› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Fejl
- Dette emne har 49 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 2 måneder siden af michael. This post has been viewed 930 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. december 2010 kl. 13:37 #51576
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hvad end de gjorde for at fikse det, så var det ikke nok. Det er fremdeles fejl … Flere forumbrugere har sagt at de har mistet lange indlæg. Jeg selv får denne fejlen omtrent hver eneste dag, senest nu for nogle minutter siden.
Mvh,
Bjørn10. december 2010 kl. 13:37 #51578
mikael_joeDeltager- Super Nova
også her igen.
10. december 2010 kl. 14:39 #51582
michaelDeltager- Giant
Nu er jeg ikke Windows server mand, men fejlmeddelelsen er klar.
Jeg tror stadig det er mail komponenten som midlertidigt ikke kan få fat i den SMTP server der skal stå for udsendelsen af mailen. Måske fordi det er en delt server, mail er måske ikke ligefrem a0’s stærke side.
Dertil kombineret med dårlig fejlhåndtering på forum siden – denne skulle have været fanget istedet for at returnere en fejl til brugeren.
Løsningen er formentlig at forum ændres til at kunne fejlhåndtere midlertidigt fravær af SMTP servicen, eller alternativt finde en stabil SMTP provider.
10. december 2010 kl. 14:57 #51585
jeppeDeltager- Super Giant
Test fra Jeppe
Den gik fint gennem
Jeppe 2010-12-10 13:57:49 10. december 2010 kl. 15:21 #51588
michaelDeltager- Giant
Jeppe wrote:
Dette er en test – i følge Azero burde det være ok igen.
Det er deres SMTP server der fejler formentlig? ikke sandt?
10. december 2010 kl. 15:24 #51590
k_holstDeltager- Nova
Jep! Så fik jeg også fejlen.
10. december 2010 kl. 20:08 #51623
jeppeDeltager- Super Giant
Er der nogen, der goder at poste en kopi af fejlmeddelelsen? Jeg har ikke fået fejlen, og Azero kan ikke se, der er noget galt.
10. december 2010 kl. 22:51 #51637
tommyfDeltager- Neutron star
Fik den i går et par gange, men der gik det også langsomt med svartiderne fra forum..
11. december 2010 kl. 12:10 #51670
michaelDeltager- Giant
wrote: Azero kan ikke se, der er noget galt.
Ved du om du benytter localhost (127.0.0.1) i det script som sender mail??
Mht til om Azero kan se noget eller ej, tvivler jeg stærkt på de ved hvad de skal kigge efter – typisk har webhost af denne karakter ikke den store viden (eller tid/lyst) til at sidde og rode efter sådan et periodisk fejl – medmindre de bliver tvunget til det af mange kundeklager – kundeflugt.
Et scenario der kan gøre sig gældende er en SMTP server med et begrænsing i antal connections eller anden form for throttling der gør at fejlen viser sig periodisk, f.eks. hvis andre brugere på samme server udsender et større antal mail (mailingliste) i samme øjeblik, og det kan udløse en “connection refused” – hvilket så resulterer i en fejl på jmail komponenten.
Man kan så diskutere om det er Azero’s fejl eller ej – fordi det burde forum scriptet tage højde for – altså have en form for indbygget fejl tolerance, fordi forum scriptet ikke som udgangspunkt kan regne med at have mail services kørende 24/7 – og bør/skal kunne håndtere det.
Så der er 2 sider af sagen som jeg ser det – nærmere forklaring bliver meget svær, uden yderligere kendskab til det faktiske setup der benyttes.
Og årsagen til at det er svært at finde/se for azero er at de formentlig skal greppe i tonsvis af logs efter nogle få fejl – og hvis de ikke ved hvad de skal kigge efter, er det meget svært for dem
Michael 2010-12-11 11:12:44 11. december 2010 kl. 20:16 #51700
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg har ikke studeret de nye fejlmeldingerne i detalj, men de ser da ud på overfladen lige som den der er gengivet i første post i denne tråd.
Som Tommy siger, virker det som at fejlen opstår medst når der er generelt store svartider på forumet.
Mvh,
Bjørn11. december 2010 kl. 23:29 #51718
astrojensenDeltager- Neutron star
Mærkeligt. Forum har for mig fungeret upåklageligt i lange tider. Jeg har ikke fået nogle fejlmeddelelser og har trods alt skrevet en del indlæg i de sidste uger.
Men CloudyNights loader utrolig langsomt for mig – nu vi er i gang med at brokke os over det tekniske…
Thomas, Bornholm
12. december 2010 kl. 05:38 #51725
michaelDeltager- Giant
Jeppe,
Jeg har kigget lidt nærmere på det. Forum ser ud til at være en lettere modificeret version af http://www.webwiz.co.uk/webwizforums/ og jeg har downloadet en version og kigget lidt nærmere på det
prøv at FTP ind til din account, i mappen gå ind i forum/log_files mappen og se om der ligger nogle filer der. Hvis logging er enabled, vil der sikkert ligge fejl logs her. Disse logs kan bruges til at få en ide om hvor ofte det sker – det vil ikke løse problemet – kun give et hint om omfandet – og kan bruges til at åbne en support sag hos udbyder.
2: i filen functions/functions_send_email.asp skulle følgende kode være i bunden
If Err.Number <> 0 Then
‘If logging is enabled write the error message to the log file
If blnLoggingEnabled Then Call logAction(strLoggedInUsername, “ERROR – File: ” & strFileName & ” – Error Details: err_” & strDatabaseType & “_” & strErrCode & ” – ” & Err.Source & ” – ” & Err.Description)‘Place error message into email error variable
strEmailErrorMessage = “<br />” & Err.Source & “<br />” & Err.Description & “<br /><br />”‘Set the returned value of the function to true
SendMail = False‘Display an error message to screen (disabled to prevent users seeing error messages)
‘Call errorMsg(“An error has occurred while sending an email.”, “send_mail_footer”, “functions_send_mail.asp”)‘Else the email has been sucessfully sent
Else
‘Set the returned value of the function to true
SendMail = True
End If‘Disable error trapping
On Error goto 0Vi kan ændre en smule i dette afsnit, således at fejl ikke bliver sendt til brugeren.
Det ændrer ikke problemet, men kan fjerne symptomet – eneste konsekvens vil være at der ikke vil blive udsendt notifikationer i de tilfælde hvor det sker. Send PM hvis du skal have mere info om denne løsning.
Problemet er stadig at det er hosted i et shared miljø – hos en udbyder, som næppe vil fjerne de kunder der på samme server bruger for mange resourcer, og de har åbenbart ikke styr på resource tildeling på boksen. Det kan være mange ting som en anden kunde der sender mange mails samtidig, backup jobs der kører på serveren eller lignende.
Skriv til azero at der i perioder ikke er adgang til jmail komponenten pga en tilsyneladende belasted server. Vedlæg nogle eksempler på hvad tid det er sket – spørg dem om de kører backup jobs på dette tidspunkt, eller de kan se hvilke kunder som trækker resourcerne ud af boksen. Evt hør dem hvad de gør for at enkelte brugere på serveren ikke trækker for mange resourcer? – Svaret på disse spørgsmål vil fortælle en del om kvaliteten af udbyderen 🙂
Konklusion
1: Belasted server – kun azero an gøre noget ved det – du kan evt hjælpe hvis du har error logfiler i mappen som beskrevet ovenfor
2: Ændring af send mail funktionen kan fjerne symptomet (fejlmeddelelsen) men ikke problemet (jmail komponenten virker ikke pga for belasted server)12. december 2010 kl. 06:03 #51727
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Michael, som du siger fjerner man kun symptomet. Problemet er at hvis man fjerner feijlmeddelelsen får ikke brugeren noget varsel at det evt. gik galt, og vil tro at det istedet gik igennem som det skulde. Da vil man få en del brugere der efter hvert klager på “Jeg troede jeg hadde skrevet en besked om dette, men kan ikke finde den igen.”
Dessuden forsvinder tæksten ligevel ud i bitbucket, som før, og brugeren vil derfor fremdeles ha mistet det han skrev.
En rigtig fremgangsmåde i en slik fejlsituasjon er at:
1. Logge fejlen.
2. Give en forståelig fejlmelding til brugeren, med evt. teknisk tillægsinformation.
3. Give brugeren anledning til at forsøke på nyt (retry at sende meldingen), sekundært lægge tæksten ind i brugerens udklipstavle (clipboard) eller måske i forumets sådan.Men selvfølgeligt må man samtidigt jobbe med Azero om selve problemet. Hvis de ikke finder ud af det, bør man måske skifte leverandør. Jeg er enig med Michael A. at det kan se ud som at Azero ikke har styring på belastningen (load balance). Det kan måske hjælpe at øge timeout-verdien, og/eller retry count, for denne rutinen på serveren hos Azero.
Bjørn T. Jønsson 2010-12-12 05:16:07 Mvh,
Bjørn12. december 2010 kl. 11:39 #51742
michaelDeltager- Giant
Bjørn T. Jønsson wrote: Problemet er at hvis man fjerner feijlmeddelelsen får ikke brugeren noget varsel at det evt. gik galt, og vil tro at det istedet gik igennem som det skulde. Da vil man få en del brugere der efter hvert klager på “Jeg troede jeg hadde skrevet en besked om dette, men kan ikke finde den igen.”
Beskeden vil blive postet korrekt ved denne fremgangsmåde – men, der vil ikke blive sendt mail ud til dem der har postet i tråden, om at der er kommet nyt indlæg.
Så ja, det er heller ikke nødvendigvis smart – idet der måske så er kommet svar på ens indlæg, og man ikke ser det, fordi man ikke modtager en mail.
Men så er der kun 1 løsning tilbage – få azero til at indse at deres server har en periodisk overbelastning som bl.a. påvirker jmail komponenten på serveren, eller finde en anden udbyder.
12. december 2010 kl. 18:18 #51778
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg mener denne fejl ikke har noget med varsel til brugeren om at h*n har fået svar på en besked. Jeg får denne fejlen stadigt, men jeg abonnerer ikke på varsel fra nogen tråd. D.v.s. at jeg ikke får mail når der sker noget på forummet.
MEN det er muligt at rutinen går indom abonnementsordningen på serveren – uanset om brugeren abonnerer på beskeder eller ikke – før den går videre og skal poste selve beskeden. Hvis den da feijler der, altså i abonnentrutinen, så kommer den aldrig til postrutinen. Så det er muligt du har ret ligevel!
Bjørn T. Jønsson 2010-12-12 17:19:10 Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fejl' er lukket for nye svar.