farver på planeterne!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI farver på planeterne!

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 231 timesgade. This post has been viewed 231 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Efter jeg forleden var færdig med nattens observationer, havde slukket for strømmen til monteringen og båret den bærbare indenfor, skulle jeg lige se lidt for sidste gang. Uden strøm måtte jeg jo så skubbe teleskopet rundt på monteringen… og for pokker da – hvor var det en fed oplevelse – tro det eller ej, men der var nu noget befriende ved ikke at være på lysnettet. Nu skal der ikke gå for meget religion i det, men der blev nu plantet et lille frø, der nu er begyndt at samle sig lidt om en “dobson”. Nu kommer så mit spørgsmål. Jeg har læst nogle indlæg, hvor der beskrives farver på planeterne ved visuelle observationer. Jens skriver endda, om at Titan står som en orange skive. Men hvor stort et teleskop(dobson) taler vi præcist om, for at farverne vil være der?

mvh

John

Anonym
        • Super Nova

Hej John.

Det kommer an på mange ting, heriblandt din egen alder. Helt unge mennesker har f.eks. en langt større pupilåbning end vi gamle nisser. Planeternes farve er nok ikke så svær endda – enhver kan vel næsten med det blotte øje se at mars er rødlig. Men ved 12-14 tommers åbning kan dem af os som har et godt syn, så småt begynde at ane farverne i Orion tågen. Planeterne derimod står med den farve de har – kikkertstørrelsen inden for et givet F-forhold (f.eks. F5=forskellen mellem åbning og brændvidde) afgør i højere grad hvor stor planetskiven vil kunne ses.

Men det er rigtigt, at du med en dobson får meget åbning og en tilsvarende længere brændvidde for pengene.

Mvh.

johnni.gade
          • Giant

Så længe teleskopet er stort nok kan der ses farver. Men som Johannes også siger behøver du ikke store teleskoper til at se alle farver. Selv mit gamle lille teleskop afslørede saturns sandlige farve.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'farver på planeterne!' er lukket for nye svar.