› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Førstegangskøber….. En anelse skuffet dog… :(
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 232 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. oktober 2013 kl. 00:40 #108115
in-wonder- Moon
Jeg gik hen og købte mig et brugt teleskop til billige
penge.
Nu er jeg bange for det måske var FOR billigt købt.Så tænkte
jeg der måske var nogen herinde der kunne sætte lidt fokus på evt. fejl fra min
side ved opsætning…Jeg købte et “focus new orion II” og har simpelthen
prøvet alt muligt men det eneste jeg kan se nå jeg kigger igennem øjestykket er
en hvid plamage, uanset hvilken okular jeg bruger.
Hvis jeg fjerner dem kan
jeg fint se igennem, at spejlene sidder korrekt osv, men med det samme jeg
prøver at sætte noget optik i så får jeg bare den her hvide plamage at
se.Er der nogen der har nogen som helst idé hvad problemet kan
være???En anden ting er, kan man skifte fokus delen ud på sådan et
teleskop, for selve det der sidder derpå er godt nok en ringe kvalitet, alt for
løs, det kan bevæge sig fra side til side når den ikke er i
yderpositionerne…3. oktober 2013 kl. 06:14 #108121
hoestDeltager- Nova
Har du glemt at fjerne det plastik der beskytter okularet i bunden
og du har muligvis købt for billigtHøst 2013-10-03 06:15:38 3. oktober 2013 kl. 08:39 #108125
henrik.schneiderDeltager- Nova
Kan du ligge et billede op her på forum af hvad du har købt?
3. oktober 2013 kl. 09:16 #108126
in-wonder- Moon
Det er sådan et her jeg har købt, dog har jeg købt det brugt, så jeg kan ikke lige brokke mig til forhandleren… 🙂
3. oktober 2013 kl. 09:17 #108127
mstauningDeltager- Black Hole
Evt skriv hvor i landet du er, er sikker på der er en i nærheden af dig som gerne vil hjælpe dig.
3. oktober 2013 kl. 09:22 #108129
in-wonder- Moon
Bor i Randers… 🙂
3. oktober 2013 kl. 10:01 #108130
in-wonder- Moon
Det ser ud til at fungere nu, efter den video om kollimering jeg fandt på nettet blev udført. Gik udenfor og testede på et sæt vindmøller vi har i nærheden. De står knap 1km herfra, og der kunne jeg komme sås tæt på at jeg kunne se detaljerne på møllehatten. Så jeg må jo indse at det virker som det skal.. 🙂
3. oktober 2013 kl. 10:03 #108131
henrik.schneiderDeltager- Nova
Dejligt Kim og tillykke.
3. oktober 2013 kl. 11:33 #108136
in-wonder- Moon
Mange tak. Det var en lettelse at jeg ikke havde købt noget helt vildt skrammel… Dog er det et billigt teleskop, og det skal sikkert også skiftes ud på et tidspunkt, men det må bliver en dag hvor jeg vinder i lotto, eller bare får sparet sammen til noget bedre…
3. oktober 2013 kl. 16:39 #108145
tommyfDeltager- Neutron star
Den ser ikke helt ringe ud,,, den skal nok give dig en ok start, det er lidt sværere at fokuserer om natten end om dagen, men start med månen, når den er i fokus er stjernerne meget tæt på det fokus punkt…
3. oktober 2013 kl. 17:27 #108149
in-wonder- Moon
Ja det er ikke helt så skidt endda. Kunne dog godt have brugt et bedre Mount. Da jeg synes den meeeeget nemt kommer til at ryste… Men alt til sin tid, nu starter jeg med det jeg har, så må det andet komme hvis jeg bliver bidt af det…
Vinder jeg i lotto så tror jeg en meade LX850 står på ønskesedlen….😊
3. oktober 2013 kl. 19:48 #108154
‘Alle’ mount/kikkerter vil ryste i okularet hvis du rører ved det,,,
klart EQ6 osv er de mindre og rystelserne stopper hurtig i dem end de
små…
En stor hjælp(da du allerede har motor) ville være en billig DC motor fokus..
http://www.lyra.dk/fokusmotor.html3. oktober 2013 kl. 20:53 #108160
in-wonder- Moon
Så tror jeg nu at en bedre fokus enhed vil være mere interessant. Den der følger med er en kende meget ledløs…😊
4. oktober 2013 kl. 15:13 #108196
Den kan du jo starte med at modificerer så den er fast…
6. oktober 2013 kl. 10:56 #108268
in-wonder- Moon
Nu var jeg lige ude at kigge lidt her i nat, da jeg alligevel lå vågen og ikke vidste hvad tiden skulle gå med.
Synes dog jeg havde nogen problemer med at fokusere, jeg kunne egentlig godt få stjernerne i fokus, og havde da også fundet ud af hvor Jupiter gemte sig på det tidspunkt.Men jeg kunne slet ikke få Jupiter i fokus, den lyste simpelthen for meget op til at jeg kunne få den i fokus, startede ud med min 20mm, og prøvede derefter min10mm okular. Uden nogen ændring. Den lyste så meget op, at jeg slet ikke kunne se den ordentlig.Er det mig der gør noget galt? Eller er det bare meget svært at fokusere på planeterne…??På mit teleskop er der kun den indbyggede Barlow, og så en extender der er skruet fast på fokuseren. Og så ellers den enkelt okular jeg bruger. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Førstegangskøber….. En anelse skuffet dog… :(' er lukket for nye svar.