Fattigrøvens Hubblepalette?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Fattigrøvens Hubblepalette?

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Mogens. This post has been viewed 266 timesBildsøe. This post has been viewed 266 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Jeg har i denne skyede tid prøvet at rode lidt med nogle gamle (test) data af IC1848 for at se om jeg kunne få noget anderledes frem. Her er den originale udgave i RGB:

og her er den nye udgave i falske farver:

Der er brugt UHC-S filter og et modificeret DSLR. Kan man kalde det fattigrøvens Hubblepalette?

Søren

rigo
      Deltager
        • Super Nova

ja lidt, men det er da fint

noodles
          • Super Giant

Jeg synes det er rigtig flot Smile

En dag må jeg prøve at bidrage med den studerendes Hubblepalette Wacko

kubach
          Deltager
            • Super Giant

Hej Søren,

Kan du ikke fortælle lidt om hvordan du har lavet den fine hubble palette. Jeg har selv et modded canon 350d og bruger også UHC-S filter. Jeg er meget fascineret af hubble palette billeder.

Anonym
              • Nova

Hej Mark!

Jeg er også fasineret af hubble-paletten (i.e. Jacobs billeder!), men har ikke pengene til alle filterne og et SH CCD kamera. Så jeg tog mit billede optaget med UHC-S og modded 350D og brugte (Blå+Grøn) som blå kanal, Rød som Grøn kanal og en lidt nedskaleret Rød (0.8x) som Rød kanal. Det giver ca. OIII i den blå kanal, H-alpha i den grønne kanal og en “syntetisk” SII i den røde kanal, så det kommer lidt til at ligne hubble-paletten. Egentlig indeholder den røde kanal både SII og H-alpha, men det er jo ikke til at adskille disse uden et ekstra filter (hvilket jeg ikke har prøvet).

Mvh
              Søren

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Hvad er Hubble-paletten, please?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Anonym
                  • Nova

Billedet skal optages igennem OIII(blå-grøn), H-alpha (rød) og SII (lidt mere rød) filtere og sættes sammen så den blå kanal er OIII billedet, den grønne er H-alpha billedet og den røde er SII billedet.

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

TakTak Madsen 🙂

Mogens B

Hilsen Mogens B.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Fattigrøvens Hubblepalette?' er lukket for nye svar.