Feriemål: Dark Sky Island

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Feriemål: Dark Sky Island

• Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af tom. This post has been viewed 161 timesa. This post has been viewed 161 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Et ferietip:

Kanal øen Sark island er blevet udpeget som “en mørke ø” af dark Sky Association: http://sark.info

Fra deres hjemmeside:

Mvh HenrikHenrik2011-11-29 00:43:28

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Henrik

Det lader til, at det også er et sted med meget vignettering Wink

Hvis man til en nattemørk ø i Danmark, så vil jeg foreslå Anholt.

mvh

Torben

Torben Taustrup2011-11-29 11:55:46

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Eller Bornholm. I hvert fald efter midnat.

Thomas, Bornholm

morten
          Deltager
            • Super Nova

Hvorfor er det ikke nogen der udvikler et område som astro camp på øst-Bornholm med overvågede Astro-sheds og fjernstyrede teleskoper. Den er trods alt lettere at komme til end Anholt (flybilletterne dertil er meget dyre).

kimmerrild
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg har haft planer om at udvikle et lille astro feriecenter derovre med fjernstyret 16” teleskober, men finanskrisen har barberet flødeskummet af min hobby – desværre.
              Uanset hvad prisen ville kunne være, så vil jeg tro at rent-a-scope er billigere, de er veletablerede, mørke sites og indkøb af udstyr er bare halv pris alle andre steder i verdenen end Europa.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Hej

Hvorfor tage så lang væk, når I bare kan tage en tur til Møn? 🙂

Jeg har boet på Møn i knap to år nu og her er meget mørk. Bor ca. 3 km i luftlinje fra Stege “centrum” og med frit udsyn til Østersøen. Min himmel kan matche Avnø’s nattehimmel. Ved det, for jeg er selv kommet på Avnø gennem mange år nu.

Hvis min himmel, så tæt på Stege, er så mørke, så er den endnu bedre på Østmøn, nok det bedste man finder øst for Storebælt med undtagelse af himlen over Christiansø og andre “hemmelige” steder på og omkring Bornholm.

På Møn findes der adskille B&B’s hvor man helt sikkert kan træffe en aftale om en omvendt indlogering, med observation om natten og meget sen morgenmad. Alternativt kan der lejes et sommerhus, dem er der adskillige af hernede. Kan da nævne en af mine naboer som lejer sin fædrenegård ud som sommerhus. Gården ligger direkte ud til Østersøen og med sydvestvendt have – 40 km sort hav til nærmeste lys mod syd – så kan det næsten ikke blive bedre i Danmark.

Nå, men alt dette for at sige at vi har altså også nogle fantastiske steder her i Danmark, tilmed tæt på København. Og hvis man vil tænke lidt (meget lidt) alternativt, så er der nemt at arrangere en astroweekend et meget mørkt sted.

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Feriemål: Dark Sky Island' er lukket for nye svar.