F forhold

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 94 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Jeg har fotograferet i mange Är ogsÄ indenfor astronomi. I den forbindelse har jeg diskuteret med flere over emnet.

Jeg har altid gÄet ud fra at nÄr et linsesystem har et bestemt f-forhold, altsÄ brÊndvidden divideret med linseÄbningen(f.eks. 1000mm brÊndvidde og linseÄbning 130 mm, giver et f-forhold pÄ ca.7,7), gÊlder det ogsÄ nÄr man ser pÄ de helt store teleskoper, f.eks. Mount Polomar 5.1 meter teleskopet, som har et f-forhold pÄ 3.3, hvilket giver en brÊndvidde pÄ ca. 16.8 meter.

Jeg mener at belysningstiden for et givet objekt er den samme for det store teleskop og en lille fotolinse med det sammef-forhold. Det er her jeg er kommet til kort i flere diskussioner idet man siger at det store teleskop jo samler meget mere lys.

Her mener jeg, at det selvfĂžlgelig er rigtigt at der her samles meget mere lys, men da lyset bliver spredt ud over et felt der tilsvarende stĂžrre, og derved giver den samme belysning pr. arealenhed som ved den lille linse/spejl.

Har jeg ret eller hvordan skal der ellers ses pÄ det??

Jeg er klar over at oplĂžsningen er meget stĂžrre ved store Ă„bninger.

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Bjarne.

“BrĂŠndvidde/Ă„bning” kan du jo oversĂŠtte til “lyssamleevne/forstĂžrrelse”. SĂ„ givet at man vil have en bestemt forstĂžrrelse/synsfelt, er Ă„bningen jo vigtig, idet man – hvis man har en 2Âœm fremfor en 5m – jo skal sĂŠtte en barlow pĂ„ og dermed fĂ„r fordoblet f/forholdet for at opnĂ„ den samme forstĂžrrelse eller image scale.

Og sÄ kommer det ogsÄ meget an pÄ du taler om objekter der har en udstrÊkning eller ej; For en stjerne er jo i princippet uendelig lille. Dermed er f/forholdet ligegyldigt, nÄr man retter det mod stellare objekter.

Sidst men ikke mindst – i CCD teknologi – er der jo nogen der hĂŠvder at f/forholdet er ligegyldigt med CCD, hvor signal/stĂžjforholdet er vigtigere end f/forholdet…

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Henrik

Det er princippet, ” giver f-forholdet den samme belysningstid” ??

Jeg ved godt at der er mange andre forhold der gĂžr sig gĂŠldende, som du jo ogsĂ„ antyder, men selv “stjernelys” har vel samme regel?

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Bjarne – NĂ„r vi snakker proffe teleskoper, er deres kameras jo ogsĂ„ bygget netop til det teleskop! Derfor har de som regel meget store pixels, og mange af dem.

Men jeg er jo en af dem der mener at Ă„bning, og S/N er alt afgĂžrende indefor CCD verden. Og netop derfor kan man ikke bare tage f-forholdet alene!

oldfart
              • Asteroid

hejsa….ved ikke om det er mig der misforstĂ„r men………..et F-forhold pĂ„ 3.3 pĂ„ fx Mt. P er det samme som et kameraobjektiv med et forhold pĂ„ 3.3 uanset brĂŠndvidden – evnen til at fange fotoner er ens

Men du skal have brĂŠndvidden med i ligningen pĂ„ grund af billedfeltets stĂžrrelse, retter du Mt P mod mĂ„nen fĂ„ du jo Ăžjmene futtet af – lyset er jo koncentreret i et meget mindre felt end med et kamera med et 16mm objektiv du fĂ„r altsĂ„ en lĂŠngere exponeringtid pĂ„ grund af et stĂžrre felt og dermed lavere lyskoncentration

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej Oldfart

Nej, jeg mener jo at Þjnene ikke futter af, for belysningen pr. arealenhed skulle vÊre den samme ved samme f-forhold. Ellers kunne man jo ikke(fÞr i tiden) benytte blender i forskellige objektiver pÄ fotokameraer, hvor samme blende gav samme belysning. Men jeg er ikke sikker, der er mÄske noget jeg har misforstÄet.

mr.mox
                  • Nova

Hvis F-forholdet er det samme skal du eksponere lige lang tid for at fÄ et lige kraftigt aftryk af et givent objekt (fx mÄnen). Det som mÄske forvirrer er at med land brÊndvidde, sÄ vil objektet ogsÄ blive stÞrre.

Den totale lysmĂŠngde der afsĂŠttes pĂ„ “filmen” nĂ„r mĂ„nen fotograferes er derfor stĂžrre med lang brĂŠndvidde, men lysmĂŠngden per areal er den samme.

Det som forvirrer i forbindelse med visuel observation er Þjets egen blÊnde, nemlig pupilÄbningen. Hvis der kun kommer et svagt lys vil pupillen Äbne sig og lukke mere lys ind. Hvis lysstrÄlen er mere end ca 7mm vil den altid blive blÊndet af af Þjet.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Jeg er enig med Bjarne.

PÄ udbredte objekter skulle antallet af fotoner der falder pÄ et givent
                    areal i fokusplanet pr tidsenhed gerne vĂŠre det samme for fastholdt f/# uanset
                    objektivets stĂžrrelse.

For stellare objekter forholder det sig anerledes idet deres stĂžrrelse
                    (hvis vi et Ăžjeblik ser bort fra atmosfĂŠrens effekter) kun er bestemt
                    af Äbningen hvor det forholder sig sÄdan at jo stÞrre diameter for det
                    samme f/#, jo mindre stjerner og dermed jo hÞjere photon indfald pÄ det
                    areal stjernen udfylder.

Nu er forholdende jo sÄdan i Danmark at det ikke er teleskopets
                    oplsĂžsningevne der bestemmer stellare objekters stĂžrrelse – men
                    seeingen. SĂ„ derfor bliver det en mellemting.

De fleste vil opleve at de fÄr flere svage stjerner med pÄ deres
                    billeder med et stĂžrre teleskop, mens himmelbaggrunden ikke bliver
                    lysere med et stĂžrre teleskop for samme belysningstid og f/#.

Det skal i parantes bemÊrkes at hvis der er sekundÊr obstruktion sÄ er det reelle f/# IKKE brÊndvidde divideret med diameter.

I dobbelt parantes skal jeg bemĂŠrke at jeg med den samme sensor og en
                    16mm f/1,8 linse fÄr mÊttet himmelbaggrund pÄ en brÞkdel af den tid der
                    skal til med min 12″ f/10 hvilket stemmer overens med at 12″‘eren er 5
                    gange langsommere fotografisk.

Det er iÞvrigt ogsÄ derfor man siger at en f/5 er fotografisk hurtigere
                    end f/10 og ogsÄ derfor de smÄ hurtigere widefield refractore er vildt
                    gode til tÄger og galakser af en hvis stÞrrelse.

Men nĂ„r det kommer til at skulle se svage STJERNER – ja sĂ„ gĂŠlder det
                    grundlĂŠggende at aperture rules og oplevelsen af at “der skal noget
                    forstĂžrrelse til” dukker op.

FrankLarsen2008-11-06 12:13:38

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Se det pÄ denne mÄde. vi modtager hvert sekund 100fotoner pr. kvadrat
                      buesekund fra et objekt pĂ„ det areal som Teleskop A’s Ă„bning dĂŠkker.

Teleskop A afbilder et kvadrat buesekund pĂ„ 1 kvadrat milileter – det vil sige 100fotoner/mm2

Teleskop B har dobbelt diameter, men samme f/# som A. Derfor vil det
                      have den dobbelte brÊndvidde og dermed afbilde 1 kvadarat buesekund pÄ
                      2×2=4kvadrat milimeter. Teleskop B samler fotoner over et 4 gange
                      stĂžrre areal og fanger derfor 400fotoner pr. kvadrat buesekund over
                      Äbningens areal. De bliver sÄ fordelt over 4 kvadrat milimeter.

Det giver sÄ 400/4 = 100 fotoner pr. kvdrat milimeter.

Det vil sige teleskop A og B afbilder udbredte objketer pÄ samme mÄde

(jeg ser her bort fra evt. sekundĂŠr obstruktion)

FrankLarsen2008-11-06 12:16:22

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

For stjerner (hvis vi ser bort fra atmosfĂŠren et Ăžjeblik) gĂŠlder at de
                        fleste af fotonerner modtaget fra en given stjerne er koncentreret
                        indenfor en cirkel med airydisk diameteren som beregnes i busekunder af
                        fĂžlgende 276/D hvor D er objektivets diameter i mm.

Lad os nu sĂŠtte teleskop A’s diameter sĂ„ Airy disk er 1 buesekund. Dvs. i fokus plan vil stjernen sĂ„ have en diameter pĂ„ 1mm.

Teleskop B havde jo dobbelt diameter sÄ vi ser af formlen at airy disk
                        mĂ„ blive det halve – dvs. 0,5buesekund. Men her er billedskalaen jo
                        2mm/bueskund og stjernen har altsÄ stadig en diameter pÄ 1mm.

Det var jo interresant – for teleskop B samler 4 gange sĂ„ meget lys som
                        A, men afbilder det indenfor samme areal. Det vil sige at for at
                        afbilde stjernen med samme lysstyrke skal der bruges 4 gange kortere
                        eksponeringstid……

Det skal sÄ siges at dette kun gÊlder for rum teleskoper eller
                        teleskoper med lavere oplĂžsningsevne end den udtvĂŠrring der sker som
                        fĂžlge af seeing. Alt efter seeingens karakter vil stjerner opfĂžre sig
                        mere eller mindre som udbredte objekter.

Diskussionen vil dog forkludres en del hvis vi begynder at snakke
                        sampling af billedfeltet med en CCD fordi det afhĂŠnger af om der over
                        eller undersamples.

For udbredte objekter gĂŠlder dog stadig at eksponeringstid principielt kun er afhĂŠngig af f/#.

Nu er galakser og lign. jo sjĂŠldent helt jĂŠvnt udbredte – der er
                        detaljer i og derfor giver det god mening af vĂŠlge et stort teleskop da
                        det alt andet lige giver flere detaljer i tÄger og galakser og dermed
                        ogsÄ mere kontrast.

Dette kan godt opleves som om der skal kortere eksponeringstid til at
                        lave det samme, men skyldes udelukkende af smÄ lysprikker der i et
                        mindre teleskop med samme f/# blev tvĂŠret lidt ud vil vĂŠre mere
                        koncentrerede i et stort teleskop.

FrankLarsen2008-11-06 12:54:51

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

>Teleskop A afbilder et kvadrat buesekund pĂ„ 1 kvadrat milileter – det vil sige

>100fotoner/mm2

>Teleskop B har dobbelt diameter, men samme f/# som A. Derfor vil det have den dobbelte

>brĂŠndvidde og dermed afbilde 1 kvadarat buesekund pĂ„ 2×2=4kvadrat milimeter.

>Teleskop B samler fotoner over et 4 gange stĂžrre areal og fanger derfor 400fotoner pr.

>kvadrat buesekund over Äbningens areal. De bliver sÄ fordelt over 4 kvadrat milimeter.

Det er jo den almindelige mÄde at forstÄ det pÄ, og sansynligvis den rigtige! Jeg kan i hvert fald ikke finde fejl ved det, borset fra at virkeligheden synes at vÊre anerledes Confused. Vi er jo nogen der mener at det er hÊvet over al tvivl at store teleskoper kan fotografere svagere objekter end smÄ, ogsÄ selvom f/forholdet, eksponeringstiden og kameraet er det samme.

MÄske hÊnger det bare sammen med at teleskop B jo rent faktisk samler fire gange sÄ mange fotoner fra dit kvadratiske objekt, altsÄ 4 gange sÄ meget signal. Dette signal bliver sÄ spredt over et fire gange sÄ stort areal pÄ chippen, sÄledes at lysintensiteten pr. pixel burde vÊre ens.

Hvordan ligger det sÄ med stÞj? Den samlede stÞj fra alle signalbÊrende pixels burde vel skaleres pÄ samme mÄde som signalet hvad angÄr kamerastÞj, lysforurening/skyglow og shot-noise? AltsÄ samlet set bÄde 4x sÄ meget stÞj og 4x sÄ meget signal. Betyder det at det samlede signal/stÞj forhold er identisk for de to teleskoper, eller har det store et bedre signal/stÞj forhold?

Men teleskop B levere i alle tilfĂŠlde 4x sĂ„ meget information om objektet som teleskop A. SĂ„ aperture rules, ogsĂ„ ved samme f-ratio – eller hvad?

Hvordan alt det her skal forstÄs ved jeg ikke, men jeg er ikke lÊngere i tvivl om facit af regnestykket. Det er bare hvordan man nÄr frem til det LOLLOL

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Hej Jesper

Jeg er selv af den opfattelse at store teleskoper kan se svagere
                            objekter – men jeg er af den opfattelse at det kun gĂŠlder for stellare
                            objekter – herunder knuder og mikrodetaljer i galakser.

For mere jÊvne tÄger tror jeg faktisk det holder nogenlunde at fastholdt F/# giver nogenlunde samme eksponeringstid.

Ja, der er selvfĂžlgelig lige photon stĂžjen som er kvadradtroden af det indkomne signal!!

SNR_foton = Nfoton / kvadratrod(Nfoton)

hvilket vil favorisere lĂŠngere eksponeringstid og stĂžrre teleskop – der
                            er jo bare lige det at teleskop B jo stadig sender det samme
                            antalfotoner ned pÄ min 1mm2 pixel der derfor har samme SNR.

Teleskopet kan ikke se forskel pÄ om det er lysforurening, vandamp eller stjernetÄger.

Forbedringen kommer teoretisk set fĂžrst til udtryk hvis vi tilpasser
                            kameraet til teleskopet og vÊlger et med dobbelt sÄ store pixels sÄ
                            billedskalaen er bibeholdt.

Som jeg nÊvnte ovenfor sÄ tror jeg oplevelsen af at kunne gÄ dybere med
                            et stĂžrre teleskop kommer af at detaljegraden og dermed kontrasten
                            stiger – dvs. mĂžrke features bliver mĂžrkere, lyse bliver lysere.
                            Overordnet tror jeg ikke den samlede lystyrke stiger pr. pixel –
                            BORTSET fra det der kommer fra stellare features.

Som du siger giver det store teleskop flere informationer – sĂ„lĂŠnge det
                            ikke er atmosfÊren der begrÊnser. Jeg vil stadig holde pÄ at nÄr
                            brĂŠndvidden kommer op over den grĂŠnse hvor kameraets billedpunkter er
                            mindre end seeing disken sÄ begynder det at vÊre f/# man skal
                            koncentrere sig om at sĂŠnke.

Forslag:

Men mÄske vi skulle lave en undersÞgelse og fÄ syn for sagen. Det
                            krĂŠver to teleskoper med samme f/# – helst refraktorer med stor forskel
                            i diameter men af samme type med samme antal glaselementer, sÄ vi
                            undgĂ„r sekundĂŠrobstruktion – det samme kamera pĂ„ begge teleskoper –
                            kritisk fokus – et helt glat/jĂŠvnt tĂ„ge objekt med stjerner drysset
                            over – det skal stĂ„ ved samme airmass ved optagelser gennem begge
                            systemer. Der mÄ ikke bruges ekstra optik der Êndre brÊndvidde eller
                            f/#.

Billeder eksponeres sÄ tÄgen trÊder meget tydeligt frem og skal guides prÊcist. Eksponeringstid skal vÊre ens for billederne.

Billeder skal kalibreres med darks – men ikke flats (som skalerer vĂŠrdierne).

EfterfÞlgende mÄler vi det samlede ADU tal for 10x10pixel felt midt i billedet. Det skal vÊre uden stjerner.

Samtidigt mÄles der pÄ stjernernes samlede ADU tal tÊt ved billed center samt deres stÞrrelse.

Mit gĂŠt: det 10×10 felt giver sammenlignelige resultater, stjernerne afviger.

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Frank,

Tak fordi du gider interessere dig for det her. Det er et emne jeg i Ärevis har forsÞgt at finde en ordentlig forklaring pÄ: Kan man se, eller fotografere (film, CCD) svagere, fjernere objekter med stÞrre apertur? Svaret pÄ det spÞrgsmÄl er helt Äbentlyst ja, men alligevel er der forbavsende mange nej-sigere.

Jeg har ogsÄ lÊst nogle lange trÄde pÄ CN, som ikke kommer tÊttere pÄ et svar. Din sidste post kommer nok tÊttere pÄ et svar men jeg er stadig ikke overbevist Wink Det forekommer mig mange overser det helt indlysende faktum at astronomer i de sidste par hundrede Är har prÞvet at bygge stÞrre og stÞrre teleskoper, med det formÄl at se, eller fotografere svagere og svagere DS objekter. Og det er lykkedes rigtig fint, fÞrst visuelt, siden pÄ film og CCD.

Nogen siger at det alene er oplÞsningen det handler om med store teleskoper, hvilket er noget sludder, for fÞrst indenfor de senere Är er det blevet muligt at udnytte store teleskopers oplÞsning, og selv i dag er hovedformÄlet stadig svage objekter.

Billedskala siger andre. Men hvad skal man med billedskala nÄr oplÞsningen ikke fÞlger med?

PixelstĂžrrelse. Det har naturlivis betydning, men det er ikke mit indtryk at profferne bruger vĂŠsentligt anderledes pixelstĂžrrelse end vi gĂžr og fĂŠnomenet er tydeligt alligevel. Og hvad med filmtiden og den visuelle tid?

S/N sÄ man kan strÊkke mere siger andre. Men det kunne man ikke ret godt i filmdagene og slet ikke i den visuelle tid, og stÞrre teleskoper virkede alligevel.

Kontrast mÄske? Men kontrast er jo Êkvivalent med lysintensitet og stÞrre grÄtoneomfang. Men ogsÄ af oplÞsning, som du siger.

Michael Stauning er villig til at lave et forsĂžg med C8 og C14 pĂ„ samme objekt, med samme kamera og eksponeringstid, lige efter hinanden. Han vil stille fits’erne til rĂ„dighed for uafhĂŠngig bedĂžmmelse.

Jeg har selv oplevet fĂŠnomenet ofte, synes jeg. Blandt andet med FS60 og 0.73x reducer og min 8″ Newton, som er pĂ„ f/4.5. Den lille nye ringtĂ„ge i Cygnus ved Crescent tĂ„gen er tydelig nok med den 200mm’eren, men kan dĂ„rligt hives frem med 60mm’eren, pĂ„ trods af lĂŠngere subs og samlet eksponeringstid. Det Svarer til min erfaring ellers. Jeg skal dog sige at optagelserne er lavet pĂ„ forskellige tidspunkter og ikke var tiltĂŠnkt det formĂ„l.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Som Jesper siger er det et uÄdeligt interessant spÞrgsmÄl at komme tÊttere pÄ et svar til

SÄ hvis du og/eller andre vil lave forsÞget, vil jeg/vi gerne stille et par kikkerter til rÄdighed til eksperimentet

Var det et mÄl for en astro-aften mÄske?Henrik2008-11-07 11:42:16

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Fino Henrik Thumbs%20Up

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 94 i alt)
                                • Emnet 'F forhold' er lukket for nye svar.