Fejlslagen planetsti

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Fejlslagen planetsti

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 10 måneder siden af Claus Agerskov. This post has been viewed 1287 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

Jeg ser i avisen, at man har planer om en planetsti i Høng, Sjælland. Nordea Fonden vil støtte med 259.750 kr.

Umiddelbart blev jeg begejstret, da jeg læste, at planeterne bliver i skala 1:1.000.000, så Solen er 139 cm og Jorden 13 mm. Med planeterne på granitsøjler. Ligesom den særdeles fremragende planetsti i Lemvig.

Men så fik jeg morgenkaffen galt i halsen, da jeg videre læste: Afstandene mellem planeterne bliver i skala 1:10.000.000.000.
      Dermed kommer afstanden mellem Solen og Jorden til at være kun 15 m i stedet for 150 m. Og distancen ud til Pluto 590 m i stedet for 5,9 km.

Jamen, for pokker da! Er der ikke plads i landsbyen Høng til at lave en rute på 5,9 km? Det er jo ikke midt i København.

Meningen med en planetsti er, at den skal vise, hvor store afstandene er i forhold til planeternes størrelse. Nu ødelægger man hele projektet. Stien bliver jo endnu en vildledning i stedet for en fornem illustration.

I Lemvig vandrede vi ud til Pluto, hvor jeg fortalte min – nu overbeviste – søn, at der i modellen er 40.000 km ud til den nærmeste nabostjerne. Hvad skal man sige i Høng uden at vildlede?
      (Gæt hvem der skulle gå tilbage til Solen for at hente bilen.)

Det er endnu mere kreperligt, når man betænker, at stien ikke ville blive væsentligt dyrere ved at øge afstanden mellem “skulpturerne”.

Det er virkeligt ærgerligt at ødelægge projektet, når muligheden var der.

Mvh
      Niels Foldager

nfoldager
      Deltager
        • Planet

> … at planeterne bliver i skala 1:1.000.000

skulle være: 1.000.000.000

Claus Agerskov
        Deltager
          • Moon

Den skala i Lemvig er jo genial. For så svarer turen ud til den nærmeste stjerne, som en tur rundt om Jorden – sådan cirka.

Mvh. Claus Agerskov

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.