Feed-back på nyt forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Feed-back på nyt forum

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 3558 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Her kommer lidt feedback på migreringen til bbPress.

• Hvorfor dog den nye URL-adresse (forum.astronomisk.dk) ??
        Der findes så mange links ind til astro-forum.dk, som nu alle går tabt. Jeg er med på, at det er for stor en opgave at få links, der peger ind på gamle astro-forum.dk poster til at virke pga bbPress/WordPress bruger en anden opbygning af url’erne.
        Men gamle links burde gå ind på/omstilles til forsiden i det mindste.
        Argumentet om, at man vil brande eller op-profilerer Astronomisk Selskabs hjemmeside holder ikke, synes jeg, da der ingen sammenhæng (i hjemmeside forstand) er mellem forum.astronomisk.dk og http://www.astronomisk.dk.
        På den anden side er astro-forum.dk allerede et meget velkendt brand, som er let at huske osv. Vil man profilere http://www.astronomisk.dk, så burde man i stedet linke fra astro-forum.dk til astronomisk.dk vha f.eks. en boks med nyeste artikler/nyheder fra astronomisk.dk i samme stil som der engang var fra astronomi-bladet.dk.
      • Andre har allerede nævnt farverne.
        De er meget meget uheldige, flyder ud på billige skærme. Og selv på en kvalitetsskærm er det anstrengende for øjnene.
        Man kan måske ikke sige, at det karry-gule fra det gamle astro-forum.dk var særlig smukt, men det var nu behageligt for øjnene.
      • Det her en en af mine kæp-heste!
        PLEASE brug nu HELE skærmens bredde og undlad at låse designet i en smal midter-kolonne !!!
        Alle skærme der bliver produceret i dag er i enten 16:9 eller 16:10 format. Dvs. at der er langt flere pixels vandret end der er lodret.
        Med disse typiske web-skabeloner, der sætter alt indhold i en relativ smal midter-kolonne skal man scrolle og scrolle. Billeder som vi jo benytter i stor stil kan ikke være på siden, så skal der scrolles igen. Eller måske trykkes billedet sammen, så det bliver grimt og forvansket.
      • På forsiden i kassen med listen over de forskellige fora/rum. Helt til højre står navn og dato for sidste indlæg. Her måtte titlen på indlægget gerne stå – ligesom på det gamle A-F.
        Hov, jeg ser nu, at der er noget i gang allerede 🙂
      • Hvorfor er det gamle astro-forum.dk stadig aktivt med optag af nye poster ?

Ovenstående er ment som konstruktiv kritik 🙂
      Jeg synes, at i er sluppet ganske hæderligt fra migreringen, og jeg har fuld forståelse for, at der er en masse i tager løbende fra nu af 🙂

biberadm
      Admin
        • Main Sequence

Hej Lars:

Jeg skal prøve at give lidt feedback på dit feedback her. 🙂

Hvorfor dog den nye URL-adresse (forum.astronomisk.dk) ??

I første omgang af den simple grund, at vi ønsker, at begge sites kan være tilgængelige i en overgangsperiode. Og det kræver et nyt domænenavn. Sekundært fordi tanken vist er, at knytte astro-forum tættere til Astronomisk Selskab, men det er ikke mit gebét.

Det har aldrig været planen at droppe ‘brandet’ astro-forum.dk. Det bliver snarere sådan, at de to i praksis kommer til at fungere som aliaser. Men da idéen er, at samle stumperne under astronomisk.dk, vil forum.astronomisk.dk naturligt blive den nye adresse, men med så effektive redirects fra det gamle som muligt. Og hvad der kan laves af integration i mellem de astronomisk.dk og forum.astronomisk.dk vil tiden vise. Teknisk er der i hvert fald mange muligheder. Men det du ser nu, er – som vist antydet flere gange – work-in-progress. Vi har haft rigeligt at gøre med at få data konsolideret. Vi har masser af planer og mange gode ideer, der står i kø, og det klør i fingrene for at få dem realiseret, men vi er pt løbet tør for midler. De sidste mange dages og nætters arbejde har været drevet af ren stædighed og engagement for projektet. Så jeg vil anmode om en vis tålmodighed.

Mht. trafikken fra astro-forum.dk: Planen er naturligvis, at vi skal ha ført den ‘gamle’ trafik over på det nye forum hurtigst muligt, som beskrevet her: http://forum.local/forums/topic/obs-nyt-astro-forum-pa-vej/page/8/#post-312317

Når vi laver om på URL’erne på astro-forum.dk i forbindelse med en flytning, har vi et vindue på ikke meget mere end et par uger, før vi begynder at miste Google-credit og -ranking, men da astro-forum.dk stadig i skrivende stund står åben, vil der foreløbigt ikke blive genereret nogen fejl i Googles indeksering.

Når vi derimod laver redelegeringen af domænet astro-forum.dk til den nye server, vil de tusindvis af URL’er, som er registreret i Googles base ikke længere svare. Og det er der vi – med Storm P’s ord – skal være der med spegepølsen. Der ligger iflg. Google knap 15.000 registreringer, der peger på astro-forum.dk nu. Desværre er det ikke permalinks, men links af typen

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=6071

Havde stien i stedet heddet fx

http://www.astro-forum.dk/forum/er-du-nybegynder/nybegynder-forskelle-paa-teleskoper/

så kunne vi ha hapset forumnavnet Er du nybegynder og i det mindste ha sendt den besøgende ned i det rette forum.

Jeg har leget med tanken om at lave en kæmpe redirect fil, der matcher gamle id’er til nye, og vha .htaccess sender brugeren ned i til den helt rigtige URL med en permanent redirects. Men jeg andre end mig må vurdere om det er umagen værd. Sitet vil igen blive indekseret af Google og de nye permalinks og den generelt langt bedre SEO-optimering i WordPress vil sandsynligvis snart give de gamle links baghjul.

Vi kommer dog helt sikkert til som minimum at lave den generelle viderestilling til forsiden, som du nævner. Skulle der blandt brugerne her på sitet findes en, der både drømmer og taler flydende grep og htaccess-lingo, så kunne der dog godt ligge en lille frivillig opgave dér. Men det forudsætter, at det ikke går ud over performance med en stor htaccess-fil. Vi har i hvertfald en database, der matcher nye og gamle id’er.

Farverne

Som tidligere nævnt et par steder, så mangler der kontrast. Sitet er primært funktionelt og læsbarheden er naturligvis vigtig. Jeg er grafiker, oprindeligt med typografi og bøger som speciale, men i de sidste 20 år stadigt overvejende med web som arbejdsområde. Så tro mig, det er noget, jeg går op i. Vi har ikke taget endelige beslutninger om typografi, men har kastet os over det bedste basis-theme til bbPress, som vi kunne finde. Så det færdige udseende kan godt bedrage. Vi har valgt noget, der var 90% på plads fra starten. Og så skal der nudges.

Lars’ kæphest: skærmudnyttelsen

Du har ganske ret i, at skærmene i dag er blevet widescreen. Så det vil være oplagt at udnytte pladsen lidt bedre.

Men der er et andet hensyn, som vi kæmper op imod, og det er linjelængden. Hvis vi skal give en god læseoplevelse, så skal linjer faktisk helst ikke overstige ca. 65 tegn. Det ved vi fra talrige læseundersøgelser. Så noget af den horisontale ‘real estate’ skal – kan måske bruges til widgets og sekundær navigation, som fx lister, som i højre margin i dag.

Vi må se på det i sammenhæng. Med billederne forholder det sig lidt anderledes. Hvis de bliver for store og udnytter fuld skærmbredde, så mister vi faktisk orienteringen og overblikket over billederne. Så her kan svaret typisk blive, at man præsenterer billederne i en mindre galleri-struktur inline i artiklen, hvorefter man klikker på dem, og får dem op i en viewer, der optimerer billederne til fuld visning i en såkaldt lightbox-visning, som også kan bruges til at bladre igennem billederne. Og ideelt med billedtekster nederst i lightboxen. Det kan bliver utroligt lækkert og intuitivt at bruge. Men igen skal vi ha testet forskellige løsninger, for folk leverer billeder ind i systemet fra forskellige eksterne kilder, som vi naturligvis gerne vil understøtte bedst muligt.

Fremtidige ideer

Vi arbejder lige nu på at finde en måde at diskutere disse ting i arbejdsgruppen og med sitets brugere. Jeg tror, at vi måske skal lave et dedikeret forum til at kvalificere debatten. (Her bliver det lidt en skøn blanding af designdiskussioner og support.) Disse diskussioner er gode, men også ekstremt tidskrævende, og vi kommer til at trække vejret lidt inden næste hug. Imens kan diskussionen fortsætte her. Men da ville det være godt, at vi har noget lidt mere struktureret debat at samle op på om føje tid.

Link til højre i Forum-listen (kolonnen »Friskhed«)

Ja, som du kan se, står der nu en overskrift på det seneste emne ud for hvert forum. Der har været en lang diskussion hos bbPress om dette. Og de skiftede faktisk fra nogle år siden visningsform til den, du kritiserede. (Linket til emne-overskriften var dog synlig ved mouseover på tidsangivelsen.) Jeg har nok helst villet, at man kunne klikke på hele feltet og så komme over på den seneste artikel, så man ikke skal grave sig ned igennem en masse artikler. Og det ender vi måske også med. Men jeg har endnu ikke i skrivende stund fundet løsningen. Men nu har du en forfatter, en tidsangivelse, en overskrift og et link, der desværre ligger lidt gnidret på dato.

Vi kommer det nok desværre ikke nærmere, før næste fase. Men det er på radaren.

Astro-forum.dk skal ikke stå åbent. Det er en fejl. Men her bliver jeg nødt til at henvise til Torben, som har nøglerne til det gamle site. Han har i hvert fald ønsket at lukke det, men noget er tilsyneladende gået galt i processen.

Mange tak for den konstruktive kritik. Jeg håber, som jeg har skrevet andetsteds, at vi kan få hakket de forskellige punkter op i nogle mindre emne-tråde, hvor vi kan fokusere på et emne ad gangen. For ellers får jeg simpelthen for lidt søvn. 😉 Og det bliver også lettere at tage beslutninger om det, når vi senere skal eksekvere. Men vi undgår nok aldrig en vis redundans i denne proces.

Undskyld det lange indlæg.

De bedste hilsner

/jesper

Dette er min nye signatur. xx

Bjarne
        Moderator
          • Super Nova

Rent konkret, som journalister plejer at sige, så befinder astro-forum.dk på en server hos Azero A/S i København, hvorimod astronomisk.dk befinder sig i Amsterdam hos Getclouder Eood (“Getclouder” til et astronomisk site!). Jeg går ud fra, at alt i fremtiden skal placeres et sted.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Lars

Det var meningen, at det gamle Astro-Forum skulle have været lukket for nye indlæg for et par dage siden. Jeg fik så åbenbart lukket det helt ned, men dette opdagede jeg ikke, da jeg stadig havde adgang til det.

Nu bør det så være lukket for svar og nye indlæg.

Medlemmer fra det gamle forum, som af en eller anden grund ikke har kunnet logge sig på det nye forum, får hurtigst muligt hjælp. Der er nogle stykker, som har sendt mig en mail, og de bliver selvfølgelig tilmeldt.

Al begyndelse er svær, men jeg synes, at Jesper kar klaret opgaven godt.

Jeg har brug for lidt tid til at sætte mig ind i, hvordan det nye program kører, og det skal jeg nok lære.

Folk er allerede begyndt at poste indlæg – som ikke handler om kommentarer til det nye forum 😉 – så vi er på sporet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Nu virker gamle links ikke mere???
              Ret træls, hvis man læser en gammel tråd med referencer til en anden tråd. Eller fra CN etc.

Feks ender dette link: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=6071

Med dette:

6D492415-8426-417E-8886-70FD274D8E52

Mon ikke det let kan rettes igen?

/Rudi B. Rasmussen

Vedhæftninger:
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Feed-back på nyt forum' er lukket for nye svar.