› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop – hvilket??
- Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af tedredhair. This post has been viewed 32 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2012 kl. 00:05 #92073
tedredhair- Asteroid
Meade ETX 90PE,
eller
Celestron´s 6SE som familiens første teleskop?
Ingen erfaring overhovedet! (derfor GoTo)
Håber at kunne se detaljer på månen, nogle farver og måner på nærmeste planter, en nebula eller to og måske kunne tage et spektakulært billede (af jupiter??) med en Canon EOS 550d gennem teleskopet. Hvad kan man forvente?
TedRedhair 2012-11-13 23:29:53 14. november 2012 kl. 02:09 #92078
angloamerikansk- Main Sequence
Køb et ordentligt teleskop og ikke ETX 90 teleskop. Det startede jeg selv med. Du kan se månen og en lille mikro bitte Jupiter og lille bitte Saturn og det er det. Køb minimum 8″ teleskop og ja du skal have goto funktion ellers ser du ikke noget. Alle de farvestrålende annoncer og reklamer er så ærgerlige. Du skal finde et sted det er mørkt og have goto og minimum 8″.
14. november 2012 kl. 09:38 #92083
mstauningDeltager- Black Hole
Start med:
En håndkikkert!Dernæst – en god dobson.Skulle jeg starte forfra idag, ville jeg entenlig gerne være startet med en dobson. Grundet goto lige fra min første kikkert (som ikke rigtigt hjalp mig dengang), så jeg ikke finde særligt meget på himlen uden brug af goto.. Der er nu noget over den ene gang det lykkes mig at finde M27 manualt, trods snart 8-10 års astronørderi.14. november 2012 kl. 10:30 #92087
Anonym- Super Nova
Hej – skynd dig at melde dig ind i en astronomisk forening tættest på dig. Det er det eneste rigtige – de vil kunne hjælpe dig på alle måder. I vores AAF i Kolding, har vi tillige forhandlet os frem til rigtig store rabatsatser til vores medlemmer. Her kan du let spare 1000 – 2000 kr. på et
fornuftigt begyndersæt.Mvh.14. november 2012 kl. 10:57 #92088
dorado- Asteroid
Start med en håndkikkert til du er sikker på at
amatørastronomi er noget for dig og din familie. Med den kan du se omkring
100.000 stjerner mod kun omkring 6-8.000 med det blotte øje.Først herefter og efter du har meldt dig ind i en astronomi
klub bør du investere i et teleskop.På den måde vil du selv være i stand til at vurdere hvilket
teleskop du bør investere i.15. november 2012 kl. 00:38 #92151
tedredhair- Asteroid
Celestron´s 8SE koster lige DKK 5000 mere end 6″en (så er det hellere ikke Dobson, efter hvad jeg har forstået, men Schmidt – Cass.).
Et par begynderspørgsmål:
Dobson er den med “spiler” uden afdækning på siderne? Er det et problem med falskt lys fra siderne?? Bliver ikke optiken støvet ?? (Beklager, men det er en begynder-tråd det her…)
Lyra har en Dobson med GoTo funktion efter hvad jeg kan se: 8″ til DKK 9000
http://www.lyra.dk/flextube-200p-f-6-synscan.html
Vil en sådan kunne klare et Canon 550D hus på toppen?
Planen var at holde sig på den rigtige side af 10000,-. måske bliver det endnu nogle år til…
TedRedhair 2012-11-15 00:01:00 15. november 2012 kl. 00:44 #92152
tedredhair- Asteroid
Astronomiforening og prismekikkert er nok en god start. Nærmeste er 35 km væk, så det bliver når børnene er større (lige nu er det nok andet at køre efter.)
Vi bor midt i en mørk skov, så vi har rigelig med stjerner at kigge på uden kikkert. Skal ud efter et “spotting scope” til børnenes skiskydning, måske kan en sådan vise os noget af månens detaljer medens vi venter på den store, 30-kgs-og-rigtig-mange-1000-kr-investering.
15. november 2012 kl. 01:49 #92154
astrojensenDeltager- Neutron star
En dobson kan godt være med rørtubus, ligesom alle andre teleskoper. Men i de store udgaver er det praktisk med gittertubus, for så kan man pakke den sammen, så man let kan transportere den, selvom den er stor. Er den designet rigtigt, er falsk lys ikke noget problem. Optikken bliver støvet med tiden, men så vasker man den bare. Det er enkelt og gør man det rigtigt, ganske ufarligt for optikken. Dobsons er til visuel observation, men lidt snapshots af planeterne kan de godt klare.
Bor i som nævnt under virkelig mørk himmel, så vil jeg anbefale visuel astronomi i mindst et par år med prismekikkert og spottingscope, for at lære himlen at kende. Et spottingscope kan let vise mange detaljer på månen, Jupiters måner, Saturns ring, mm. Naturligvis ikke i Hubble-opløsning, men den kan vise dem.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2012-11-15 00:51:19 15. november 2012 kl. 09:07 #92155
mstauningDeltager- Black Hole
Og mange messier objekter kan da også ses med et spottingscope..
15. november 2012 kl. 11:38 #92172
tedredhair- Asteroid
Tak for gode råd.
Har i nogle bøger i vil anbefale? Vi bruger GoSkyWatch på iPad og iPhone og det har været til god hjælp til at finde feks mars og jupiter (selvom det “lagger” lidt). Men nogle bøger med lidt tekstforklaring og gerne en god historie er på ønskelisten.
Thomas
15. november 2012 kl. 14:28 #92175
allan_dystrupDeltager- Nova
Til start på visuel ‘deep sky’ observation med en prismekikkert og/eller en lille refraktor kan jeg anbefale “Sky atlas for small telescopes and binoculars” : http://davidchandler.com/atlas.htm (fx fra Amazon UK: http://www.amazon.co.uk/Sky-Atlas-Small-Telescopes-Binoculars/dp/1891938193/)
Quote:
…supplement it with a pair of binoculars, learn to use the equipment you have, and start spending time under the stars. Featuring nearly 200 deep sky objects selected for visibility in a 2.5″ telescope or simple binoculars, this atlas is designed to help you do just that.Allan
Allan_Dystrup 2012-11-15 13:30:22 15. november 2012 kl. 18:06 #92183
clauskafDeltager- Nova
Hej Ted
Det bedste teleskop du kan købe, er det du benytter!!! Hvis kikkerten bliver for “stor” og besværlig, så er man måske tilbøjelig til ikke at bruge den så ofte.
Når dette er sagt, så mener jeg at der er stor forskel på en 90mm og en 6″. Jeg har selv Celestron 6″ og synes at den samler OK med lys, og den tegner skarpt (gælder alle dem jeg har set I) Mekanikken lyder lidt mere anstrengt end i gamle dage da de blev lavet i USA, nu Kina.
Jeg vil dog anbefale ligesom de andre, at du kommer i en forening, hvor du kan se flere teleskoper.
Jeg tror dog ikke at du går helt fejl af et mindre teleskop, det kan altid blive dit fremtidige “rejseteleskop” når du ligesom os andre bliver grebet af denne spændende hobby.
Hilsen Claus KAF (bor selv i udkanten af endnu mere lysforurening)
15. november 2012 kl. 18:17 #92184
clauskafDeltager- Nova
Hej Ted (igen)
En anden fordel ved nextstar 6″ er at den kan afmonteres opstillingen, så et fremtidigt andet teleskop (mindre solkikkert) etc. kan bruges.
6″ i sig selv kunne så monteres på en anden “bedre” opstilling, hvis man skulle få lyst til astrofotografering (sorry Thomas, jeg blev nødt til det, selvom du ved jeg også fortrækker visuel, som du ved )
Hilsen Claus
15. november 2012 kl. 23:36 #92212
tedredhair- Asteroid
Tak igen for gode tip.
Hvad er det der sker når et teleskop skal ind i EU? Celestron 6″SE koster $800 tilsv ca 4600DKK i Canada, men DKK/SEK/EUR tilsvarende 9000-11000 DKK!!. Moms er dog kun 25% her…… (Var derfor lige ved at privatimportere via familjen inden denne tråd på forumet,;-))
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop – hvilket??' er lukket for nye svar.