Filter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Filter

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 294 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Jamen, betyder det noget hvor det sidder,,,,

Som i nok ved vil jeg prøve et LPR filter, ? er bare om det skal være e 1.25″ og så sætte på en LUM og foran mit mono Atik, ellers om det ville være mere praktisk at købe et 2″ og monterer filter hjul igen og skyde som normalt med Lrgb ????

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Prøver lige igen med en nemmere ?

Sætter jeg et 2″ LPR direkte på tubus/okular udtræk kan man så sætte filterhjulet på og kører Lrgb ,,,,
        kamera<-filterhjul LRGB<-2″LPRFilter<- tubus

Eller er løsningen Lum med 1.25″ LPR og intet foran til RGB…
        Altså optage kamera<-LPR filter<-Tubus til LUM
        og kamera<-filterhjul RGB<-Tubustil RGB

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Ville nok starte ud dem det sidste…

Altså Lum = LPR eller hvad du nu ville prøve med.

RGB = RGB.

Da sådan et LPR og hvad de ellers hedder forrykker farven meget.

Men som sagt lån et par forskellige og se hvad der virker bedst for dig, bare som Lum filter.

Så kan du jo altid prøve at sætte dem foran, også selv om de kun er 1,25″ (har en adaptor du også kan låne). Også laver du en gang test med LPR foran LRGB… Og ser hvad du mener.

Virker LPR som Lum så bedst kan du nøjes med at skifte L ud med LPR. Virker det bedre med det foran alle filtre, så finder du samtidig ud af om du kan nøjes med 1,25″ der.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Så vidt jeg ved er IDAS LPS det eneste filter som ikke forrykker farvebalancen nævneværdigt, når det bruges sammen med RGB filtre, eller oneshot-color. Jeg har et 1.25 IDAS du kan låne til din test.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Takker for info’en, ser ud til at IDAS er den rigtige vej, men er lidt bekymret over 1.25 åbningen så langt fra chippen, som mit setup er nu er vejen jo ca SCT gevind åbning, og med et 1.25 IDAS så langt fra chippen kunne der måske ske nogen forvræring.

Jeg tager gerne imod et lån af filter, skal lige have et par andre småting på plads først, takker.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Det med at låne – Det betyder jo bare at du kan se hvad der virker for dig, så kommer vignettering jo i anden række. Hvis så det er IDAS der viser sig at være bedst, så mener jeg det findes som SCT filter, altså med SCT gevind og fuld åbning…

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Det ville være betydeligt nemmere at kunne bruge det som 2″ da jeg så kunne beholde hjulet på og ikke skulle løsne kameraet mellem filter skift.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

2″ IDAS LPS
                      Nogen ide om hvor det kan skaffes, kan ikke se den på diverse steder jeg plejer at skaffe dingenoter.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg tror det nærmeste er her: http://www.scsastro.co.uk/it050019.htm

TS har det også http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2580_Hutech-IDAS-2–Nebelfilter-LPS-P2-fuer-Deep-Sky-Fotografie.html så Lyra burde kunne få det hjem

Jesper2009-05-22 22:35:47

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Takker Jesper, havde ski ellers været rundt dem Embarrassed

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

hej,

De har et stort udvalg, og priserne ser ud til at være til at overkomme. Wink

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Tommy

Jeg har et IDAS-2 2″ du kan prøve hvis du vil. Det giver lidt blå billeder – se selv!

M

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Jo tak, Morten, det ville være perfekt, kan jeg få 2″ til at passe mellem udtrækket og filterhjulet, så er den i vinkel.

Bjørn, Tak, alle links kan bruges.
                                TommyF2009-05-23 16:02:16

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Nu hvor vi er ved filter osv,,,,
                                  Kan det virkelig passe at Lunt’s 60mm solscope enten er til overflade eller protuberanser
                                  Altså man kan ikke tune ind som på Coronado?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Filter' er lukket for nye svar.