› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Fantasiløse forskere !!!
- Dette emne har 11 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jensr. This post has been viewed 527 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. november 2009 kl. 12:14 #27312
lehmann- Super Giant
Her er endnu et eksempel på en fuldstændig fantasiløs forsker.
På trods af 7 milliard års teknologisk udvikling anser hun det for usandsynligt at man kan evakuerer Jorden når solen svulmer op til en rød kæmpe.Hvis vores modersystem har nogen værdi for os om 7 milliarder år, mon ikke vi så bare fylder lidt Brint på tanken, i stedet for at slæbe rundt på planeterneMuligheder for at undgå Dommedag
Man kan altså konkludere, at Solen vil blive en kæmpestjerne, og at det vil betyde Jordens undergang. Vi har imidlertid et par muligheder for at undgå Dommedag.
Hvis vi antager Jorden stadig har en befolkning om 7 milliarder år, kan man enten prøve en evakuering eller en tilsyneladende billigere og mere holdbar løsning: At flytte Jorden udad vha. et Kuiperbælteobjekt, der fungerer som gravitationel slynge. Det er selvfølgelig utroligt risikabelt og også lidt kortsigtet, idet vi ved Solen vil ende som en hvid dværg til sidst!
På den anden side kan man måske udtænke endnu en gravitationel slyngeplan til at hive Jorden tilbage igen.
25. november 2009 kl. 12:20 #27314
outlookDeltager- Super Nova
Om 7 milliarder (hvordan forkortes det?) år er vi så langt fremme teknologisk, at vi kan slynge hele universet derhen, hvor peberet gror! Hehe, giver lige så lidt mening…
Findes der ikke en særlig forskerpris, der præmierer den slags ulødig forskning?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. november 2009 kl. 15:50 #27342
lars- Planet
Til den tid har menneskeheden enten ødelagt sig selv eller har koloniseret resten af solsystemet og måske fundet ud af at overvinde interstellare afstande. En tredie mulighed er at vi har udvikles os både åndeligt og fysisk så kolonisering ikke bliver nødvendig.
Men da solen stille og roligt bliver varmere og varmere som følge af sin udvikling – den der om nogle milliarder år får den til at svulme op en tid inden den brænder ud som en hvid dværg – så er jorden blevet for varm til at huse liv som vi kender det længe inden.Og hvordan med vores overlevelseschancer på jorden når solen bliver en hvid dværg hvis vi da formår at manipulere banen først udad inden kæmpestjernefasen og bagefter indad?Jeg vil ikke tage stilling til om den pågældende forsker taler imod bedre vidende eller om det er journalisten der fejlfortolker eller fejlciterer, men i daglig tale snakker man om at Solen svulmer op om ca 5 mia år.Jeg mener også at huske at det er Jim Lovelock der i sine bøger om Gaia-teorien omtaler at solen bliver for varm allerede om 100 millioner år.Jeg kan godt følge Outlooks spørgsmålLars 2009-11-25 14:52:45 25. november 2009 kl. 18:02 #27361
steffan- Giant
Mon ikke vi har noget ny teknologi at bruge der.
Outlook: mia er forkortelsen
Steffan
25. november 2009 kl. 18:26 #27367
mikael_joeDeltager- Super Nova
Tror dog de stadig døjer med overskyet vejr med nyt udstyr til den tid. Visse ting ændrer sig aldrig
25. november 2009 kl. 23:00 #27395
bobo- Giant
Til den tid har vi sikkert bygget et par stykker af disse
Så er der dømt fri surfing i Galaksen.
26. november 2009 kl. 04:00 #27406
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
He-he. Eller vi er assimilert inn i noen av disse?
Mvh,
Bjørn26. november 2009 kl. 17:46 #27453
p.broe- Asteroid
Bobo og Bjørn, i må ha’ udstyret i orden når i kan ta’ sådan nogen flotte billeder i det her november gråvejr, er de taget i det infrarøde spectrum?
26. november 2009 kl. 19:50 #27460
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg fik dette bildet av Seven. Det lå på nattbordet en søndag da jeg våknet, med besked på bagsiden: “Thanks for a fantastic night! I must beam up now to Voyager, but I’ll be back soon my stud.”
Mvh,
Bjørn29. november 2009 kl. 23:10 #27732
johnni.gade- Giant
Forhåbentligt mestrer vi rumrejser til den tid
30. november 2009 kl. 21:08 #27796
hoestDeltager- Nova
Er det ikke at se lige lovligt langt ud i fremtiden jeg spør bare.
vi kan da sagtens være døde inden.1. december 2009 kl. 14:48 #27829
jensr- Asteroid
Hm, det var da en lidt beklagelig måde at omtale artiklens forfatter. Hun berører jo faktisk emnet om at rejse fra planeten:
Selve flytningen vil kræve, at vi også medbringer vand, mad, brændstof
og naturligvis ilt. Det er i sig selv temmelig omfattende, og det vil
kræve enorme mængder energi at flytte.En god pointe egentlig.
Derudover synes jeg da at idéen med at slynge planeten ud er meget elegant og fantasifuld. Hvorvidt det så er/bliver relevant er så en anden ting, men nu er det jo ikke noget hverken hun eller andre sidder og arbejder med, så det gør vel ikke så meget?I øvrigt mener jeg at have læst at jorden om “bare” én milliard år vil være for varm til flydende vand – pga. solens naturlige udvikling – så vi har vist lidt mere travlt end artiklen giver udtryk for 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fantasiløse forskere !!!' er lukket for nye svar.