Filter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Filter

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 295 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Lunten kan også tunes, ved at tilte filtret indtil man rammer bølgelængden helt præcist. Nogle siger at Lunts tuning system ikke virker helt godt, og at de er ved at designe et nyt og bedre. Overfladedetaljer og prominenser ses i øvrigt ved samme tiltning/tuning, men overfladedetaljer kræver et smallere filter for at ses tydeligt end udbruddene gør.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Tak, så er jeg med, altså kvaliteten/opløsningen stiger med prisen 🙂
        Men alle, selv de billigeste kan vise begge typer.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

PS.
          Skulle man købe et solscope idag for ca 12000- hvilken ville være bedste køb for visuelt brug i første række, filter foran ens refractor er desværre alt for dyre.

0,7Å

Sola
          RED
          i
          alpha telescope (Hepta)

Lunt 60mm 0,8Å til protuberan

Dette er umiddelbart de 2 jeg kan finde til ca prisen.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Omkring tuning på Lunt’en Tommy

Som du nævner det har tuningen ingen praktisk betydning på Lunt’en. I praksis gør det intet, da Lunt’en virker fint.

Iflg. Lunt og egne erfaringer. Så er der mere eller mindre kun en indstilling. Der hvor den er bedst. Selve systemet virker meget slapt og de første gange syntes man ligefrem at den må være i stykker. Den virker som Lunt har lovet, men som de skriver i manualen at overflade detaljer kommer frem og forsvinder er ikke helt korrekt. Det er ikke sådan at man går fra at se protuberanser til overflade detaljer. Enten ser man det hele skarpt eller ikke.

* Tuning: Here is where the magic begins. On the top middle of the scope is a small black wheel recessed into the telescope housing. Move the knob all the way to the right when at the eyepiece end. Do NOT force the wheel. While looking thru the instrument slowly move the wheel to the left. After about 4-5 turns you should have seen the edge detail of the Sun come into view and then fade away again. Move the wheel back in the other direction until the prominences are most vivid. Moving the wheel from here in either direction should have little visual effect on the image but more or less surface detail may become apparent. Personal preference will specify where the tuning point is dependant upon what you like to observe. Once tuned, there should be no reason to re-tune during an observing session.

De har nu lavet et “air pressure” system som skulle være bedre og som har fået gode test. Koster vist nok en del mere. Det er dog svært at gennemskue, da de personer som har testet dem indtil nu ikke er helt fri af Lunt hypen endnu.

Ethalon filteret er hverken bedre eller dårligere end på andre systemer jeg har kigget i de sidste 6-7 uger. Diagonal spejlet kan ikke indstilles osv.

Hvis jeg skulle købe til visuelt brug i det pris leje ville jeg nok kigge efter noget dobbelt stacket.
            Nightsky2009-05-25 19:58:46

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Tak, du har jo den erfaring der skal til, det er taget til efter retning.

pbm77
                • Moon

Til den pris ville jeg også kigge lidt på http://meade.dk/product.asp?product=299

Den er trods alt på 0.5Å og dermed skulle den gerne vise flere overfalde detaljer.

Overfalde detaljer kan du også sagtens se ved fx 0.8Å, men der vil ikke være nær så mange detaljer at se som ved 0.5Å.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Jo takker, den ser også fin ud, der er dømt tænke pause Cool

Jeg havde dog engang en 40mm PST, den var jeg ikke imponerede over, solen var alt for lille og derfor detaljer også, det var derfor jeg tænkte at en 60mm ville være bedre.
                  TommyF2009-05-25 23:01:25

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Så skal du prøve at se i nogle først.

Nu ser jeg åbenbart ikke ret godt i det røde felt, men forskellen mellem en 40 og 60 mm. er efter min mening ikke så stor. Gevinsten ved at gå fra 0,8 til 0,5 Å er langt større. Igen ud fra jeg har set det sidste stykke tid.

Selv sidste år da jeg så en top tunet 60mm var forskellen ikke ret stor.

Jeg er sikker på at andre oplever det anderledes. Så tag ud og kig i nogle…

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

For lige at komme tilbage til tråden igen, har jeg lige hente Morten’s 2″ IDAS LPS filter.
                      Den er sat i min 2″ til T2 filterhjul, og det er jo klart, så der skal skydes lidt test i aften for at se forskellen på LRGB med uden IDAS LPS.

Nogen ide til expo tider, regner med at lave en serie på 5x200sek LRGB med og uden filteret.
                      Men måske 1×300 LRGB er bedre da himmelen ikke når at ændre sig så meget mellen de 2 sæt optagelser.

TommyF2009-05-28 19:47:12

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

IDAS Filteret er bestilt,,, så er det bare om der er Kr i overskud til et sol scope, ville helst have noget der kunne side på min 120mm ED, men det er ski gidt nok ikke for almindelige mennesker.Cool

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Filter' er lukket for nye svar.