› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 66 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af adam. This post has been viewed 4773 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. oktober 2016 kl. 23:43 #152053
adamDeltager- Main Sequence
Tak.
Jeg tror jeg har fundet fejlen med mit 5mm okular 🙂
Jeg kunne sagtens fokusere på en skorsten i løbet af dagen.
Så
kom månen frem og den kunne jeg ikke stille skarp. Men en gang
imellem så den næsten skarp ud. Det er varme stråling.
Jeg kunne se
Saturn så tydelig for 4 uger siden, fordi dag og nat temperatur har
været næsten ens. Nu er luften blevet kold om aftenen, så varmen stiger
til vejrs.De 4 huller til ståltråd krydset i cheshire er boret rigtigt, men de er boret i samme højde, så den ene ståltråd trykker den anden tråd op, så de nemt kan komme til at bue lidt til siden.
Jeg har bare skubbet dem lidt mod centrum.Er det en standard kinesisk tubus ?
5. oktober 2016 kl. 00:04 #152054
finnrDeltager- Main Sequence
Hvor observerer du fra? Ser du hen over et varmt tag, eller ud gennem et vindue eller noget lignende?- FinnR
5. oktober 2016 kl. 03:01 #152059
Ja, jeg observerer fra et sted som passer med alle dine beskrivelser.
Det er mit første teleskop og jeg har ikke nogen montering endnu, men jeg kan ikke lade være med at kigge.
Så det foregår hjemmefra i en lejlighed, på bordpladen ved køkkenvinduet.
Jeg har ikke råd til en montering lige nu, men jeg har et par 18mm krydsfiner plader nede i kælderen.
Jeg burde måske lave en dobsonian agtig montering af dem.5. oktober 2016 kl. 08:01 #152062
mstauningDeltager- Black Hole
Nede på Avnø var der noget montering til salg, hvis den stadig er det kunne det være et bud – ganske vist en meget lille montering, men dog en montering.
5. oktober 2016 kl. 10:39 #152073
finnrDeltager- Main Sequence
Det bliver aldrig godt at observere ud
gennem et vindue fra et beboet hus – der vil altid være luftbevægelser, der generer.ATM (=Amateur Telescop Making) er en hæderkronet
kunst med stolte traditioner. Alle astronomi-hobby bladene har faste spalter om
ATM projekter. Der findes rigtig mange opskrifter på, hvordan man selv kan
bygge en Dobsonian montering. Prøv
at google Homemade dobsonian, DIY (betyder Do-It-yourself) Dobsonian, eller
Build a Dobsoninan. Held og lykke med projektet! – FinnR6. oktober 2016 kl. 18:46 #152167
Jeg har et par stykker krydsfinerplade, og ikke så mange penge, så de plader må kunne bruges til noget.
Jeg kan godt lide sådan en montering, jeg har set på et billede på nettet.
Her kunne jeg godt bruge et snekkedrev 🙂
Men de 3 tændstikker den står på duer ikke.
Er det bedre når celestial pole er den vej, i stedet for på langs med teleskopet?8. oktober 2016 kl. 16:24 #152286
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hvis du kun skal observere visuelt, er det ikke nødvendigt at den er skrå som på din tegning. Så skal den bare kunne vippe og dreje, og så har du jo faktisk bygget en Dobson.
Hvis du skal fotografere over længere tid, skal der en såkaldt Wedge til, altså den skrå flade. Men der vil det under alle omstændigheder være bedre med en rigtig EQ-montering.
Jakob Andersen 2016-10-08 16:25:17 8. oktober 2016 kl. 17:41 #152295
astrojensenDeltager- Neutron star
Er det bedre når celestial pole er den vej, i stedet for på langs med teleskopet?
Læs og lær:
http://www.skyandtelescope.com/astronomy-resources/what-are-celestial-coordinates/
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-10-08 17:42:14 8. oktober 2016 kl. 21:34 #152314
Jeg tror jeg har styr på de vinkler.
Det jeg tænker på er om det er bedre om polar finder scope skal pege på langs med wedge vinklen eller vinkelret.
Hvis jeg laver noget af krydsfiner, så kan jeg vel selv bestemme hvad for en akse skal pege mod ncp. Det vil give det samme.
Jeg tror det er mest praktisk at gøre som på tegning A, fordi man kan sætte polar finder scope ind i det rør som snekkedrevet er monteret på.
Bare ikke så nemt at lave præcist af krydsfinér 🙂
På barn door tracker bruger folk B modellen.8. oktober 2016 kl. 21:37 #152315
Ok, jeg tror jeg har fattet det 🙂 Lidt for sent.
8. oktober 2016 kl. 22:35 #152317
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
B kan ikke bruges til noget.
Mærkeligt at B overhovedet er illustreret ???
8. oktober 2016 kl. 22:44 #152319
Bjørk, det er en, Adam selv har lavet, for at forklare, hvad han mener.
Thomas, Bornholm
8. oktober 2016 kl. 23:02 #152321
En ækvatoreal montering kan være lidt tricky at forstå. Jeg selv byggede en model i Lego, da jeg var barn, komplet med modelteleskop, og så forstod jeg det med det samme.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-10-08 23:03:14 9. oktober 2016 kl. 00:08 #152323
Ja, det har forviret mig lidt, fordi på min barn door tracker skal man sigte mod cnp på langs med de 55,xxx grader, som ligner sådan en wedge. Men det er samtidigt også på langs med hængsels aksen (omdrejningspunktet).
9. oktober 2016 kl. 00:41 #152328
Du skal tænke på omdrejningsaksen, ikke på udseendet. Så bliver det lidt lettere.
Ellers en flot barndoor tracker!
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.