Farver med EOS-350

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Farver med EOS-350

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af hoest. This post has been viewed 954 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

Var ude i går og skyde M33 med EOS-350.

10×2 min ved ISO 800, TEC-140 f/7

Jeg har kørt dark og flats, color convertet og stacket i Maxim.

Jeg undrer mig over at det klare HII-område der ligger ca. kl 22 i forhold til galaksen centrum ikke fremstår rødt men nærmere blåligt ?

Skyldes det billedbehandlingen eller kan EOS kameraet bare ikke se det røde H-alfa lys ?

Niels

Anonym
        • Nova

Hvis du ikke har modificeret (fjernet eller udskiftet IR filteret), så kommer der kun ca. 10-20% h-alpha lys igennm.

nhaagh
        Deltager
          • Super Giant

Kameraet er ikke modificeret så måske kan det bare ikke blive bedre Cry

Anonym
            • Nova

Det slipper så næsten ikke noget h-alpha lys igennem. Det er netop derfor folk modificere deres kameraer.

TEC 140 det er en lækker kikkert! Hvad koster sådan en fætter i DK? (hvis jeg skulle sælge huset og familien…LOL)

Mvh
            Søren

madsen2008-10-22 22:50:01

nhaagh
            Deltager
              • Super Giant

Ja måske skal jeg tage mod til mig og gøre det…

TEC’en er en rigtig god kikkert. Den koster ca. 40.000

Jeg må hellere nævne at det er mig der forhandler den så jeg ikke forbryder mig mod reglerne jævnfør den tråd der kører om forumet Smile

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Hmm, de farver er lidt forkerte. Har du husket at have hvidbalancen til Dagslys?

Og hvad er dit RGB forhold? Da jeg er sikker på at du skal justere for manglende rød.

Anonym
                  • Nova

MStauning wrote: Hmm, de farver er lidt forkerte. Har du husket at have hvidbalancen til Dagslys?

Og hvad er dit RGB forhold? Da jeg er sikker på at du skal justere for manglende rød.

Normalt skyder man i RAW format, så der er hvidbalanceindstillingen ligegyldig.

40.000kr…. Confused Men den er sku’ også lækker!

Mvh
                  Søren

madsen2008-10-23 09:00:02

nhaagh
                  Deltager
                    • Super Giant

Billederne er skudt i RAW format. Jeg ved faktisk ikke hvad hvidbalancen har været indstillet til.

Ved farvekonverteringen i Maxim DL er det muligt at vælge en standard for EOS-350D hvilket jeg gjorde. Jeg har ikke prøvet at ændre på disse justeringer.

Er der andre der har anvendt EOS-350 og har erfaringer med passende indstillinger ?

Mvh

Niels

Anonym
                      • Nova

NHaagh wrote: Billederne er skudt i RAW format. Jeg ved faktisk ikke hvad hvidbalancen har været indstillet til.

Ved farvekonverteringen i Maxim DL er det muligt at vælge en standard for EOS-350D hvilket jeg gjorde. Jeg har ikke prøvet at ændre på disse justeringer.

Er der andre der har anvendt EOS-350 og har erfaringer med passende indstillinger ?

Jeg bruger 350D og skyder også i RAW, som betyder, at der ikke røres ved farverne i kameraet, dvs du får de “rå” pixel-værdier ud. Du skal så sætte farven i softwaren bagefter. Når jeg bruger IRIS så ganger jeg farverne med 1.96, 1, 1.23 for henholdvis RGB. Bruger jeg Deep Sky Stakcer, så laver jeg typisk en meget minimal farvejustering på billedet under den almindelige billedbehandling. Jeg bruger ikke MaxIm, men hvis du kan vælge 350D i MaxIm for farvekonvertering så laver den nok en konvertering som svarer til “dagslys” hvidbalance og du skal så ikke gøre noget hvis du er tilfreds med resultatet.
                      Alternativt kan du lave en G2V måling, som Michael vist har skrevet lidt om?

Mvh
                      Søren

PS: På min skærm syntes jeg, i modsætning til Michael, den ser lidt for rød ud…
                      madsen2008-10-23 12:29:12

nhaagh
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Søren,

Tak for dit input. Jeg vil se nærmere på hvordan farvekonverteringen er sat op i Maxim og lave nogle forsøg.

Mvh Niels

steffan
                          • Giant

Hej Niels,

Se følgende link, vedr. behandling/konvertering af dslr raw filer/billeder;

Jeg har selv fulgt retningslinierne, for at komme igennem denne del af billedbehandlingen. Jeg har så ikke taget stilling til hvorvidt farveægtheden osv har været iorden.

Mvh Steffan

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Ja, farverne ser godt nok lidt underlige ud. Jeg har prøvet at justere dem i Photoshop, men kan ikke rigtigt få noget “realistisk” frem. Der er meget lilla i billedet, men umiddelbart kan jeg ikke hitte ud af, hvad der mangler – men bortset fra det, så er billedet ikke så ring’ 🙂

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

3 min i ps

er det beder? der er noget lilla der i dit foto,næsten umulige at få has på

http://www.rigorigo.dk2008-10-23 22:42:57

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Rigo den er da blevet lidt rigeligt grøn er den ikke?

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

jo måske

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Farver med EOS-350' er lukket for nye svar.