Farvevalg ?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Farvevalg ?

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 63 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

max
      • Nova

Kan man spÞge: Hvad er de rigtige farver pÄ fjerne himmelobjekter?

Jeg synes det somme tider kan vÊre svÊrt at bedÞmme farver pÄ de forskellige astronomiske objekter.

NÄr jeg kikker i bÞger og pÄ nettet ser jeg mange forskellige farvelÊgninger af de samme objekter.

Selv Hubble teleskopet viser tilsyneladende forskellige udgaver af de samme objekter inden for

det synlige omrÄde.

NÄr jeg bruger Deepskystacker fÄr jeg nÊsten altid underlige farver ud fÞr jeg fÄr justeret dem.

NÄr jeg observere objekterne visuelt i et teleskop synes jeg nÊrmest de fleste objekter er blÄlige

eller grĂžnlige dog lige med undtagelse af de rĂžde kĂŠmpe stjerner.

Men sÄ ser jeg jo heller ikke objekterne sÄ tydelige som pÄ billeder der er langtidseksponeret.

Set ud fra et videnskabs synspunkt kan det mÄske somme tider vÊre en fordel at fremhÊve visse

farver i det synlige omrÄde for at vise bestemte detaljer.

Er det i sidste ende mÄske kun et spÞrgsmÄl om smag og behag ?

Har her givet to bud pÄ det samme billede materiale.

Synes selv at det fÞrste mÄske er lidt for blÄligt.

VH. Max

tommy.frank
        • Super Giant

Den sidste er flot. Og svaret er…..G2vLOL

http://messier.flight.dk/Vejled/vejled.htm

Mvh. Tommy Frank

wieben
        Deltager
          • Nova

Den sidste version er flottest.

Mht. farver visuelt vs fotografisk er der ikke rigtigt noget korrekt svar. Et astrokamera er jo fĂžlsomt i et langt stĂžrre omrĂ„de end det menneskelige Ăžje, sĂ„ man kan ikke helt sammenligne visuelle farver med fotos. Bare fordi vores Ăžjne ikke kan se bredspektret betyder det jo ikke at “farverne” ikke findes.

For umodificerede DSLR kan man mĂ„ske i hĂžjere grad sige, at farverne ligger tĂŠttere pĂ„ det vi ser. Filteret i et DSLR er jo netop installeret for at vores feriebilleder bliver “natur-tro” i forhold til det Ăžjet ser. Det er derfor det er nĂždvendigt at efterjustere hvidballancen i et modificeret DSLR nĂ„r det bruges til almindelig fotografering.

max
            • Nova

Tror du har ret Heine.

G2V lyder for mig som en mulig lÞsning men ret omstÊndelig metode der ogsÄ

krĂŠver Maxim programmet.

VH. Max

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Max – Det kan nu ogsĂ„ gĂžres med alle andre programmer, selv Nebulosity som faktisk mangler nogle af vĂŠrktĂžjerne. Jeg har bare lavet en vejledning ud fra det jeg gĂžr, men det kan jo fint tilpasses andre programmer.

Kunne vÊre jeg skulle prÞve at se hvordan det kan tilpasses, og mon jeg sÄ ikke kunne lave en vejledning om G2V mÄling i andre programmer.

Forslag til programmer, modtages…!

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej Michael .

Nebulosity mÄske ? Det er da et godt program som ikke koster ret meget .

Det er kun et forslag .Smile

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

SĂ„ starter jeg da med at se om det ikke kan blive det fĂžrste jeg kaster mig over…

max
                    • Nova

Jeg er jo mest til freeware sÄ som DeepSkyStacker, Gimp, og Iris.

Ved ikke om nogle af disse kan bruges til G2V.

MÄske Iris har en mÄde at mÄle farven pÄ stjerner.

Synes ogsĂ„ Canons ”Digital Photo Professional” gĂžr et godt stykke arbejde

men det er jo sÄ ikke lavet specielt til behandling af astronomi billeder.

Er ikke selv nÄet dertil i nu hvor jeg vil investere i et dedikeret astronomi

billedbehandlings program. MĂ„ske senere.

Dog synes jeg stadig at G2V metoden, hvor man skal finde en reference stjerne og

sammenligne RGB vĂŠrdierne for hvert billede man laver, lyder meget omstĂŠndelig.

Synes at jeg allerede bruger meget tid pÄ bare at stakke og efterbehandle billederne.

VH. Max

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Det smarte ved G2V mÄling er:

Du kan nþjes med at gþre det engang, giver ikke 100% korrekte farver men 99,91% 😉

Fremover fortĂŠller man bare sit program at forholdet mellem R:G:B er X:Y:Z

NĂ„ja det gĂžres med det stakkede farve billede !

Canons program kender jeg slet ikke da det jo nok kréver et Canon 😉

DeepSkystakker, og Iris skal se hvad jeg kan gÞre. Men da det skulle kunne lade sig gÞre med Photoshop, burde man ogsÄ kunne gÞre det i alle andre billede programmer der kan fortÊlle om pixel vÊrdier for et givet omrÄde af billedet.

Jeg har selv lavet en G2V et par gange, og kommer til vÊrdier der ligger meget meget tÊt pÄ hinanden hvergang. Er derfor holdt op med at lave aftens G2V mÄling, og bruger bare snittet fra de gamle mÄlinger.

Mit forhold som snit mÄlt over ca 24 G2V mÄlinger:

RGB: 1,19:1:1,25

Min fÞrste mÄling:

RGB: 1,18:1:1,24

Kan man se den forskel? NEJ ! Ergo en mĂžrk klar nat, lav en G2V mĂ„ling og brug den fremover. Med mindre man gerne vil have det perfekt… !

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Hmm, kan altsĂ„ ikke lige se at Iris kan noget med farver…

Sidder med en RAW farve FIT, og kan ski ikke fÄ den til at konvertere den til farve.

Man skulle kunne splitte den op i RGGB… NĂ„ kikker lidt videre.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Den korte version i Nebulosity er:

CTRL+A efterfulgt af ENTER…

En anden mulighed er pĂ„ vej… Men mĂ„ sige at Auto background kommer tĂŠt pĂ„.

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Iris Toturials: http://www.astrosurf.org/buil/us/iris/iris.htm halvt nede pÄ siden.

Der er flere beskrivelser af farveteknikker.

Jeg har altid en beskrivelse foran mig nĂ„r jeg bruger Iris – Kan sku ikke huske det fra gang til gangEmbarrassed

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Den har jeg ogsÄ, men kan ikke finde en disse om at lave farve fits om.. Kan finde en masse om DSLR!

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Som MS skriver er NEB er ret god til at udligne baggrunden og fĂ„ ‘ĂŠgte’ farver frem, noglegange nĂ„r Maxim driller mig prĂžver jeg lige i NEB og som regel kan den lave et hurtig fix der virker ok.

max
                                  • Nova

Iris kan meget men er mÄske ikke sÄ brugervenlig med sine kommandolinier.

DeepSkyStacker er jo fantastisk brugervenlig men mangler flere muligheder for

at kunne efterbehandle.

Kan godt se at Nebulosity er meget billig i forhold til de andre tilsvarende

programmer og det ser jo ogsÄ relativ brugervenligt ud.

Dertil har jeg jo ogsÄ vÊret godt tilfreds med PHD guiding fra samme kilde.

SÄ mÄske jeg skulle gÞre en undtagelse selv om jeg ikke er meget for at kÞbe

over nettet.

Tror lige jeg vil prÞve at downloade test versionen fÞrst og kikke pÄ sagerne.

VH. Max

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 63 i alt)
                                • Emnet 'Farvevalg ?' er lukket for nye svar.