Første teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Første teleskop

• Dette emne har 31 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af swr. This post has been viewed 619 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

SWR wrote: Jeg er helt grøn inden for astro, og har ikke engang fået min kikkert endnu, men jeg har selv haft de samme overvejelser. Er det naivt at forestille sig at man kan fjernstyre teleskopet inde fra lænestolen?

Hvis der er -10°C udenfor ville det ikke være dårligt at sidde med en cognac og ild i pejsen mens man nyder oplevelsen på fladskærmen.

Mvh Søren

Nej da! Det er fuldt muligt, i hvert fald, hvis man er astrofotograf. Som visuel er det lidt sværere! Her må man bide tænderne sammen. Eller købe en billet til syden, hvis man har råd (det har jeg ikke).

Thomas, Bornholm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Angloamerikansk wrote: Jeg kan simpelthen ikke fordrage at være ude i frostvejr og røvfryse 🙁

Velkommen i klubben. Desværre bliver man nødt til det. Det kan gøres lidt mere tåleligt med godt tøj.

Jeg kommer kun ud til sommer hvor det er dejlig lunt om natten. Så må jeg se hvad der er at se i 8″ og 12″ teleskop

Man kan, som nævnt, heldigvis se en del, selvom det er lyst. Prøv de klarere planetariske tåger. De tåler gerne høj forstørrelse og det gør himmelbaggrunden mørk. Trækker man et tæppe over hovedet og okularet, så man skærmer mod lys fra siden, så kan man se en hel del. Man har dog kun en time omkring midnat (kl 01, pga sommertiden), hvor det er mørkt nok. Hen sidst i Juli, hvor temperaturen også rigtig kommer op, har man et par timer med nogenlunde mørke.

Thomas, Bornholm

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

EDBBOB wrote: @Thomas

Måske skulle du bruge sommernætterne til at lege lidt med din nyfundne interesse for foto. Så er du klar til vinteren. Med alle dine teleskoper, dit hoved, som er skruet godt på og al din tid under stjernerne, tror jeg du hurtigt kunne blive mesterfotograf.

Sommeren udelukker heller ikke foto. Det er helt sikkert nemmere om vinteren, men jeg har planer om at eksperimentere med astrofoto i fuldt dagslys. Jeg ved det kan lade sig gøre. Man skal bare passe på den store stjerne.

Den kan man iøvrigt også tage billeder af. I forhold til de andre stjerner fylder den lidt på det færdige billede. Den er bare lidt skræmmende når man skal finde den med rødpunktsøgeren, og samtidig husker historien, om ham der brændte hans skæg af, fordi han havde glemt at dække søgeteleskopet til

Tak for tilliden, men jeg holder mig til okularerne og et enkelt snapshot nu og da. Jeg har ikke råd til at investere i kameraer. Der er totalt lukket for flere investeringer på astrosiden i år, medmindre jeg af uransagelige årsager pludselig skulle komme til penge (HA! As if!). Min traktor, som jeg aldeles ikke kan undvære, har lige brændt en toppakning igen, fordi der gik hul på køleren under kørsel, så alt vandet løb af og motoren kørte varm. Det har lige kostet mig små 3000,- til ny køler, vandpumpe, pakninger, etc.

*

Solen finder man lettest i teleskopet med skyggemetoden. Ret teleskopet mod solen (med filter på, selvfølgelig) og se på skyggen på jorden. Når skyggen ser ud som når man ser teleskopet fra enden, så er det rettet mod solen. Enkelt. Afmonter søgeren, hvis du ikke har et dæksel til den, der ikke kan ryge af.

Thomas, Bornholm

helgeras
          Deltager
            • Giant

Med hyperstar og F2, så behøver du ikke guiding ved passende korte eksponeringstider. Her er et link til et billede jeg har taget uden guiding: M101

QHY kameraet er sikkert fint til guiding, men også til planet og måne billeder. DSLR’en er sikkert bedst til Deep sky.

Mvh. Helge

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Fed kikkert. Den skal du nok blive glad for. En C11 ved fuld brændvide er ikke nem at styre, slet ikke i starten, men med det setup du beskriver, kan du fotografere stort set, hvad som helst.

Du behøver ikke søjlen, men den er selvfølgelig at foretrække i længden. Hvis du kører på stativ, så sørg for at det hele er spændt ordentligt. Et nyt stativ bør efterspændes.

Som helge skriver er QHY kameraet super til guiding. Det kan dog også bruges til deepsky (mangler køling), og hvis jeg havde en C11 med hyperstar, ville jeg helt sikkert prøve det.

paul
                • Nova

Rigtig fin liste du der har lavet Søren, hvis du fortsætter så systematisk går der ikke lang tid før du har check på det hele.

Der mangler vind på listen, vind skal stå øverst med store bogstaver før forkromede monteringer og teleskoper, vigtigere end 3 ton beton i jorden, så hvis du har et permanent sted skal du afskærme fuldstændig for vinden om muligt.

swr
                  • Giant

Hej Helge

helgeras wrote: Med hyperstar og F2, så behøver du ikke guiding ved passende korte eksponeringstider. Her er et link til et billede jeg har taget uden guiding: M101

Flot billede.

Det vil jeg forsøge med først, ind til jeg får guiding til at virke.

QHY kameraet er sikkert fint til guiding, men også til planet og måne billeder. DSLR’en er sikkert bedst til Deep sky.

Månen kan lige nøjagtigt være på DSLR’en ved 2800mm, så det ville være sjovt at prøve med 36Mpixel. Der er forholdsvis meget lys, så det burde kunne gøres uden guiding. Hvis det bliver rystet må jeg prøve med 2000mm og den halve eksponeringstid.

QHY5L-II CCD’en har lidt bedre opløsning med 3,75µm pixels, mens DSLR’et har 4,88µm pixels, men chippen er meget lille på QHY’en, så det dur kun på små objekter, men planeterne kan fint være på QHY chippen. Her behøver man sikkert heller ikke guiding, så jeg skal helt sikkert prøve at tage film med QHY’en ved høj framerate.

Tak for tippet.

Mvh Søren

swr
                    • Giant

EDBBOB wrote: Fed kikkert. Den skal du nok blive glad for. En C11 ved fuld brændvide er ikke nem at styre, slet ikke i starten, men med det setup du beskriver, kan du fotografere stort set, hvad som helst.

Det lyder godt.

Du behøver ikke søjlen, men den er selvfølgelig at foretrække i længden. Hvis du kører på stativ, så sørg for at det hele er spændt ordentligt. Et nyt stativ bør efterspændes.

Det vil jeg sørge for. Jeg vil starte med at skille monteringen ad og følge Hypertune anvisningen, så jeg samtidig lærer lidt om hvordan monteringen er bygget op. Tak for tippet med at efterspænde stativet.

Som helge skriver er QHY kameraet super til guiding. Det kan dog også bruges til deepsky (mangler køling), og hvis jeg havde en C11 med hyperstar, ville jeg helt sikkert prøve det.

Det vil jeg gøre. Jeg så desuden at der er flere udgaver af QHY5 kameraet. Det er QHY5L-II mono versionen jeg har købt. Det med kølingen må jeg lige overveje. Det bør jeg måske tilføje på listen sammen med vinden.

Mvh Søren

swr
                      • Giant

Paul wrote: Rigtig fin liste du der har lavet Søren, hvis du fortsætter så systematisk går der ikke lang tid før du har check på det hele.

Tak for tilliden.

Det kommer nok til at tage lidt tid, men stjernerne forsvinder heldigvis ikke sådan lige med det første.

Der mangler vind på listen, vind skal stå øverst med store bogstaver før forkromede monteringer og teleskoper, vigtigere end 3 ton beton i jorden, så hvis du har et permanent sted skal du afskærme fuldstændig for vinden om muligt.

Er det bedst at afskærme med noget delvist vindtæt? (lige som en hæk der bremser vinden uden at blokere den helt), eller skal man i stedet for hellere bygge en kuppel?

Mvh Søren

paul
                        • Nova

En kuppel vil nok være bedst, men eller træer, buske som første windbreaker og derefter mandsopdækning helt tæt på teleskopet med hvad du nu kan afskærme med.

Du får aldrig den sidste skarphed med hvis Hr. vind står med begge hænder og rusker i din store Newton…prøv evt. at regn lidt på med hvor stor en kraft vinden egenlig påvirker et stort teleskop der skal tracke micrometer nøjagtigt.

helgeras
                        Deltager
                          • Giant

En lille ting:

Fotografering af deep sky objekter er helt anderledes en fotografering af måne og planeter. Disse sidste er nemlig så lysstærke at man kan klare sig med meget korte eksponeringstider (1/30 sec).

Man optager derfor normalt en video af månen eller en planet.

Derefter bruger man et program som f.eks. Registax. Dette program analyserer alle de mange frames i filmen, bortsorterer dem der er uklare pga. seeing, vindstød etc. og aligner og stacker så resten sammen til et enkelt billede. Siden eksponeringstiden pr. frame er så kort, så er der slet ikke brug for alignment, eller for den sag polalignment, bare man holder planeten i billedet, så kan registax styre det.

Ved deep sky får man ikke meget lys på så korte eksponeringer, så der går man typisk den anden vej, og eksponerer i 1 minut og op. Ved eksponeringstider på over 1 min (ca) bliver stjernerne aflange hvis man ikke har perfekt pol alignment eller kører guidet.

Mvh. Helge

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

@Søren

Det med køling er ikke noget man kan sætte på QHY’en, desværre. Det kan være der er nogen som finder på noget på nettet. Hvem ved?

Til at starte med, skal du også huske at køre benene på stativet ned til kortest mulige længde. Så bliver det mere stabilt, og det er lettere at komme ned i læ. Vind og lysforurening er noget skidt, men vinden er der kun nogen gange.

Apropos lysforurening. Du spurgte til filtre. Jeg bruger selv et CLS filter fra TS. Det virker ret godt. Skal det være bedre, har jeg kun hørt positiv snak om:

IDAS Filter

Vh

Morten

swr
                              • Giant

Hej Helge og Morten

Tak for tips.

Jeg vil checke både registax og IDAS filtrene.

Mvh Søren

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Det bedste filter mod lysforurening er en bil…

Thomas, Bornholm

paul
                                  • Nova

Astrojensen wrote: Det bedste filter mod lysforurening er en bil…

Thomas, Bornholm

Helt enig, har ikke gode erfaringer med “lysforurenings filtre”, jo de filtrerer noget af det “dårlige” lys væk samtidig med at de ændrer farveballancen, men de æder altså også en god bid af det gode lys man ville have fået et mørkt sted.

Så et mørkt sted er løsningen, filtre er lappeløsningen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.