Første teleskop, nyt eller brugt?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Første teleskop, nyt eller brugt?

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af p. This post has been viewed 32 timesolsen. This post has been viewed 32 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

martins
      • Asteroid

Hej,

Jeg har længe været interesseret i astronomi og rumfart, især Cosmos har vækket min interesse her for nylig. Så jeg kom på den idé, at jeg vil anskaffe mig et teleskop.

Mit problem er bare, at pengepungen ikke rækker særlig langt, til alt som ikke er lejlighed og mad. Faktisk står jeg med et lille underskud hver måned

Derfor overvejer jeg, om det kan betale sig, at købe et brugt teleskop?

Jeg har været ved at kigge på DBA, og kan sådan set finde en masse, men jeg har ikke den store forstand på teleskoper, ud over hvordan de virker helt basalt.

Jeg har læst at man med et spejlteleskop får mest for pengene, da spejle selvfølgelig er billigere end linser. Så det skal vel være sådan et jeg skal have fat i.

Det eneste billige nye teleskop jeg har fundet er et Skywatcher Heritage 76, og det ligger faktisk lidt i den høje ende.

Mens hvis man kigger på DBA ved søge efter stjernekikkert, så kommer der rigtig mange til en pris under det.

Måske er der en af jer herinde, som har et teleskop til salg, som jeg kan købe?

Anyway, jeg befinder mig i Aalborg, så hvis en af jer, ville være så søde at kigge på DBA, så skal det helst ikke være for langt væk, da jeg ikke har en bil.

Jeg har et link HER til DBA, hvor prisen ikke overstiger de 700. Der er kun 29 forskellige.MartinS2014-04-21 23:47:56

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Martin.

Inden du køber noget som helst, synes jeg du skulle besøge en astronomi forening i nærheden af hvor du bor, Her er en liste:

http://www.astronomisk.dk/?Astronomisk_Guide:Astronomiske_foreninger

Det er søde mennesker der har svar på de fleste af dine spørgsmål

jakob.andersen
        Deltager
          • Super Giant

Jeg vil umiddelbart sige, at stort set alle teleskoperne på den liste hører til i legetøjskategorien. Mange af dem er karakteriseret ved at have en ret lang brændvidde, men også en ret lille åbning, så der kommer ikke så meget lys ind. Stativerne de står på, ser langt hen ad vejen heller ikke særlig stabile ud. Så til deep sky, næææ…
          Til gengæld er mange af dem så billige, at tabet er til at overse. Men jeg forudser, at du hurtigt kommer til et punkt, hvor du føler de begrænser dig.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Martin

Jeg vil også foreslå at du kontakter en lokalforening. De har muligvis et låneteleskop af en bedre kvalitet

Hilsen Claus

Søren Hansen
            Deltager
              • Giant

Jeg tror det er dem der lige er inde, og aldrig dukker op igen, desværre

martins
                • Asteroid

Jeg venter til jeg har lidt flere penge 🙂

ClausKAF wrote: Hej Martin

Jeg vil også foreslå at du kontakter en lokalforening. De har muligvis et låneteleskop af en bedre kvalitet

Hilsen Claus

Var ved at tage ind til NAFA i Onsdags, men kunne se der var overskyet. Så venter til næste gang.

Der står de har åbent for offentligheden indtil maj, er det slutningen eller starten af maj?

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Hej Martin

Jeg ved ikke hvornår NAFA slutter sæsonen, men find deres hjemmside og check. Du kan vel sagtens møde op til et af deres medlemsmøder og spørge? check igen hjemmesiden.

Jeg kan fortælle at vi i KAF til vores glæde lige har modtaget 3 nye medlemmer, hvoraf den ene allerede var i besiddelse af et teleskop og de 2 andre lånte et.

Hilsen Claus

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hej Martin igen

Jeg glemte lige at sige: Til din pengepung: LAD VÆR MED AT KØB lån evt. kig over skulderen og vent til du har mulighed for lidt bedre kvalitet

Hilsen Claus

p.olsen
                      • Asteroid

Du kunne også købe et fint teleskop HER Kan nok godt sænke prisen lidt. Synes selv jeg har haft glæde af det.

martins
                        • Asteroid

P.Olsen wrote: Du kunne også købe et fint teleskop HER Kan nok godt sænke prisen lidt. Synes selv jeg har haft glæde af det.

Hvis det overhovedet skulle være, så vil det blive nødt til at blive uden Synscan AZ GoTo.

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Stik hovedet sammen med nogen med erfaring, for at finde ud af hvad du gerne vil have. Det er ret vigtigt, at du finder ud af, om du kunne finde på at gå ind i astrofoto, for så duer P. Olsens sæt for eksempel slet ikke.

Jeg tror det er en rigtig god ide at vente og spare lidt mere op, før du køber noget, som du selv skriver. Sæsonen er også så småt ved at være slut og du vil ikke kunne bruge det særlig meget før til efteråret pga. de lyse nætter.

PS: Det holder ikke at give 3000 kr. for noget brugt, der har kostet 3400 kr. fra ny af, og så er jeg ligeglad med, om det ser ud som nyt, næsten ikke har været brugt osv.

p.olsen
                            • Asteroid

Nej det kommer også an på hvad man vil se på. Det jeg har på er beregnet til planeterne, månen og/eller tætte asteroider.

Og nej de 3000kr var nu også mere for at skrive noget. Jeg ved ikke hvad det skal koste og derfor står der også “giv bud”

Ellers enig. Snak med nogen som er eksperter i det

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Første teleskop, nyt eller brugt?' er lukket for nye svar.