Få den tubus isoleret!!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Få den tubus isoleret!!

• Dette emne har 18 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af linda. This post has been viewed 318 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg købte for snart noget tid siden, en 150mm f/8 Sky-Watcher newton her på forum, som jeg har gået og eksperimenteret med sådan ved lejlighed. Optikken er virkelig ganske god, men ikke helt perfekt.

Jeg har i mange år vidst fra bøger om emnet, at en newtontubus helst skal laves af et isolerende og temperaturmæssigt inert materiale, såsom pap, træ eller lignende. Hvis den er af metal, skal den isoleres. De gamle bøger anbefaler et tyndt lag kork på indersiden. Men en ting, er at vide sådan noget, noget ganske andet er at se, hvor meget, det betyder i praksis. Jeg havde for så vidt allerede fået syn for sagn for flere år siden på min C8, men her til aften fik jeg igen en demonstration af, hvor vigtig denne isolering er.

Jeg så på Månen i helt aldeles fremragende seeing med 160x på binovieweren på 150mm newtonen. Jeg havde lagt nogle viskestykker over tubus, for at forhindre underafkøling af tubus. Jeg noterede mig, at seeingen var ved at blive dårligere og fokus begyndte at blive ulden, da jeg opdagede, at viskestykkerne var faldet af. Jeg lagde dem på tubus igen og kiggede igen i okularerne. Seeingen forbedredes ØJEBLIKKELIGT og skarpheden øgedes mærkbart og holdt sig nu stabilt.

Der skal eksperimenteres videre med det her. Sandsynligvis erstatter jeg ståltubus’en med et paprør og indbygger nok også en lille ventilator, jeg har liggende.

Thomas, Bornholm

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

Hvor meget har det at sige, om isoleringen er på indersiden eller ydersiden af metalrøret? Det vil jo være en del nemmere at lave noget udvendigt.

Jakob A.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Hmm, ja, det fortæller enhver fysikbog egentlig, men at det visuelt giver en så øjeblikkelig virkning er i virkeligheden en øjeåbner. Men i sammenligning med en åben dobson med samme åbning, hvad fortæller det os så?? Den sammenligning mangler jeg for at kunne sige noget objektivt.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

bab160
          Deltager
            • Planet

hej
            sjovt emne men tænker om det ikke derfor man lader rør spejl osv køle til den omgivende temperatur ? kan godt se det kan give problemer f eks at spideren bevæger sig da den sider i den ene ende af røret og spejlet i den anden ende hvis man snakker newton. det vil kræve at røret er sømløst for at det har så lidt påvirkning som muligt.
            men tænker også at træ og pap har andre ulemper i form af fugt. osv
            nr 1 er jo at bygge det i composit da man kan undgå nogen som helst former for udvidelse afhængig af temp. har lagt et skema ved med alu, stål, composit, og træ så kan man se det der mange af materialerne der meget meget på hinanden. 🙂

ikke sikker man kan læse det men røde felter stål, lilla alu, sort er composit, fræn er træ

bab1602016-03-14 19:59:10

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Intet nyt under solen der Thomas. Jeg kan se en forskel på under 30 sek. ganske som du beskriver.

Jeg har i årevis nævnt at tubus, specielt alu, er kilde til mange problemer. Jeg ser samme
              effekt hele tiden og bruger forskellige teknikker til at holde det under kontrol.

Nogle eksempler:
              Hvis der kun er lidt vind så kommer der altid et tyndt tæppe over tubus så underafkølingen bliver
              minimal. Nogle er det anderledes, men jeg kan altid se om underafkøling er et problem, visuelt
              ved at seeingen bryder sammen eller ved at kigge på temperaturfølerne, spejlet, tubus og
              luften.

Hvis det blæser en smule er der ikke en målbar underafkøling af tubus, men den sikkerhed
              sensorerne nu har.

Nogle gange er et tæppe ikke nok og så kører jeg med en god blæser konstant tændt, monteret
              bag på tubus, konstant, der enten suger luft ned gennem tubus eller puster luft ind bagfra
              tubus. Ofte giver det en forbløffende forskel og er bestemt bedre end ingen kørende
              blæser.
              Optimalt er der under 0,2 grader forskel mellem luf, tubus og optik.

Problemet er kraftigt forsøgt løst med Klaus Helmi komposit tubusen som er isoleret ved brug
              af sandwich materialet, ekstra titaniumoxid i malingen, ekstra lang rør o.s.v.

Anthony har nogle videoer der viser hvor slemt blot 0,5 grads er. Skræmmende at se.

Nightsky2016-03-14 20:09:17

bab160
              Deltager
                • Planet

Hej lars
                du skriver sidst i din besked

Problemet er kraftigt forsøgt løst med Klaus Helmi komposit tubusen som er isoleret ved brug
                af sandwich materialet, ekstra titaniumoxid i malingen, ekstra lang rør o.s.v.

forsøgt løst ? som i det ikke virker eller ?
                og den der titaniums oxid i maling er det for at isolere eller for titaniums oxid i sig selv udvider sig meget ved temp ændringer.

vh Brian

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Lars

Nej, der er intet nyt under solen, men det er sjovt at se, og en virkelig øjeåbner, når man selv ser, hvor hurtigt og voldsom påvirkningen er.

Jeg tænkte, jeg ville gøre opmærksom på det, da der er mange, der har disse Sky-Watcher newtons med ståltubus. Og et tæppe eller et håndklæde smidt over tubus er jo en super billig måde at forbedre seeingen på.

Som du også nævner, har jeg også set, at nætter med vind har betydeligt færre problemer med tubusseeing.

Thomas, Bornholm

Nicolaj
                  Deltager
                    • Giant

Titanium oxid = hvid farve

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

bab160
                    Deltager
                      • Planet

nicolaj wrote: Titanium oxid = hvid farve

ja okey så det er bare for at få en hvid farve troede der blev ment som isolerings materiale
                      vh Brian

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Astrojensen wrote:
                        Jeg tænkte, jeg ville gøre opmærksom på det, da der er mange, der har disse Sky-Watcher newtons med ståltubus. Og et tæppe eller et håndklæde smidt over tubus er jo en super billig måde at forbedre seeingen på.

100% enig Thomas, sådanne ting er så vigtige at udveksle erfaringer omkring. Noget enhver kan gøre noget ved og op nå bedre seeingen, hvis man ellers gider.

Nightsky2016-03-14 21:53:57

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

bab160 wrote: Hforsøgt løst ? som i det ikke virker eller ?
                          og den der titaniums oxid i maling er det for at isolere eller for titaniums oxid i sig selv udvider sig meget ved temp ændringer.

Flere dygtige planetfotografer har forsøgt at finde et materiale som bedst muligt kan udveksle
                          energi med luften. En af dem som har lavet forsøg og som også målte, er Anthony Wesley.
                          Han nåede frem til at ru rå ubebandlet aluminium var bedst og at energi udvekslingen som
                          forventet er oppe i det infrarøde.

Da jeg også havde et hensyn til styre vægt blev det i stedet for en komposit tubus med et
                          tykt hard-foam lag som også er meget isolerende. Desværre er epoxy resin og lak ikke særligt
                          gode til at forhindre underafkøling og opvarmning, så derfor faldt valget på en hvid maling
                          ud fra et par kataloger, med ekstra højt indhold af titaniumoxid, som er beregnet til til adressere
                          disse termiske problemer og som virker langt op i det infrarøde, da det visuelle område (hvid)
                          ikke er det mest interessante her. Jeg fik Klaus Helmi’s malerværksted til skaffe den hjem
                          specielt til min tubus og test på græsplænen ser meget fine ud. Bagsiden var at malingen
                          lige gav en del mere vægt på tubus. Ja tænk sig maling vejer noget LOL

Så hvis der kommer problemer, ved jeg at jeg har gjort alt hvad jeg overhovedet kunne for
                          at få styr på problemet. Et problem som er langt større end de fleste måske forestiller sig.

Fra Anthony’s forsøg
                          Når forskellen er 1 grad
                          http://www.acquerra.com.au/astro/cooling/ballarat/20051101-005311.avi

Når forskellen er 0,25 grad, nu er den ved at være der.
                          http://www.acquerra.com.au/astro/cooling/ballarat/20051101-030059.avi

Det er faktisk temmelig svært at holde en tålelig temperatur forskel på en Newton.

Nightsky2016-03-14 22:05:12

bab160
                          Deltager
                            • Planet

Nightsky wrote:

Hforsøgt løst ? som i det ikke virker eller ?

Flere dygtige planetfotografer har forsøgt at finde et materiale som bedst muligt kan udveksle
                            energi med luften. En af dem som har lavet forsøg og som også målte, er Anthony Wesley.
                            Han nåede frem til at ru rå ubebandlet aluminium var bedst og at energi udvekslingen som
                            forventet er oppe i det infrarøde.

Da jeg også havde et hensyn til styre og vægt blev det i stedet for en komposit tubus med et
                            tykt hard-foam lag som også er meget isolerende. Desværre er epoxy resin og lak ikke særligt
                            gode til til at forhindre underafkøling og opvarmning, så derfor faldt valget på en hvid maling
                            ud fra et par kataloger, med ekstra højt indhold af titaniumoxid, som er beregnet til til adressere
                            disse termiske problemer og som virker langt op i det infrarøde, da det visuelle område (hvid)
                            ikke er det mest interessante her. Jeg fik Klaus Helmi’s malerværksted til skaffe den hjem
                            specielt til min tubus og test på græsplænen ser meget fine ud. Bagsiden var at malingen
                            lige gav en del mere vægt på tubus. Ja tænk sig maling vejer noget LOL

Så hvis der kommer problemer, ved jeg at jeg har gjort alt hvad jeg overhovedet kunne for
                            at få styr på problemet. Et problem som er langt større end de fleste måske forestiller sig.

Fra Anthony’s forsøg
                            Når forskellen er 1 grad
                            http://www.acquerra.com.au/astro/cooling/ballarat/20051101-005311.avi

Når forskellen er 0,25 grad, nu er den ved at være der.
                            http://www.acquerra.com.au/astro/cooling/ballarat/20051101-030059.avi

Det er faktisk temmelig svært at holde en tålelig temperatur forskel på en Newton.

ahh okey tror jeg havde misforstået problemet jeg beklager havde forstået det som man fik et upræcis teleskop når det blev kølet ned pga udvidelser og materialet af tubusen i forhold til stål alu tubus osv.
                            derfor det virkede mærkelig at det ikke ville virke med composit.
                            vh Brian

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

energi med luften.

Meningen med dette er jo at få en tubus, der følger luftens temperatur så nøje som mulig, men logikken i denne løsning falder delvis til jorden, efter min mening, når man tænker på, at luften selv er utrolig dårlig til at lede varme. Det er derfor, vi ser underkølede tubus’er på vindstille nætter. Varmen i metallet stråles ud hurtigere end luften kan erstatte den, fordi luften omkring – og indeni – tubus nærmest står stille. Det giver en hurtig afkøling af teleskopet, men den er meningsløs, hvis optikken ikke kan følge med. Det eneste trick til fuldstændig at forhindre underafkølingen OG samtidig speede tempereringen af optikken op, er at blæse eller suge luft gennem tubus. Dette gælder også refraktorer, som jeg mistænker ikke altid er så fri for tubusseeing, som de fleste tror, men folk har generelt meget svært ved at se forskel på atmosfærisk seeing og tubusseeing.

Tæppet over tubus hjælper kun, hvis optikken og tubus allerede er afkølet, men så er den også virksom.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-03-14 22:57:28

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Spændende – og ja, jeg stod faktisk forleden (15/2-16) og kunne ikke fokusere ordentligt. Jeg kikkede ned i tubus for at se om der var rim på hovedspejlet, men det var der ikke, så jeg troede egentlig bare at det var seeing der pludselig var blevet ekstremt dårligt.

Jeg pillede endda kameraet ud for at se om sekundæren eller kamera sensoren skulle være iset/dugget, men det var de heller ikke. MEN – jeg har jo en af de formastelige stål SkyWatcher tubus som Thomas nævner, og jeg kunne mærke at tubus føltes ekstrem kold, og bare for at have dokumentation for aftenen, tog jeg et snapshot med min iPhone af fænomenet.

Jeg har blevet nød til at strække billedet temmelig meget for at man kan se isen:

Jeg er ikke meget for håndklæde metoden, men vil hellere gøre noget permanent. Så jeg skal nok have limet noget isolering ind i tubus engang til sommer, så kan hovedspejlet jo også lige blive skyllet engang.rudibr2016-03-15 10:08:29

/Rudi B. Rasmussen

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Mangler stadig erfaringer med åben tubus versus lukket..

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Få den tubus isoleret!!' er lukket for nye svar.