Fejl i min az go to?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Fejl i min az go to?

• Dette emne har 18 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af michael1987dk. This post has been viewed 409 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

michael1987dk
      • Main Sequence

Hej folkens. Jeg vil lige høre om det er mig som laver nogen fejl her. Når jeg laver en 2 star allignment på mit teleskop så er det kun den første stjerne jeg bruger den kan finde efter endt allignment.

Alle andre stjerner osv ligger Ca 2 fingersbredder under teleskopet. Som det er sat til at finde. Hvordan kan det være?

Stativ og kikkert er sat i vater og starter ud fra polaris. Er det en fejl?

Det er ved at tage lidt af pippet fra mig for ved ikke hvad jeg gør galt.

Hjælp

Mvh. Michael

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant
        • Er du sikker på, du rammer de rigtige stjerner under alignment?
        • Har du angivet tiden rigtigt?
        • Har du angivet din position (koordinater) rigtigt?

mvh

Jakob A.

michael1987dk
          • Main Sequence

Tid og position stemmer. Bruger den app synscan har lavet. Men kan godt være jeg ikke rammer de rigtige stjerner. Syntes bare det det er de rigtige. Har kikket en del på stjernekort når jeg laver allignment, men kan godt være der er noget jeg stadig gør forkert. Øv

michael1987dk
            • Main Sequence

Har det en del videoer på Youtube. Min håndkontrol giver ikke et bip ved tilfredsstillende tilkobling eller når den har fundet objektet. Det forstår jeg ikke så ved ikke om der er fejl i den.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Prøv at komme med nogle eksempler dvs. alligement stjerne 1 hedder: 2: hedder osv. Er du helt sikker på at du er i vater? kræver godt vaterpas gerne digitalt og manuelt.

Jeg har selv succes med på min Evolution at sætte den i vater (hysterisk nøjagtigt) så via solfilter at aligne på solen derefter kan den nemt finde planeterne på daghimlen! og om aften kommer den rigeligt præcist på stjernerne til at jeg kan evt. realligne på dem hvis nødvendigt. Har i øvrigt gps på men det er jo ikke nødvendigt hvis du har nøjagtig tid og sted

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hvad er det for i øvrigt for et teleskop Skywatcher???

michael1987dk
                  • Main Sequence

Ja det er en sky watcher star Discovery 150p

michael1987dk
                    • Main Sequence

Ved heller ikke hvor vildt nøjagtigt den skal stå har ikke brugt vaterpas oven på teleskopet. Kan måske være det som er galt? Jeg har brugt Arcturus som nr1 og Vega som nr 2. Er det helt i skoven eller er det ok? Vega står meget højt på himmelen måske er det det som er galt. Syntes at have læst et sted omkring 60° oppe er det bedste sted og Vega er noget højere. Er det lige meget med den skala der står på siden med grader bare teleskopet er i vater?

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Den kan det vist være lidt svært at få et nøjagtigt vater på? Måler du før du monterer opstilling/teleskop altså på selve stativet? den låse-mekanisme der spænder teleskopet fast ser også ud til at kunne være en fejl-kilde. Hvis du har fri horisont så prøv at følge den over et længere stykke, hvis den er i vater så må horisonten hverken “stige” eller “falde”

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

45-60 skulle vist være det bedste

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Du skal nok måle vater på stativet før du monterer teleskopet og gør dig umage med det! Finde to alligment stjerner nogenlunde på samme højde og mindst 90 grader imellem dem

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Når du alligner på stjernerne så brug så stor forstørrelse som muligt

michael1987dk
                              • Main Sequence

Ok det er vidst her jeg har mine fejl kan jeg se. Der er ikke over 90° i mellem mine stjerner og Vega ligger nok omkring de 80° vil jeg tro. Jeg har vatteret stativet op og så bare sat den i 0° på skalaen. Men når jeg har kikket og skal til at slukke skriver jeg park scope så kører den rundt mod nord og kan slukke. Sker der så noget ved at man drejer på motoren? Eller skal den så reallignes bag efter igen? Og mange tak for hjælpen ind til videre. Det er guld værd

clauskaf
                              Deltager
                                • Nova

Jeg kender ikke funktionen “Park Scope” på en Skywatcher, men jeg tror du skal lade teleskopet blive hvor det er uden at dreje på motorene

clauskaf
                                Deltager
                                  • Nova

ellers skal du reallige igen (tror jeg) Funktionen hedder Hibernate hos Celestron og der kan jeg efterlade den i timer,dage,uger,måneder og så bare state op igen.

Jeg tror at park scope er noget tilsvarende

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Fejl i min az go to?' er lukket for nye svar.