› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Farvel til AR11029
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af mogens. This post has been viewed 89 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. oktober 2009 kl. 08:52 #25639
outlookDeltager- Super Nova
Pga. vejret var jeg desværre ikke i stand til at få pletten i kassen, da den var allermest skøn at skue, så jeg må nøjes med disse ved /20 hhv. /50 og sige vemodigt farvel:
Men der sker noget, når man vælger at se det hele ved /50 og får det tættere på:Ikke desto mindre var det den mest spektakulære i år med flere C flares og udbrud.outlook 2009-10-31 07:57:33
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting31. oktober 2009 kl. 12:08 #25642
jesperDeltager- Neutron star
Imponerende kvalitet
31. oktober 2009 kl. 12:31 #25643
mogensDeltager- Super Nova
Fine billeder.-f/50 bringer mange detaljer, så du faktisk kunne lave en mere detaljeret mosaik end med lavere f-tal.-NB: Mit rødfilter sprang iøvrigt i går, heldigvis skete der ikke noget med etalonen
31. oktober 2009 kl. 13:14 #25645
mortenbDeltager- Super Giant
Lækkert billede (closeup !) og lidt skræmmende at “hullet” kunne sluge europa formodentlig uden at skramme kanterne …
31. oktober 2009 kl. 15:02 #25653
outlookDeltager- Super Nova
Takker for de pæne ord. Mogens, dit rødfilter, siger du. Har du ikke et UV/IR foran og så evt. et rødfilter. UV/IR filteret tilbagekaster en god del af varmestrålerne, hvilket et rødfilter ikke gør så vidt jeg ved.
I øjeblikket har jeg ikke noget foran etalon’en, ja, end ikke et ER filter på objektivet. Derimod har jeg et UV/IR bagved etalon’en på diagonalen og så følger ER filteret og blokfilter. Men jeg vil da have et 2″ UV/IR filter foran etalon’en.Men som jeg ser det i øjeblikket er det tilsyneladende ikke nødvendigt, men kan måske forlænge levetiden på etalon’en. ER filteret er jo på de nyere PST’er flyttet fra objektivet ned til blokfilteret, og af den grund er et ER filter sikkert ikke nødvendigt på objektivet. Kun når aperturen overstiger de 80 mm er der sikkert grund til bekymring. Men i hvertfald bør et UV/IR filter altid være der og helst foran etalon’en.En mosaik ved /50, hmmm, det vil godt nok blive et ordenlig billede. Så skal der ihvertfald ske lidt mere end en enkelt gruppe af pletter på skiven.MortenB, ja, jeg skulle næsten vedhæfte en Jord til sammenligning ved samme skala og ja, du har ret i, at med denne plet så kunne Jorden magelig forsvinde ned i hullet! Av, av, av.outlook 2009-10-31 14:09:26
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting31. oktober 2009 kl. 16:29 #25659
mogensDeltager- Super Nova
Da Vixen ikke er helt færdigt brugte jeg TSA-102 med barlow og der har nok været for meget tryk på.-Jeg bruger et UV/IR foran etalonen og foran igen rødfiltret for at dæmpe lyset, det skulle nok have været omvendt!!Men det er det råd jeg har fået og også læst mig til.Jeg forstår ikke hvordan din etalon kan klare det helt uden “beskyttelse”!Mystisk!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Farvel til AR11029' er lukket for nye svar.