› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 66 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af adam. This post has been viewed 4775 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. september 2016 kl. 21:53 #150679
astrojensenDeltager- Neutron star
Udmærkede begynderbøger, men deres stjernekort er, i typisk engelsk stil, vanvittig dårlige…
Her er et gratis stjerneatlas, man kan downloade: http://www.geocities.jp/toshimi_taki/atlas_85/atlas_85.htm
Det er virkelig udmærket og jeg har selv brugt det.
Her er et andet, som jeg dog ikke har prøvet, for jeg fandt det lige nu! Det ser virkelig godt ud: http://www.deepskywatch.com/deep-sky-hunter-atlas.html
Thomas, Bornholm
10. september 2016 kl. 01:43 #150704
adamDeltager- Main Sequence
Tak for alle de M forslag 🙂
Jeg har lige kigget lidt og har også været en tur nede i gården med min kikkert for at se Ring nebula som jeg ikke kunne se hjemmefra pga. taget. Jeg kunne se alle stjerner rundt om den , men der var ikke noget der hvor den burde være. Jeg har også taget et billede med 1 min. eksponering, uden at kunne få øje på den. Jeg prøver en anden eften med teleskopet, lidt tidligere.Når jeg kigger på M31 med 20mm okular, kan jeg ikke se mere end i min 10×50 kikkert. Når jeg sætter barlow lens på, kan jeg slet ikke se M31, med 20mm okular.
Det er en koksgrå plet i hele synsfeltet. Uden barlow lens ligner det i hvert faldt noget som jeg kan genkende.Tak Claus. Jeg skal finde ud af om jeg har tid til at melde mig i en klub. Jeg er medlem af en anden klub i forvejen.
Den usle søger virker, så længe jeg ikke kommer til at røre ved den, men alt kan ske i mørket 🙂
Jeg kan se Albireo på mit billede med 1 min eksponering, men jeg kan ikke få teleskopet til at stå i den vinkel i vindueskarmen. Jeg prøver lidt tidligere på søndag.Er det bedre at have stjernekort på papiret i forhold til Stellarium? Jeg synes ikke Stellarium mangler noget…som jeg har brug for 🙂
Jeg købte en 5cm tyk bog i starten af 90erne med lignende stjernekort billeder af en tjekisk forfatter. Bogen er vist også skrevet på tjekkisk 🙂 Har lige kigget i bogen.
Jeg har også haft en bog, en ordentlig bog, leksikon eller atlas med stjernene, ca. 30cm bred og 40cm høj, men fordi jeg ikke kunne finde plads til den i reolen, er den blevet afleveret i min lokale genbrugsbutik sidste år.Jeg tror jeg skal begynde at dyrke joga, for at nå okularen i alle stillinger :-
12. september 2016 kl. 23:18 #150860
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Hvis du ikke har noget imod at læse engelsk kan jeg klart anbefale Turn Left At Orion. Det er en virkeligt god begynder bog der forklarer om forskellige teleskoptyper, men også har en liste af de mål du kan se med et lille teleskop – og vigtigere endnu – udførlige instrukser til hvordan du nemt kan finde frem til dem, selvom du ikke ved særligt meget om astronomi.
Min kopi har været igennem lidt af hvert efterhånden. Forfatterne siger også at den helst skal være fuld af græspletter efter et stykke tid .
Nahilas 2016-09-12 23:18:50 13. september 2016 kl. 16:27 #150893
Tak Nahilas.
Er det ikke den samme bog?
http://www.acizif.com/IT-cursuri/Astronomie/Manuale/Turn%20left%20at%20orion%20(1).pdf
Men det bliver lidt svært at få græspletter på i den form 🙂Jeg er ikke nybegynder længere – jeg har et par ugers erfaring med kampen med en 60/700 🙂
Jeg har kigget en del på dette teleskop:
http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-150-750-pds-explorer-bd-ota/p,19163#tab_bar_3_selectMåske ikke så meget pga. f5, men den fysiske størrelse.
Så stort som muligt, men ikke større end jeg har plads til og rimeligt mobilt.
Den næste størrelse må være 150/1200, men det kan være lidt vanskeligt med de 1200.Der er noget om at de lysstærke teleskoper er svære at kollimere og skal bruge en comer corrector.
Jeg har aldrig prøvet at kollimere noget, men er det ikke præcis det samme man skal gøre som med et ikke lysstærkt teleskop?
2″ focuser – det må være en fordel med store åbninger når man kigger i mørket. Det gør måske også montering af kamera mere stabilt.
Betyder OTA at der ikke er nogen okularer med?
13. september 2016 kl. 16:35 #150894
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Jo det ser ud til at være den samme. Den er fantastisk i fysisk form dog – det slår en PDF til enhver tid :).
150 PDS er et super begynderteleskop. Du skal være opmærksom på at PDS versionen er bygget specifikt til astrofoto, og du derfor vil skulle bruge en 2″ extender (der medfølger), når du skal observere. Det gør at den er lidt mere “clunky” at arbejde med. Til gengæld kan du opnå fokus med et DSLR.
Den er ikke svær at kollimere, du skal bare have en laser kollimater så er det ingen sag.
OTA betyder Optical Tube Assembly og betyder at du ikke får nogen montering (stativ) med. Hvis du vil igang med astrofotografi er monteringen faktisk vigtigere end teleskopet, en god montering er dyr men den holder også meget længe. En brændvidde på 750mm kan også være lidt voldsom hvis du ikke har helt styr på guiding osv.
Jeg bruger selv et 130 PDS og får star trailing efter 50 sekunder på min EQ3-2 montering som ellers samlet set er en investering på ~4000kr.
Du behøver ikke en koma korrektor til at starte med. Lær at fokusere, polindstille, kollimere osv. først. Det har langt størrere indflydelse på kvaliteten af dine billeder end koma.
13. september 2016 kl. 16:37 #150895
nahilasDeltager- Giant
Overvej evt. denne:
http://www.lyra.dk/teleskoper/newton-teleskoper/explorer150p-pa-eq3.html
Så kan du købe en RA-motor til den og så er du igang.
14. september 2016 kl. 00:47 #150921
Tak for bemærkningen omkring foto og visual observation.
Jeg har læst lidt om det. Dvs man har rykket spejlet 2″ frem for at få focus på kamera sensoren.
Tuben er også blevet 2″ kortere.
Hvad er så bedst, at have et teleskop til astrofoto og købe udstyr så det også kan bruges til visual observation, eller at have et teleskop til visual og købe udstyr så det kan bruges til astrofoto?Det kan godt være jeg skal overveje en rigtig montering i stedet for mine krydsfiner opfindelser 🙂
De er ok hvis det skal foregår på min bordplade i køkkenet, men til udedørs brug bliver de for store og for tunge.
Jeg var ved Kongelundsfortet på Amager sammen med en kammerat i går til kl. ca 1:30, med min barndoor tracker på en trappestige med 2 trin. Det var ikke særligt godt.
Både mht. rystelser, fugt og tiltagende måne.
Der kom også en politi bil forbi, med den store lampe oppe på taget. Vi udviste åbenbart ikke mistænkelig nok adfærd 🙂Jeg tror på 🙂 at jeg har styr på guiding. Jeg kigger i stuen på de store stjerner, finder et mønster og mens jeg har det på nethinden, går jeg i soveværelset, hvor jeg har min stationære PC, med Stellarium tændt og prøver at finde det samme mønster. Så kigger jeg hvordan konstellationen ser ud lige ved siden af og prøver at finde det med teleskopet, osv, osv, til jeg når målet.
Så jeg er godt forpustet efter et par timers observation 🙂
Det som driller mest er, at det hele er spejlvendt.Tak for linket. Man få det hele serveret.
14. september 2016 kl. 08:45 #150927
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Der er ikke nogen løsning der er “bedst” som sådan. Hvis du er sikker på du vil fotografere og du vil have en newton ville jeg vælge en der er bygget til astrofoto. Der kan du nemlig være sikker på at du kan opnå fokus både med kamera og okular. Hvis du køber en der er bygget til observation kan du være uheldig ikke at kunne opnå fokus med kameraet. (medmindre du ændrer brændvidden med f. eks en barlow).
Med guiding mener jeg ikke så meget at finde stjernerne, mere at sørge for din montering tracker jordens rotation. Det er afhængig af rigtigt mange faktorer nemlig. I første omgang en god polindstilling.
Det er forresten muligt at jeg sælger min EQ3 fra om en uges tid, da jeg har opgraderet til en størrere montering. Der følger alt med du skal bruge for at komme godt igang -belyst polsøger, RA motor og en powerbank til at drive den. Send mig en privat besked hvis du er interesseret i at aftage den, så finder vi ud af noget.
Med venlig hilsen
Mads Kølbæk
15. september 2016 kl. 22:17 #151015
Tak Nahilas.
Jeg har forstået hvordan polindstilling virker og hvorfor.
Men jeg har ikke nogen søger på min barn door tracker, så det foregår på langs med “hængsels kanten”.
Man burde kunne støbe sådan en tracker af lidt beton eller flise lim, med en drejeskive på toppen.Jeg har kun råd til et telskop. Jeg har solgt en af mine ting, alt for billig, som jeg kommer til at savne, for at få råd til et teleskop. Så det med monteringen må vente.
Jeg bruger bare en sæk fyldt med ærter som montering 🙂 eller finder på noget andet.Tak Astro. Det ser lækkert ud med den overdimensionerede fokuser.
Nu skal jeg bruge flere uger på udenlandske fora for at finde ulemper ved teleskopet 🙂
En ny mulighed bland Skywatcher og GSO i samme størrelse.Det jeg har læst om er forskelle i tuben og spejlet.
GSO skriver at ståltuben er stivere end alu tuben, præcis mekanik, mere præcise spejle.
Men jeg har set et par indlæg hvor folk skriver at de aldrig skal have en ståltube fordi den er så tynd, at den giver sig.
Mange anbefaler en Skywatcher, men de skriver om at GSO bliver ved med at udvikle og forbedre, har højere kvalites kontrol, mens Skywatcher ser ud i dag som for 10 år siden.
Det er ikke nemt.
Det ender med at jeg køber 2 spejle og laver det hele selv 🙂
Hvor tyk er sådan en tube i godset?19. september 2016 kl. 16:18 #151155
Det bliver en Skywatcher 150/750 PDS.
Sælgeren anbefaler sådan en Scheshire kollimator
https://www.firstlightoptics.com/other-collimation-tools/premium-cheshire-collimating-eyepiece.htmlDer er en 25mm okular med og han anbefaler en ekstra 5mm, så jeg få en low power og high power.
https://www.firstlightoptics.com/celestron-eyepieces/celestron-x-cel-lx-eyepiece.htmlEr den kollimator og 5mm okular gode?
Nahilas anbefaler en laser, men de billige er vist ikke så gode.
Og jeg har så mange links efterhånden så jeg kan ikke finde det med Astrojensens okular anbefaling 🙂19. september 2016 kl. 16:38 #151156
clauskafDeltager- Nova
Der følger vist også et 10mm okular med?
19. september 2016 kl. 16:50 #151158
clauskafDeltager- Nova
De har to udgaver af Cheshire collimator en standar(26£) og den til 37# forskel???Jeg er ikke spå erfaren i brug af Cheshire, da jeg ikke har Newtons
Jeg kender heller ikke det Celestron okular men til prisen med 60´graders felt og fornuftigt eyerelief, går du ikke helt galt i byen
3. oktober 2016 kl. 21:13 #151951
Tak Claus. Der følger et 28mm okular. Stort lækkert sag 🙂
Jeg har fået den røde cheshire og 5mm Celestron okular. Og så en newtonian Skywatcher 150/750 🙂
Ståltråd X krydset i cheshire måtte justeres lidt. Efter en måling med skydelæren, som har bekræftet mit øjemål, har tråden ikke været i midten af hullet. Jeg burde måske også måle om det lille hul man kigger i er i centrum.Men jeg har et lille problem. Med 28 mm har jeg set tågen i oriontågen 🙂 Saturn ser også godt ud, men er lille.
Men med 5mm okular kan jeg ikke stille skarpt på Saturn. Hvad kan det skyldes? Det er det Celestron okular i mit sidte link. Har jeg glemt at fjerne en eller anden beskyttelsesfolie af linsen, som jeg ikke kan se?
Har jeg monteret det forkert? Der er kun en adapter ring mellem okularet og fokuseren.
Har det fået chok i transporten, eller er Saturn bare utydelig i øjeblikket.Jeg mener jeg har kollimeret det rigtigt. Jeg ved ikke helt endnu hvad for et kryds jeg skal kigge på, der er et par stykker 🙂 Men et prik er i midten af en cirkel og man kan se de 3 primær spejl holdere.
Men udover det, ser det ud som om de har spillet basketball med min pakke.
Det flamingo som holder teleskopet i begge ender er knust indefra. Man kan også se aftryk af fokuseren i papkassen.
Tuben er for stor i diameter i den ene ende, ved sekundær spejlet. Der er et stykke ca. 10cm langt, som buler ud ca 2mm.3. oktober 2016 kl. 21:24 #151954
astrojensenDeltager- Neutron star
Hmm. Måske skulle nogen med forstand på teleskoper lige kigge på det. Men Saturn står meget lavt nu og det giver altid meget uklare billeder.
Thomas, Bornholm
4. oktober 2016 kl. 08:17 #151986
mstauningDeltager- Black Hole
Store forstørrelser kan netop give meget uklare billeder/oplevelser !
Og nej hvis du har fået en cheshire, hvor korset ikke sidder i midten skal den byttes – du skal ikke justere det selv.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.