› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Første test af EOS1200D – Ingen stjernestreger !!!
- Dette emne har 12 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af landbo. This post has been viewed 46 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. juli 2014 kl. 13:47 #119954
Anonym- Super Nova
Hej.
Rigtig mange kører efterhånden med et modificeret EOS1100D. De fleste er tilfredse, men vi må også erkende, at enkelte har haft lidt problemer med sorte streger udfra kraftige stjerner. Dette har vi ikke fundet en entydig løsning på endnu. Nu er så efterfølgeren EOS1200D kommet på markedet, og den lader sig modificere på samme måde forgængeren. Vi kan stadig få 1100D som ny, nogle få steder (Jeg har f.eks. fingeren på 4 stks. – hvis nogle skulle være interesseret), men ellers bliver det 1200D fremover. Jeg har lånt et hos Elgiganten for at lave en første test. Selve kamerahuset er der ikke den store forskel på. Den har fået en lidt større skærm og plastikken er blevet lidt mere ruflet! Jeg satte den på min newton i nat for at tage et par billeder med den som umodificeret. Desværre var himlen både for lys og til sidst også meget utransparent. M13 fik 10 x 2 min. i 800 iso og Dumbbel 5 x 5 min. i 800 iso. Begge uden darks, så støjniveauet kan umiddelbart bedømmes. På trods af en udetemperatur på næsten 23 grader, synes jeg resultatet blev bedre end forventet, om end jeg stadig vil påstå at 1100,eren gør det en anelse bedre. 1200,eren har jo langt flere pixler, hvilket ikke er at foretrække støjmæssigt. Men har man et kortere lysstærkt teleskop, har man selvfølgelig mulighed for at kunne forstørre objektet lidt mere. Også på måne og planeter kan det være en fordel. Selvom det ikke er en garanti for alle 1200D, kan vi i hvert fald bemærke at dette prøveeksemplar ikke har antydning af skygger udfra stjernerne. En ulempe vil jeg godt her nævne. Rawfilerne er ganske store, og f.eks. DSS tygger temmelig længe på at stacke billederne. Det bliver heller ikke bedre af at kameraets rawcodec endnu ikke genkendes af DSS, så enkeltbillederne må først konverteres til TiFF eller JPG. Men det kommer vel på plads engang.
Men alt i alt tror jeg kameraet vil kunne klare sig fornuftigt, især når vi kommer ned på lavere temperaturer!
Mvh.
johannes 2014-07-25 17:19:19 25. juli 2014 kl. 20:42 #119958
holmDeltager- Super Giant
Men der var vel heller ikke streger på de første 1100’ere som jeg har forstået det, så der er jo ik nogen garanti for at fejlen permanent er ‘rettet’ 😉 (som du selv pointerer) man kunne jo være heldig at en af de sidste 1100 er ok…
Men fine billeder👍
Holm 2014-07-25 20:44:40 25. juli 2014 kl. 21:02 #119959
Anonym- Super Nova
Hej Lars.
Nej du har selvfølgelig helt ret. Jeg har for resten bemærket at Pix Insight har et utility: Canon Banding Reduction. Om det er noget som kan udvirke noget f.eks. for dig, må komme an på en prøve. Mht. til de sidste 1100-ere, har jeg for 14 dage siden modificeret tre kameraer nede i Tyskland. De to var perfekte, men den tredje havde en lille bitte anelse – men det var ejeren dog ligeglad med og syntes godt han kunne leve med det! Så jeg er bange for at en vis procentdel af samtlige kameraer kan have denne fejl lige fra starten af. 1200 har trods alt været på markedet et stykke tid nu, og vi kan da også se at prisen begynder at falde.
Mvh.
27. juli 2014 kl. 08:45 #119993
Anonym- Super Nova
Hej alle sammen.
Når man betænker hvor stor interesse , der før sommerferien var angående emnet stjernespor, undrer det mig at der ikke er mere respons vedr. afløseren for 1100D, som i hvertfald på dette eksemplar ikke udviser denne skavank.
Mvh.
27. juli 2014 kl. 11:06 #119999
landboDeltager- Nova
Tja og e. Grunden er måske den simple Johannes, at en hver der beskæftiger sig med praktisk fejlfinding ved der ikke skal blandes for meget sammen under operationen.
Husker jeg ikke helt galt, har du jo selv påpeget der var tårer på et billede, hvor et EOS 1200D er kilden.
Personligt har det ikke og være mig muligt og lave dem med hverken min EOS 1100D eller EOS 100D. Er derfor næsten nærmest sikker på fænomenet bliver øget til i efterbehandlingen og ikke af kameraet. Men vil da hjertens gerne se et sæt råbilleder der 100% giver tårer, hvis sådanne nogle overhovedet findes.
27. juli 2014 kl. 11:45 #120000
kennethkDeltager- Nova
Jeg er spent på mitt modifiserte 1100d – nå er det snart på tide å teste kameraet på en mørk himmel. Vil det vise streker eller ikke?! Er det streker er det kjipt men så vidt jeg skjønner kan man løse problemet i bildebehandlingen? I såfall er det jo ikke det store problemet bare litt ekstra arbeid…
27. juli 2014 kl. 11:49 #120001
Anonym- Super Nova
Hej Leif. Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi overhovedet kan, mht. til at samle erfaringer. Og med hensyn til tårerne, er vi ikke kommet meget nærmere hvad grunden kan være. Men en ting er jeg efterhånden sikker på, nemlig at det udelukkende ligger i kameraet. Efterbehandlingen gør hverken fra eller til og modificeringen heller ikke. Dvs. at en test før modificeringen vil afsløre fejlen, så man evt. kan nå at bytte kameraet. Det vidste vi desværre ikke i starten. Men nu tester jeg i hvert fald hvert eneste kamera, som jeg selv indkøber og forinden jeg modificerer det. Og det sker også med efterfølgeren 1200d. 1100d. glider lige stille ud af sortimentet, og om et halvt år er det formentlig helt slut med at kunne købe nye. Det er jeg da lidt ked af, da jeg stadig mener 12 mp. er bedre end 18 mp. Men 1200 vil klart kunne bruges alligevel. Jeg har som sagt stadig mulighed for at kunne købe 4 stk. 1100d. til en rigtig lav pris – næsten det halve af hvad 1200 pt. koster!
Mvh.
27. juli 2014 kl. 12:30 #120002
holmDeltager- Super Giant
Og så er markedet måske ved at være mættet for en periode …så mange nye folk kommer der nok alligevel ik’ til og så er astro-fotografering jo ik ligefrem verdens nemmeste hobby…😉
27. juli 2014 kl. 12:37 #120003
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej Leif. Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi overhovedet kan, mht. til at samle erfaringer. Og med hensyn til tårerne, er vi ikke kommet meget nærmere hvad grunden kan være. Men en ting er jeg efterhånden sikker på, nemlig at det udelukkende ligger i kameraet. Efterbehandlingen gør hverken fra eller til og modificeringen heller ikke. Dvs. at en test før modificeringen vil afsløre fejlen, så man evt. kan nå at bytte kameraet. Det vidste vi desværre ikke i starten. Men nu tester jeg i hvert fald hvert eneste kamera, som jeg selv indkøber og forinden jeg modificerer det. Og det sker også med efterfølgeren 1200d. 1100d. glider lige stille ud af sortimentet, og om et halvt år er det formentlig helt slut med at kunne købe nye. Det er jeg da lidt ked af, da jeg stadig mener 12 mp. er bedre end 18 mp. Men 1200 vil klart kunne bruges alligevel. Jeg har som sagt stadig mulighed for at kunne købe 4 stk. 1100d. til en rigtig lav pris – næsten det halve af hvad 1200 pt. koster!
Mvh.
Så er jeg jo en lykkelig mand Johannes, altså hvis …….
Ja 1200D bliver jo firmaets billige tilbud efterfølgende. Og 12/18 mp ? Min erfaring med 100D, som er en 18 mp, siger det støjer knap så meget som 1100D. Men om 1200D er ringere end 100D, som ligner 700D utroligt meget med data, ved jeg ikke.
Det er nogle underlige prispolitikker det firma har. Da jeg købte mit 100D, kunne det købes billigere end et 1100D. Ydermere er linsen der var med kameraet af den “lydløse” type og med billedstabilisering, modsat den til 1100D der var uden stabilisering og larmer som et ondt år når den stiller skarpt.
Nu får vi at se hvad priserne bliver efterfølgende.
27. juli 2014 kl. 13:04 #120005
Anonym- Super Nova
Hej igen Leif. Du har ret hvad 100d og støj angår. Men det skyldes noget helt andet – nemlig at den er udstyret med Digic5, som er langt mere effektivt med slutresultatet fra kameraet selv. Burde dog ikke have så meget at sige for det vi går og laver – vi anvender jo de forhåbentlig ubehandlede rawfiler!
Lars du kan have meget ret i at markedet er lidt mættet lige nu hvor sæsonen endnu ikke er startet – men det gælder nok alt udstyr.
Mhv.
27. juli 2014 kl. 13:56 #120007
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej igen Leif. Du har ret hvad 100d og støj angår. Men det skyldes noget helt andet – nemlig at den er udstyret med Digic5, som er langt mere effektivt med slutresultatet fra kameraet selv. Burde dog ikke have så meget at sige for det vi går og laver – vi anvender jo de forhåbentlig ubehandlede rawfiler!
Lars du kan have meget ret i at markedet er lidt mættet lige nu hvor sæsonen endnu ikke er startet – men det gælder nok alt udstyr.
Mhv.
Det er nu støjen, der kommer fra hardwaren jeg tænker på. Ydermere syntes sensoren på 100D og være nok så følsom, så man kan reducere eksponeringstiden lidt. MEN MEN, mangler lige lidt konstant ordentelig sammenhængende nattemørke i et par timer for og kunne bekræfte mine aninger.
27. juli 2014 kl. 14:30 #120008
Anonym- Super Nova
Hej Leif. Det er nu også hardwarestøjen jeg tænker på, som netop digic 5 er bedre til at bekæmpe! For sensoren er helt den samme som i 1200d, som stadig kun har digic 4!
Mvh.
27. juli 2014 kl. 16:03 #120012
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej Leif. Det er nu også hardwarestøjen jeg tænker på, som netop digic 5 er bedre til at bekæmpe! For sensoren er helt den samme som i 1200d, som stadig kun har digic 4!
Mvh.
Øh, elektrisk støj fra A/D og sensor er det du ser som random støj på dit billede. Det burde hverken digic fire eller fem stykker have noget med og gøre, da den “bare” flytter rundt på data i digitalt format.
RAW formatet BURDE være data lige fra sensoren gennem A/D converteren, at Canon så snyder ved og “fjerne” data fra dårlige celler i sensoren og komprimerer data i et non destruktivt format er en helt anden sag.
Er nu ikke helt sikker på sensoren er den samme, men hvis den kommer fra samme bånd er det helt sikkert at de ringeste, der ligger inden for norm vinduet, der ryger i de billigste modeller og omvendt.
Landbo 2014-07-27 20:09:10 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første test af EOS1200D – Ingen stjernestreger !!!' er lukket for nye svar.