› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 31 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af swr. This post has been viewed 618 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. april 2013 kl. 13:05 #102387
swr- Giant
Hej astroeksperter
Jeg har længe overvejet at starte med at lave astrofoto, og nu har jeg efter lange overvejelser endeligt fået bestilt mit første teleskop. I første omgang vil jeg prøve om jeg ikke kan benytte mit normale DSLR kamera, inden jeg overvejer at kaste mig ud i noget med CCD. Det er i al fald lykkedes for andre på nettet at tage gode billeder med et standard kamera.Den røde tråd jeg ind til videre har kunnet finde efter at have læst på nettet, er at det drejer sig om at minimere fejl i en løbende processforbedring. Jeg har prøvet at danne mig et overblik over hvad man skal kunne beherske, og kunne godt bruge jeres input hvis der er noget jeg har overset.Polindstilling:DriftalignmentStøbe en fast betonsøjleSlør:HypertuneGod afbalancering
God kabelføringIndkøring af montering med gradvis opstramningFjernbetjening af alle funktionerPeriodisk fejl:HypertuneGod afbalanceringFlex:Monter guider under svalehalenMinimer vægtFokusering:Automatisk motorfokus med korte eksponeringstider mellem optagelserKollimering:ØvelseTemperaturudjævning:Eksternt isoleret miniobservatorie på betonsøjlenTvungen konvektion i tubus?Dug:DughætteKoble varme fra telescop computer til tubusLysforurening:Filtrering (hvilket filter er det bedste?)Billedbehandling:ØvelseKommentarer og forbedringsforslag er meget velkomne.Mvh Søren30. april 2013 kl. 13:51 #102389
helgerasDeltager- Giant
Hej Søren og velkommen til.
Du kan helt sikkert tage meget fine billeder med DSLR.
Man må sige at du går systematisk til sagen. Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil med din liste, det er ihvertfald ikke i den rækkefølge du skal sætte dig ind i tingene (efter min mening).
Nu ved jeg ikke hvilket teleskop og mount du har købt, men under antagelse af at det er en GEM af en eller anden slags og er en reflektor, så ville jeg sige at de vigtigste emner for at komme igang er:
Opsætning af teleskopet og afbalancering.
Polalignment (grov, via polskop), derefter tag et kig på Alignmaster programmet til en bedre justering. Hvis du guider er det nok.
Kollimering.
Dughætte, og så i begyndelsen en hårtørrer. Derefter kan du beslutte dig til om du har brug for et antidug system.
Filter: Muligvis skal du have moddet dit kamera. Mht lysforuening, så ved jeg ikke hvad der er godt for DSLR.
Et emne du ikke har på din liste er vist computerstyring (af mount, kamera, evt. focuser, guidecam etc.). Det kan man bruge meget tid til at studere.
Efter at have brugt adskillige nætter på ovenstående har du fået en mængde erfaringer, og så giver det næsten sig selv hvad du syntes er det vigtiste du kaster dig over.
Hvis din liste angiver en rækkefølge kommer du først til at se et billede om et år eller to
Mvh. Helge
30. april 2013 kl. 14:22 #102390
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvorfor starter folk ikke med lidt visuel observation af Månen og planeterne, for at få øvelse med at indstille teleskopet og betjene det, inden de kaster sig over astrofoto og tilføjer yderligere en masse vanskeligheder????
Galakserne og Oriontågen løber jo ingen steder, så hvorfor ikke bruge et år eller to på at blive dus med teleskopet først og lære himlen at kende? Den tid er aldrig spildt.
Thomas, Bornholm
30. april 2013 kl. 14:34 #102392
swr- Giant
Hej HelgeTak for dine tips. Det lyder godt at jeg kan klare mig med mit normale kamera til at starte med. 🙂helgeras wrote: Man må sige at du går systematisk til sagen. Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil med din liste, det er ihvertfald ikke i den rækkefølge du skal sætte dig ind i tingene (efter min mening).
Jeg havde forestillet mig at tage en ting ad gangen, ved hele tiden at fokusere på det svageste led. Tak for dine tips til hvor man bør starte.
Nu ved jeg ikke hvilket teleskop og mount du har købt, men under antagelse af at det er en GEM af en eller anden slags og er en reflektor
Ja, det er en SCT på en GEM montering. Jeg vil gerne prøve lidt af hvert, så jeg har forsøgt at købe så alsidigt et setup som jeg umiddelbart kunne finde frem til.
, så ville jeg sige at de vigtigste emner for at komme igang er:
Opsætning af teleskopet og afbalancering.
Polalignment (grov, via polskop), derefter tag et kig på Alignmaster programmet til en bedre justering. Hvis du guider er det nok.
Jeg vil tage et kik på Alignmaster programmet. Afbalancering havde jeg tænkt mig at klare ved at bruge Hypertune kittet, der skulle fjerne de værste unoder.
Dughætte, og så i begyndelsen en hårtørrer. Derefter kan du beslutte dig til om du har brug for et antidug system.
Super. Jeg havde tænkt mig at jeg kunne forsøge selv at lave en dughætte af et liggeunderlag eller noget lignende.
Filter: Muligvis skal du have moddet dit kamera. Mht lysforuening, så ved jeg ikke hvad der er godt for DSLR.
Jeg har forgæves kikket rundt på nettet efter modifikationer til mit kamera, men det er et Nikon, og jeg kunne kun finde mod’s til Canon.
Jeg vil helst ikke bare fjerne filteret, da jeg fortsat gerne vil bruge kameraet til almindelig foto.
Et emne du ikke har på din liste er vist computerstyring (af mount, kamera, evt. focuser, guidecam etc.). Det kan man bruge meget tid til at studere.
Ja. Jeg har købt et lille board der hedder Odroid-U2 som jeg havde tænkt mig at installere Tiny Core Linux på og montere på tubus, så det hele kan fjernstyres fra den. Det er et komplekst område som jeg har på fornemmelsen kræver en del studier.
Efter at have brugt adskillige nætter på ovenstående har du fået en mængde erfaringer, og så giver det næsten sig selv hvad du syntes er det vigtiste du kaster dig over.
Hvis din liste angiver en rækkefølge kommer du først til at se et billede om et år eller to
Mvh. Helge
Jeg skal nok bare starte et sted, og så optimere løbende mens jeg samler erfaringer. Tak for dine råd til at komme i gang på.
Mvh Søren30. april 2013 kl. 14:39 #102393
swr- Giant
Hej Thomas
Tak for tippet. Jeg kan jo prøve det når jeg får teleskopet. Der følger et okular med.Grunden til at jeg gerne ville prøve kræfter med astrofoto, er en generel interesse for foto, samtidig med at kameraet er meget mere følsomt end øjet. Jeg forestiller mig at man kan se mere end man ville kunne med det blotte øje.Mvh Søren30. april 2013 kl. 15:54 #102395
Hej Søren
Kameraet er rigtigt nok meget mere følsomt, når man kan eksponere i lang tid. Derved kan man fotografere svage objekter, som man ikke kan se visuelt.
Er du allerede fotointeresseret, så kender du allerede til nogle af de tekniske detaljer, så for dig vil det måske ikke være så vanskelig en affære, som for mange andre, der ser flotte billeder på nettet og teleskopreklamerne og tror, de også med det samme kan konkurrere med Hubble. Nu er det altså en anelse vanskeligere at tage billeder af galakser, end det er at tage billeder af moster Odas fødselsdag eller pelargonierne i vinduet…
Nu er der den finurlighed ved astrofoto, at man jo reelt ikke selv ser objekterne, men lader kameraet om det. Det kan være udmærket, og er helt sikkert lettere at dele på nettet, men for mig er der noget specielt over at selv se objekterne med mit eget øje, uanset at det måske er meget vanskeligt at se andet end en svag tågeklat eller en lille sitrende planetskive med antydning af detaljer.
Det kræver stor øvelse at se meget og det kan være svært at opnå her til lands, med vores ustadige vejr og tre måneders ufrivillig astro-sommerferie, men vanskelighederne ved at tage billeder skal heller ikke undervurderes, hvad mangen en tråd om vrangvilligt udstyr her på forum taler deres tydelige sprog om.
Prøv under alle omstændigheder okularet. Det kunne jo være, du blev bidt af visuel observation. Husk dog, det kræver øvelse, så de første gange ser man ikke så meget som man senere kan.
Thomas, Bornholm
30. april 2013 kl. 16:00 #102396
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Søren.
Med det blotte øje, kan du formentlig se en diffus farveløs plet, måske med lidt detalje, hvis du observerer fra et mørkt sted. Så du kan helt sikkert få meget mere med, via foto. Når det er sagt, vil jeg klart anbefale at kigge i dit kommende teleskop. Universet er fascinerende, og man kan bedre fornemme det når man kigger.
Det er ikke lang tid siden at jeg selv startede, og her er nogle af de eureka oplevelser, jeg har haft undervejs:
Du kan sagtens skyde med DSLR. Hvis du virkeligt bliver seriøs, er der ting som mono CCD er lidt bedre til, men du kan gøre meget med DSLR (selv Nikon
). Du skal bare eksponere lidt længere, og du kan godt finde den store spand med tålmodighed frem alligevel.
Det med de lange eksponeringer er alfa omega. Du skriver ikke hvilken SCT du har købt, men bare en 8″ har 2000mm brændvide. Det felt af himlen den ser, er som et par mm set i strakt arm. Indenfor det område har du alle dine mange megapixels, og derfor skal man ikke “ryste meget på hånden”, før stjernerne bliver aflange.
Derfor kan jeg klart anbefale en reducerer. Så kommer brændviden ned på noget som er nemmere at arbejde med. Samtidig har en SCT det som kaldes koma. Dvs at stjernerne udtværes lidt når man kommer væk fra centrum af billedet. En god billig SCT reducerer korrigerer også denne koma, så du får et bedre resultat.
Monteringen er det allervigtigste. Den skal, som du kan udlede af det lille billedfelt, være klippestabil. Det koster at lave en solid, præcis monterering, så i stedet vælger de fleste at guide sig ud af fejl. Da himlen “drejer” i løbet af natten, skal tracking/guiding fungere så godt som muligt. Start med det. Derefter kan man begynde at eksperimentere med kameraet (læs skrue op for eksponeringstiden). Hvis du laver en fast montering på søjle, kan du genbruge din finjustering af monteringen fra gang til gang.
Selv om guiding virker som ren religiøs hokus pokus i starten, er der meget at hente her. Selv en dårligt justeret montering, kan guides nogenlunde.
En ting jeg ikke kan finde på din liste er vind. Min 8″ SCT med et DSLR giver en opløsning på det, som kaldes 0,44 gradsekund pr pixel. Det vil sige at du skal holde teleskopet præcist indenfor et par titusindedele af en grad, hvis du vil have helt runde stjerner. Blæser det bare lidt, vil det f.eks. blive meget svært. Her kan man også fornemme hvor hysterisk det hele er.
Jeg synes stadigt at det er svært med 2000mm brændvide, men øvelse hjælper. Den første tid, var alt over 200mm brændvide nærmest umuligt, mens jeg idag synes at 500mm er rigtigt nemt. Her gik jeg også lidt galt i byen i starten, da jeg troede at man skulle have så lang brændvide som muligt. Det skal man til fjerne galakser, men ligemeget, hvor du peger hen i Mælkevejen med en retvidvinklet optik, kan du finde spændende motiver, som fylder godt i billedet.
Vh
Morten
30. april 2013 kl. 16:03 #102397
angloamerikansk- Main Sequence
Hvad betyder: “tre måneders ufrivillig astro-sommerferie” ?
30. april 2013 kl. 16:27 #102400
Anonym- Super Nova
Kære Søren.
Hvis ikke jeg tager meget fejl, er du da blevet medlem hos os i AAF! Men jeg synes ikke jeg har set dig andet end en enkelt gang, hvilket er en skam, når du kan få svar på alle dine spøgrsmål hos os.
Vi har jo to fra Nordborg nu, og vi har også fået 2 mere fra Gråsten. Så du er ikke helt alene fra den kant!
At kæmpe sig igang helt alene med det ambitionsniveau du har, er en større omgang, end man skulle tro! Også selvom folkene her på forum er søde til at komme med hjælpende forslag!
De bedste hilsner
30. april 2013 kl. 16:35 #102401
Angloamerikansk wrote: Hvad betyder: “tre måneders ufrivillig astro-sommerferie” ?
De lyse nætter. OK, man kan sagtens observere Månen og planeterne og i starten og slutningen af de lyse nætter kan man begynde at se deep-sky igen, især hvis man holder sig til klare planetariske tåger og kuglehobe, som der jo er en del af på sommerhimlen. Men de svage ting kan man godt glemme.
På Bornholm varer de lyse nætter mellem 5.Maj og 6. August. I Nordjylland mellem 1.Maj og 12. August, sådan cirka.
Men der er jo også Solen, heldigvis.
Thomas, Bornholm
30. april 2013 kl. 16:47 #102402
edbbobDeltager- Super Nova
@Thomas
Måske skulle du bruge sommernætterne til at lege lidt med din nyfundne interesse for foto. Så er du klar til vinteren. Med alle dine teleskoper, dit hoved, som er skruet godt på og al din tid under stjernerne, tror jeg du hurtigt kunne blive mesterfotograf.
Sommeren udelukker heller ikke foto. Det er helt sikkert nemmere om vinteren, men jeg har planer om at eksperimentere med astrofoto i fuldt dagslys. Jeg ved det kan lade sig gøre. Man skal bare passe på den store stjerne.
Den kan man iøvrigt også tage billeder af. I forhold til de andre stjerner fylder den lidt på det færdige billede. Den er bare lidt skræmmende når man skal finde den med rødpunktsøgeren, og samtidig husker historien, om ham der brændte hans skæg af, fordi han havde glemt at dække søgeteleskopet til
30. april 2013 kl. 17:36 #102404
angloamerikansk- Main Sequence
FUCK…. så får jeg ikke set galakser 🙁 Jeg kan simpelthen ikke fordrage at være ude i frostvejr og røvfryse 🙁
Jeg kommer kun ud til sommer hvor det er dejlig lunt om natten. Så må jeg se hvad der er at se i 8″ og 12″ teleskop.
30. april 2013 kl. 18:11 #102406
swr- Giant
Hej Johannes
johannes wrote: Hvis ikke jeg tager meget fejl, er du da blevet medlem hos os i AAF! Men jeg synes ikke jeg har set dig andet end en enkelt gang, hvilket er en skam, når du kan få svar på alle dine spøgrsmål hos os.
Jeg har faktisk haft to gode aftener sammen med jer i Kolding siden februar, men har problemer med tirsdag fordi jeg spiller musik den aften. Heldigvis er der af og til en fotoklub om torsdagen, så den har jeg tænkt mig at deltage i.
Vi har jo to fra Nordborg nu, og vi har også fået 2 mere fra Gråsten. Så du er ikke helt alene fra den kant!
At kæmpe sig igang helt alene med det ambitionsniveau du har, er en større omgang, end man skulle tro! Også selvom folkene her på forum er søde til at komme med hjælpende forslag!
Det lyder rigtigt godt. Jeg har også på fornemmelsen at man har brug for masser af hjælp fra de erfarne med alle de problemer der kan optræde. Tak for den hjælp jeg allerede har fået.
Mvh Søren
30. april 2013 kl. 18:16 #102407
swr- Giant
Angloamerikansk wrote: FUCK…. så får jeg ikke set galakser 🙁 Jeg kan simpelthen ikke fordrage at være ude i frostvejr og røvfryse 🙁
Jeg kommer kun ud til sommer hvor det er dejlig lunt om natten. Så må jeg se hvad der er at se i 8″ og 12″ teleskop.
Jeg er helt grøn inden for astro, og har ikke engang fået min kikkert endnu, men jeg har selv haft de samme overvejelser. Er det naivt at forestille sig at man kan fjernstyre teleskopet inde fra lænestolen?
Hvis der er -10°C udenfor ville det ikke være dårligt at sidde med en cognac og ild i pejsen mens man nyder oplevelsen på fladskærmen.
Mvh Søren
30. april 2013 kl. 18:43 #102409
swr- Giant
Hej Morten
Tak for dine tips og erfaringer.
EDBBOB wrote: Du kan sagtens skyde med DSLR. Hvis du virkeligt bliver seriøs, er der ting som mono CCD er lidt bedre til, men du kan gøre meget med DSLR (selv Nikon
). Du skal bare eksponere lidt længere, og du kan godt finde den store spand med tålmodighed frem alligevel.
Jeg købte faktisk et lille CCD kamera på mit første besøg hos AAF. Det er et QHY 5-II monocrome jeg havde tænkt at bruge som guider, men man kunne måske også bruge det som kamera? Jeg tror bare ikke mit DSLR kamera er godt nok til at guide med (Nikon D800)? Der er i al fald ingen guide port på, men det kunne man selvfølgelig gøre via computeren istedet?
Det med de lange eksponeringer er alfa omega. Du skriver ikke hvilken SCT du har købt, men bare en 8″ har 2000mm brændvide. Det felt af himlen den ser, er som et par mm set i strakt arm. Indenfor det område har du alle dine mange megapixels, og derfor skal man ikke “ryste meget på hånden”, før stjernerne bliver aflange.
Den hedder CGEM DX 1100 EdgeHD og er 2800mm, så det svarer meget godt til den du nævner her. Jeg er med på at det kræver meget høj præcision at få det ypperste ud af teleskopet, så der er mange fejlkilder der skal minimeres. Jeg må tage dem en ad gangen og lære hen ad vejen. Det hjælper helt sikkert med gode tips fra de der har god erfaring.
Derfor kan jeg klart anbefale en reducerer. Så kommer brændviden ned på noget som er nemmere at arbejde med. Samtidig har en SCT det som kaldes koma. Dvs at stjernerne udtværes lidt når man kommer væk fra centrum af billedet. En god billig SCT reducerer korrigerer også denne koma, så du får et bedre resultat.
Jeg har købt to reducere til. En 0.7x EdgeHD reducer der giver 2000mm/f7 og en Hyperstar-3 1100 EdgeHD der giver 560mm/f2. Det er nok bedst hvis jeg starter med 560mm, og så går op i de længere brændvidder efter hånden som jeg får lidt erfaring.
Monteringen er det allervigtigste. Den skal, som du kan udlede af det lille billedfelt, være klippestabil. Det koster at lave en solid, præcis monterering, så i stedet vælger de fleste at guide sig ud af fejl. Da himlen “drejer” i løbet af natten, skal tracking/guiding fungere så godt som muligt. Start med det. Derefter kan man begynde at eksperimentere med kameraet (læs skrue op for eksponeringstiden). Hvis du laver en fast montering på søjle, kan du genbruge din finjustering af monteringen fra gang til gang.
Det med at genbruge justeringen fra gang til gang virker meget tiltalende, så man ikke skal starte forfra hver gang. Det stativ der følger med virker umiddelbart ret stabilt på billederne, men det kommer nok ikke i nærheden af en betonsøjle, så jeg må nok hellere bide i det sure æble først som sidst, og støbe en rigtig søjle med en hætte der kan beskytte teleskopet mod vind og vejr.
Selv om guiding virker som ren religiøs hokus pokus i starten, er der meget at hente her. Selv en dårligt justeret montering, kan guides nogenlunde.
Jeg vil prøve med det lille QHY kamera og f.eks. PHD guide programmet. Det kræver nok bare en del tålmodighed at få al softwaren til at samarbejde. Det virker som et lidt uoverskueligt område med al den software der er på markedet.
En ting jeg ikke kan finde på din liste er vind. Min 8″ SCT med et DSLR giver en opløsning på det, som kaldes 0,44 gradsekund pr pixel. Det vil sige at du skal holde teleskopet præcist indenfor et par titusindedele af en grad, hvis du vil have helt runde stjerner. Blæser det bare lidt, vil det f.eks. blive meget svært. Her kan man også fornemme hvor hysterisk det hele er.
Jeg synes stadigt at det er svært med 2000mm brændvide, men øvelse hjælper. Den første tid, var alt over 200mm brændvide nærmest umuligt, mens jeg idag synes at 500mm er rigtigt nemt. Her gik jeg også lidt galt i byen i starten, da jeg troede at man skulle have så lang brændvide som muligt. Det skal man til fjerne galakser, men ligemeget, hvor du peger hen i Mælkevejen med en retvidvinklet optik, kan du finde spændende motiver, som fylder godt i billedet.
Det kan godt blæse lidt der hvor jeg bor, så jeg vil sikkert ryge ind i de samme problemer. Måske kan det hjælpe med en kuppel? jeg tror dog at jeg vil prøve med en fritstående søjle i første omgang. Er der nogen der har prøvet med læhegn?
Mvh Søren
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.