Første testfoto med Qcam9

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Første testfoto med Qcam9

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mogens. This post has been viewed 88 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Det er godt nok træls, at sidde i 14 dage med et splinternyt kamera, udelukkende med mulighed for at teste, om det kan tænde og slukke!
      Et lille hul i skyerne i går aftes, gav mig endelig den føste lejlighed for at tage et foto af Dumbbelltågen. Men selvfølgelig var denne mulighed kun tilstede i få minutter.
      2 frames på 180 sek., var hvad det kunne blive til. Kølingen var sat til -30 gr. og gain 50% og offset 95%. Taget gennem TOA 130 med 0,8 reducer. Stacket i Deepskystacker incl. en tilsvarende darkframe. Umiddelbart er jeg godt tilfreds med billedet.
      Nu er det helt nyt for mig med monokameraer, så med henblik på fremtidige filteroptagelser,har jeg lige et par spørsgmål. Påvirker forskellige filtre fokuspunktet, så man må fokusere efter hvert filterskift?, Hvorledes aligner i de færdige slutframes i f.eks. R,G,B og L, som hver især måske består af 10 stackede frames?

Billedet her er i fuld størrelse:

Mvh.

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Det ser umiddelbart godt ud, der er vist potentiale i det kamera.

Gode spørgsmål i øvrigt, jeg lytter med på om der kommer svar med gode opskrifter på hvordan billederne skrues sammen i en LRGB.
        Der kunne jo lande et mono-kamera i mit kommende obs. på et tidspunkt Wink

Jesper G.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Ja, umiddelbart har de forskellige filtertyper forskellige fokuspunkter. Derfor skal du også genindstille fokus når du starter en ny filteroptagelse. Dog kan man godt købe filtre, som indenfor mærket (astronomik, orion etc) er parfokale med hinanden. Disse filtre skulle gerne have samme fokuspunkt og her skal du så ikke refokusere efter hver optagelse.

Jeg bruger MaxIm, hvor programmet automatisk kan allignere efter stjernerne på billedet. Og med hensyn til farvemængden (altså hvor meget de forskellige frames skal vægtes i forhold til hinanden) kan jeg klart anbefale Staunings G2V metode. Her måler man en stjerne som man ved er hvid (Det er G2V stjerner blandt andet) og indstiller så farvemængden i programmet, så denne stjerne bliver rigtig hvid på det færdige billede. Og så kan du nemlig bruge disse tal til alle dine andre optagelser.

MHansen2009-09-06 12:19:11

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Filtre og fokus: Selv parfokale filtre er ikke nødvendigvis helt parfokale på netop dit setup. Derfor starter man ud med at finde ud af, om alle filtre nu faktisk også er parfokale på netop dit setup (på en SCT/ACF/MAK og lign burde de være parfokale nok).

Der er mange mange måder at lave LRGB på, men her er en:

1) Kalibrering af alle frames.

2) Alignment af alle frames.

3) Stakke hver type.

4) Behandle RGB frames ens. Behanlde L som man vil 🙂

5) Sammensætte RGB / LRGB til et farve billede.

Det er den korte oversigt.

Den lange er jo program afhændig, også kan jeg jo svare for MaxIm, AstroArt, Nebulosity og Photoshop !

Men vil da gerne lave en oversigt over min “normale” fremgangs måde, hvis det skulle være af interresse for nogle. Ellers kan jeg jo indtil videre henvise til mit online kursus nummer#5: http://messier.flight.dk/Vejled/Kursus/index.htm#Kursus5:

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Johannes

Fint testfoto.-Prøv at kigge på Adam Blocks DVDer, der står alt, specielt den der hedder Making every Pixel count.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Første testfoto med Qcam9' er lukket for nye svar.