F-forhold

• Dette emne har 18 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 1341 times
Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

– Til at se – Det havde jeg overset Embarrassed

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det havde jeg faktisk også overset Embarrassed . Så er det Jens og de andre visuelle folk der må tage den videre herfra. Jeg vil dog gerne lige kommentere Michaels indlæg, fordi det har nogle vigtige pointer.

Sampling er alt, det har du ret i. Derfor er det også vigtig at holde pixelstørrelse, apertur osv. konstante i en diskussion der ser på hvad f/forhold betyder, isoleret set. Begynder vi at ændre f.eks pixelstørrelse kan en 200mm f/8 godt være lige så “hurtig” som en f/4. Men så har vi også tilføjet en anden variabel i regnestykket.

Pointen med C8 og C14 ved f/6.3 er også meget vigtig. Vi havde jo en lang tråd om det på Lyra for noget tid siden. Mere apertur betyder kortere eksponeringstid, også selvom f/forhold, pixelstørrelse etc. er det samme. Jeg har lagt mærke til det gang på gang i egne, og andres billeder.

Undskyld det lettere OT indhold.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Sådan sker det jo når man straks ser det fra ens egen synsvinkel, så er man overbevist om at andre serfølgelig snakker foto Big%20smile Men ja du har helt ret Jesper.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Visuelt kan vi jo se det samme mht. f forhold, bortset fra, at der vil være enkelte ting at tage hensyn til og det både når det drejer sig om linse- og spejlkikkerter. Ved linsekikkerten har vi, at ved mere apertur (åbning) i forhold til den samme brændvidde vil den såkaldte åbningsfejl blive større og vi ser mere og mere blåt omkring de klare objekter, f. eks. vil en 90 mm f6 vise mere end en 90 mm f9 med samme linsedesign og elementer. Med spejlkikkerten visuelt vil du se mere og mere koma i okularet. Dvs. ved f 8 parabol som er et godt planetinstrument vil du stort set ikke se noget med et godt okular, men med en f 4 vil du sikkert blive henrykt af at have set det vildeste antal “kometer” i dit liv, med mindre du optisk korrigerer for det med en særlig linse.Geek

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'F-forhold' er lukket for nye svar.