Første test med mitt nye teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Første test med mitt nye teleskop

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af grete. This post has been viewed 792 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

grete
      • Moon

Endelig fikk jeg testet mitt nye teleskop natt til i dag Smile. Ble hentet av Arne Martin å rigget oss til hos ham. Håper jeg ikke bringer uflaks!! Embarrassed Først sluttet Starthjelp batteriet hans å virke, så da var det full leting etter omformer til strøm.det ble fikset, så ville ikke teleskopet hans oppføre seg slik det skal, men det ordnet seg nesten kl 03 på morgenen.

Etter mye mas fra meg å masse tålmodighet fra broderen, lærte jeg til sist å aligne helt alene woohoo da glemte jeg fort at jeg var våt å kaldLOL dette var bare kjempe gøy. GoTo er bare toppers…Nå må jeg lære meg å lese stjerne kart å lære meg noen av navnene. så tusen takk broder for at du har tålmodighet til å lære og vise meg hvordan ting virkerClap Blir nok masse frisk luft på meg i høst å vinter.

Grete Smile

Anonym
        • Nova

Hei søster !

Takk for en uforglemmelig natt LOL

Nå kommer jeg akkurat fra Jula og har kjøpt ny strømforsyning (2 stk) så nå får du også en slik at du slipper å lade all disse AA batteriene dine Thumbs%20Up

Slik forløp min værste astro-natt hittil : Hentet min søster og utstyr- hjem til meg for å montere det hele – kaffe – finne min strømforsyning som ikke holder på stømmen lenger- finne ny strømkilde – ut å kollimere de to Newtons – Polar alligne og alt ser godt ut – mer kaffe – ut igjen for å lære min søster star-alligning – Det blir bare “allignment failed” på skjærmen – min søster fortsetter tålmodig selv, mens jeg kjører 3 star Allign på min. Det går også ad h.. til Angry Får beskjed om at “RA aksen er 45 grader ute, sjekk dato og tid” Confused

Det gjør jeg så om igjen, dato og tid inntastes og kjører allignment atter en gang !

Til slutt er den der Hug

Så er det stolt fram med sin nye LVI Autoguider, lese i bogen og koble den opp !

Den lille lort viser seg tilslutt å ikke fungere, får bare “Communication error” i displayet ! – mer kaffe(som nå er blitt kald) – Så ser man over på sin søster som lykkelig står der og fiser rundt med sin goto og blir litt varm igjen Smile

Det hele pakkes sammen ca kl 03:30 og søster kjøres hjem til seg !

Kommer meg omsider i hus og skal bare slå av min pc, så har jammen meg den hengt seg opp og nekter å bli slått av ! (jeg begynner å se meg om etter et våpen)

Ut med stikket og god natt med deg Approve

Det var deilig å komme seg i seng !

Mvh Arne Martin

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Hej Grete,

Rigtig mange gange tillykke med et vellykket “first light”!

eirik
            • Planet

Smile kjenner meg litt igjen, det er mange kvelder som går med til alt annet enn……… Cry. Var selv ute i går og når jeg var alignet og alt var klart til å kjøre kom skyene Angry. Satt og kludret til kl 0100 før jeg innså at natten var tapt.

Begynner å tro at det er noe man bare må igjennom Wink

Blir en ny sjanse i kveld tror jeg så da er det bare å hive seg ut Big%20smile

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Super i trods alt har fået noget ud af det.
              Start er meget svært i astronomi, der er så mange ting der kan drille, og vil drille.
              Men der er lys forude, hver gang man er ude om natten sætter mere og mere sig fast og til sidst vil det 8-9 ud af 10 gange bare funke, men det tager lidt tid at lære symptomerne at kende.
              GOTO er dejligt Thumbs%20Up kan ikke undvære det

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Hei Grete, det var fint å høre at du fikk brukt teleskopet og lærte av brodern hvordan det skulle settes opp. Gøy at du er bitt av basillen også. Det er en nødvendighet for å klare å holde ut i kulda …

Arne Martin, kaffe er viktig! Big%20smile Du er flink som hjelper søstern med dette.

Mvh,
                Bjørn

grete
                  • Moon

Tusen takk Jeppe Smile, det var utrolig artig. Så dette kommer til å bli en bra høst og vinter.

Hei Bjørn

Ja første forsøk gikk ganske så bra, basillen har bitt kraftig i fra seg det er helt sikkert.Jeg må nok ut å kjøpe varmedress snart Smile. Ja all ære og takk til Arne som tar seg god tid til å lære meg slik at jeg kan komme igang Hug

Nå er det bare å vente på en kveld uten regn, å med klar vær slik at jeg kan ut å øve meg!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Første test med mitt nye teleskop' er lukket for nye svar.