gjør det utfordrende?

Det tvivler jeg på at man kan. På det endelige billede ligger jo RGB opsummering af alle bølgelængder, så det er umuligt at pille bidraget fra et bestemt frekvensbånd ud efterfølgende.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

nej Linda, det kan man desværre ikke.

Som Rudi siger gemmes farve informationen som 3 forskellige farver, rød, grøn og blå. Dette gøres for det virker fint for vores øjne, og når disse 3 blandes kan alle farver opstå, men det er faktisk lidt snyd. nar man ser en gul farve, ved man faktisk ikke om der er lidt eller meget gult, eller om der bare er ligemeget grønt og rødt (sådan ca.)

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Filter for å fjerne nordlys?' er lukket for nye svar.