Färg eller LRGB CCD?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Färg eller LRGB CCD?

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af timo. This post has been viewed 428 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Hej Skandinaviska vänner!

Som DSLRanvändare börjar jag tröttna på bruset.
      Tänker seriöst på en ny bra kyld CCD typ Artemis 4000 eller QSI520/540

Min fråga är enkel, är man galen om man köper en färgkamera av ovan, det är ju ganska dyra grejer 20-40kSEK?

Jag gillar DSLR därför det är snabbare vid fotografering samt vid post processing. Frågan är hur stor är skillnaden i bildkvalitet/känslighet mellan t.ex. en Atik 4000 färg och en LRGB?

Jag hittar inga bra jämförelser mellan färg och LRGBkameror på samma objekt på nätet.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Mono giver mange flere muligheder, selve kvaliteten er der ikke forskel på. Heller ikke den tid det tager at optage/behandle dem, da man med mono skal tage med 3 forskellelige filtre men med farve skal man tage ligeså lang tid som man gør med de 3 filtre for at opnå samme signal. Behandlingen tager også den samme tid, da de begge har hver deres problemmer som tages noget tid. Enten er det tid til at sammensætte, eller også er det tid til at få farverne korrekt frem..

Men jeg mener at mono er vejen frem, da det også giver mulighed for Lum og narrowband.

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej Mattias
          Du skriver at du har en EOS450 mod. et udmærket cam. men det er ikke kølet det betyder meget for den elektroniske støj. Næsten alle CCD er kølede nå vi er oppe i den dyrere ende.
          Jeg har selv lige købt et 6,1mp orion starshoot pro farve. det kræver lidt indlæring men det gør alle cameraer men når man først har lært det at kende er det et super cam .Det koster 10500dk her ovre
          Se min tråd First light Det er det første billede med dette ccd camera

Høst2008-11-19 20:44:23

tomvictor
          Deltager
            • Giant

GAIS wrote:

Hej Skandinaviska vänner!

Som DSLRanvändare börjar jag tröttna på bruset.
            Tänker seriöst på en ny bra kyld CCD typ Artemis 4000 eller QSI520/540

Min fråga är enkel, är man galen om man köper en färgkamera av ovan, det är ju ganska dyra grejer 20-40kSEK?

Jag gillar DSLR därför det är snabbare vid fotografering samt vid post processing. Frågan är hur stor är skillnaden i bildkvalitet/känslighet mellan t.ex. en Atik 4000 färg och en LRGB?

Jag hittar inga bra jämförelser mellan färg och LRGBkameror på samma objekt på nätet.

Hei, hvis du er trøtt på DSLR så vil du fort bli trøtt på OSC også. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et mono kamera (jeg trodde aldri jeg skulle høre meg selv si det). Jeg har hatt gleden av å holde i et QSI og det virker som et meget fornuftig kjøp med filterhjul integrert.

Du kan finne en ganske bra sammenligning mellom OSC og Mono her:

Man skal ikke undervurdere fordelen med L-layering og Binning muligheten på mono kamera. Dersom du har mye lysforurensning bør du også sette monokamera høyt på listen.

Fornax Ligthtrack II
            Tokina AT-X 300mm f 2.8
            Canon 600D Baader

timo
            Deltager
              • Giant

Hej Mattias,

Tom hittade länken med color/mono jämförelsen.
              Håller med Tom om att du bör fundera på en monokamera.
              Tänk på alla fina H-alpha bilder du kan ta Tongue
              Timo

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Färg eller LRGB CCD?' er lukket for nye svar.