› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 66 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af adam. This post has been viewed 4772 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. august 2016 kl. 20:49 #150213
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Du skal helt sikkert skyde i RAW. Det kan være en god idé at finde en bog der fortæller om de helt “grundlæggende” ting man skal have styr på når man går igang med astrofoto. Der er mange små ting man ikke bare lige falder over selv.
Selv startede jeg med denne: https://www.amazon.com/Astrophotography-Thierry-Legault/dp/1937538435 – der er mange guldkorn og den går i dybden med en masse emner så man kan samle den op igen når man er blevet lidt klogere :).
26. august 2016 kl. 21:06 #150214
landboDeltager- Nova
Hej Adam.
Der er noget der tyder på, du trænger lidt opdragelse udi astrofoto. Vil varmt anbefale dig og læse denne PDF bog, der er skrevet og gratis stillet til rådighed af Jesper Sørensen for interesserede. Bogen er godt nok ikke helt ny mere, men grundreglerne er i bund og grund de samme. Så gør vel heller ikke noget, den som en sjældenhed er skrevet på indendansk.
Landbo 2016-08-26 21:22:12 26. august 2016 kl. 21:08 #150215
nahilasDeltager- Giant
Hov, den snupper jeg da også lige Leif. Tak for det :).
8. september 2016 kl. 01:44 #150614
adamDeltager- Main Sequence
Jeg læser og læser og jeg ved ikke om jeg bliver klogere af det 🙂
Jeg har fortalt min mor en gang om, at jeg skal have et teleskop.
De har ringet til mig et par dage senere og fortalt at de har købt et teleskop til mig i en eller anden genbrugs butik i Hillerød for 350kr 🙂 3000kr er mange penge så de har købt et billigt 🙂 Det meget sødt af dem 🙂
Så jeg er blevet ejer af en Celestron Skyseeker 60/700 på en AZ montering for 350kr 🙂Jeg har ikke så fine redskaber til at rense optikken med, så det er blevet gjort med en fin klud og væske til at rense PC skærme med. Der var spindelvæv i tuben 🙂
Det har taget 2 dage at finde ud af hvordan ” de 2 lange rør med linser” og 2 okularer skal bruges.
Det lykkedes i forgårs at se månen lidt tættere på og i aftes at at se Saturn for første gang i mit liv 🙂 Det var stort.Jeg har fundet ud af, at det er nemmere at insdplille en video med mobilen og klippe de bedste billeder ud, end at tage billeder med mobilen. Jeg har afmonteret teleskopet af stativet og lagt det på 2 krydsfiner plader med en U udskæring og har stillet det på bordpladen i køkkenet. Det er meget bedre, uden rystelser.
Jeg har et par nybegynder spørgesmål.
Er alle okularer så små i åbningen/linsen?
Klipper I jeres øjenvipper? Jeg skal så tæt på, for at kunne se noget, så de ryster hele teleskopet på stativet. Derfor er bordpladen bedre.Nu ved jeg hvor stor Saturn er med 700mm brændeviden.
Vil det sige at den vil have samme størrelse, selvom jeg køber et teleskop for 50.000kr med 700mm brændevidden?Hvis jeg vælger et teleskop med 700mm brændevidden, men forøger linse eller spejl diameter, vil Saturn stadigvæk have samme størrelse, men bliver måske lidt tydeligere at se på, synsfeltet bliver større og der dukker måske lidt flere stjerner op rundt om den – er det sådan det er?
Jeg har modificeret lidt rundt om okularen, med lidt hårdt skum et et par æsker tændstikker 🙂 så mobilen kan ligge fladt og uforstyrret på okularen. Jeg har ikke forventet at finde en selvudløser i kamera menuen, men den er der. Det må jeg prøve for at få tydeligere billeder. Alle forbedringer gør mig glad, selvom jeg er hel tilbage i stenalderen med teknikken 🙂
8. september 2016 kl. 08:21 #150618
astrojensenDeltager- Neutron star
Din beretning bringer minder fra min barndom! Jeg startede også med et temmelig ringe 60mm teleskop med små bitte okularer, hvor øjelinsen var som hullet i en tokrone – eller mindre!
Men i dag kan man få okularer, hvor øjelinsen er meget større og behageligere at kigge i. Nu kan de være op til størrelsen på en femkrone eller deromkring. Men så er de selvsagt også dyrere. Her må man regne med mindst 500 – 1000kr pr. okular. Problemet med øjevipperne forsvinder så også (i reglen).
Forstørrelsen på et teleskop er lig med teleskopets brændvidde divideret med okularets brændvidde. Alle teleskoper med 700mm brændvidde og 10mm okular, vil derfor vise Saturn med samme forstørrelse. De vil dog ikke vise den lige tydeligt, for dette afhænger af diameteren på teleskopets spejl eller linse. Jo større denne er, jo klarere, skarpere og lysere vil billedet være, alt andet lige. Og et lysere billede vil for øjet FØLES større, end et svagtlysende. Et teleskop med større linse/spejl åbning vil også have større opløsningsevne.
Teleskopets synsfelt afhænger af okularet. Et 60mm teleskop med 700mm brændvidde og et 10mm okular med f.eks. 50° tilsyneladende synsfelt og et 200mm teleskop med 700mm brændvidde og samme okular vil vise nøjagtig lige store udsnit af himlen. Men 200mm teleskopet vil samle 11 gange så meget lys, så billedet vil også være 11 gange lysere og dermed vise 11 gange så svage stjerner.
Thomas, Bornholm
8. september 2016 kl. 10:50 #150623
finnrDeltager- Main Sequence
Er det denne her model:
http://www.celestron.com/browse-shop/astronomy/telescopes/powerseeker-60az-telescope
Stativet ser godt nok noget skrøbeligt ud, så dit hjemmelavede stativ er givetvis mere stabilt. Med okularer forholder det sig ganske som Astrojensen skriver – forstørrelsen er teleskopets brændvidde divideret med okularets. Men der er meget andet end selve forstørrelsen, der har betydning for, hvor meget man kan se!
Der følger angiveligt et 4 mm okular med telskopet, og det giver en forstørrelse på hele 175 X. Det er for meget for et teleskop med 60 mm åbning (apertur), billedet bliver sløret. Man plejer at sige, at et teleskop ikke kan bruge større forstørrelser end 2x aperturen i mm, her altså 120x. Så prøv om du kan få fat i okular med max 6 mm brændvidde, det giver 116 x. Og vælg endelig et, der har høj øjeafstand (“eyerelief”), dvs. større afstand mellem oklular og øje – de billigste fungerer nærmest som kontaktlinser! Du kan fx få et 7,5 mm okular med 20 mm øjeafstand hos 2astro i Ålborg for kr. 349, det giver 93x på dit 700 mm teleskop og det kan jo også bruges på andre teleskoper.Man kan fordoble forstørrelsen på et okular med en 2x barlow linse, og der følger vist også en med det viste teleskop. Men der er en risiko for, at den er alt for ringe – der følger meget dårligt tilbehør med billige teleskoper. Anvendelige barlows fås i øvrigt fra 250 kr.
FinnRFinnR 2016-09-08 10:54:38 8. september 2016 kl. 11:02 #150624
tom.aDeltager- Super Giant
Adam wrote: …Så jeg er blevet ejer af en Celestron Skyseeker 60/700 på en AZ montering for 350kr :-)….
….Det lykkedes i forgårs at se månen lidt tættere på og i aftes at at se Saturn for første gang i mit liv 🙂 Det var stort. …
Tillykke med teleskopet!
Jeg startede også med et 60 mm f:700mm teleskop for lang tid siden. Ligesom dig startede jeg med månen (og Jupiter) den første aften og næste aften fandt jeg tilfældigvis Saturn. Det var og er STORT første gang man ser Saturn. Det står stadig tydeligt i hukommelsen, nu et Saturn-år senere (30 jordår )
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. september 2016 kl. 16:32 #150627
Tak for forklaringen alle sammen.
Den mindste okular, der står SR4 på den, forstørrer ret meget, men er så mørk at kigge i, så jeg bruger det ikke. Jeg tror også jeg kan se alle ridser og pletter på spejlet når den er på. Der er i hvert faldt noget snavs i optikken som jeg ikke kan se med den lidt fysisk større okular som hedder K20.
Ellers er der noget med som hedder 1.5X Erecting Eyepiece og 3X Barlow lens. Celestrons CD med et program som mener om stellarium, bare ikke så lækkert som Stellarium:-)
Godt brugt stjernekort, med sådan en rundt skive som drejer rundt.Mit er sølvgrå, så det må være det her:
http://www.celestron.com/media/795681/PowerSeeker_60_21041.pdfDet er børneteleskop. Næsten alt er lavet af plastik, der er slup alle steder. Jeg kan godt glemme alt om at montere et dslr kamera på.
Ja, meget skrøbeligt stativ. Jeg overvejer at skrue det U-formede stykke af stativet og skrue det på en krydsfinerkasse som kan står på bordpladen. Men tiden flyver afsted – jeg kan ikke nå det hele.
Jeg har også på fornemmelsen, at hvis jeg flytter de beslag til montering af teleskopet helt frem og styrer teleskopet i den anden ende, ville det give bedre stabilitet uden rystelser. Ligesom når man skriver med en kuglepen, så holder man den ikke i tyngdepunktet, men helt ude i spidsen.Jeg har set Plejaderne, Andromeda, Dubble Cluster. Lidt surt at der dannes skyer om efteråret over vandet, om natten, lige når jeg har fået et teleskop at lege med. Jeg glæder mig til Orion kommer frem i december, lige foran mit køkkenvindue 🙂
Men jeg overvejer en lille reflektor 🙂 Måske 150/750.
8. september 2016 kl. 17:00 #150629
Ja, starseeker’en er vel nærmest et legetøjsteleskop,
og for 350 kr. er da en del at lege med! Men egentlig er det trist, at man
sælger den slags for over 1000 kr. til helt ubefæstede sjæle. Det er synd for
det gode Celestron-navn!I manualen, som du linker til, fortæller
man at den medfølgende 3x barlow sammen med 4 mm okularet giver 525 x
forstørrelse – det er gak i låget! Som du selv har konstateret, er et 4 mm okular
en total misforståelse på dette instrument, og en 3x barlow virker ligeså
malplaceret. Du kan jo prøve, om den kan
bruges med 20 mm okularet. Jeg gætter på, at det også er særdeles vanskeligt at
søge efter noget i den lille bitte 5×24 mm søgekikkert. ”Erecting prism” gør, at billedet ikke bliver
spejlvendt – det er til at kigge på fugle!Skyer opstår som følge af en naturlov,
når man anskaffer et teleskop. Deres mængde og hyppighed hænger sammen med
aperturen efter en formel, som jeg ikke lige kan huskeFinnR
9. september 2016 kl. 15:28 #150661
Der er mange Starseeker agtige teleskoper på DBA. Jeg tror de kommer
fra den samme producent. Alle skruer, beslag, riller på focuseren, ser
ens ud.Lige præcis. Det lykkedes i aftes, med Barlow lens og denne K20 okular, at finde Saturn….ca 10 gange 🙂
Jeg
har forsøgt at lægge mobilen på okularen hver gang, men så var Saturn blevet væk
og jeg kunne ikke finde den igen med Barlow lens på.
Det er noget værre dingleværk.Når
jeg ser månen i okularen og så kigger på langs med teleskopet, ser det
ud som om teleskopet peger lidt ved siden af månen. Er det ikke tegn på
at den forreste linse er monteret lidt skæv?Jeg forsøgte også at finde Krabbetågen i aftes, uden held. Jeg fortsætter jagten.
Det passer meget godt med nye teleskoper og vejret 🙂
9. september 2016 kl. 15:34 #150662
clauskafDeltager- Nova
Jeg tror du skal prøve med nogle kuglehobe som M13,M92 etc. i stedet de er nemme at finde
Hilsen Claus
9. september 2016 kl. 16:21 #150665
clauskafDeltager- Nova
Jeg glemte i øvrigt at skrive at du er velkommen i vores forening her i KøbenhavnKAF Siden er dog nede her og nu, men kommer nok op og køre igen der er også en facebook side, men der er jeg for gammel
Hilsen Claus
9. september 2016 kl. 16:24 #150666
Jeg tror ikke, at der nødvendigvis er noget skævt på teleskopet – de er svært at sigte langs et teleskoprør. Har du prøvet den usle søger?
Krabbetågen er megt vag og svær at fange, den er også temmelig kedelig. Prøv i stedet den flotte dobbeltstjerne Albireo (Svanens næb) og se om du kan se farveforskellen. Og når du er der, så kig efter efter asterismen Collinder 399 “tøjbøjlen”, det er lige i nærheden. Bøjlekrogen vender nedad. Og så er du lige i nærheden af håndvægtstågen, M27. Den er nemt at finde og ret sjov. Kan du se lidt facon på den, eller det bare en grå klat? Hvis du har en prismekikkert ved hånden, så kig også efter de små spøjse stjernebilleder Delfinen og Pilen her. De er ikke store, men alligevel for store til et teleskop.
Og ja, selvfølgelig må du ikke gå glip af kuglehoben M13 i Herkules!
Go’ fornøjelse, FinnR
9. september 2016 kl. 16:47 #150667
astrojensenDeltager- Neutron star
Krabbetågen er ret svag i en 60mm og står lavt på himlen nu og dermed langt nede i dis og møg. Vent til den kommer højere op. Gode, klare objekter lige nu er M31, M32, M27, M57, M13, M92, M15, M2, M11, M34, NGC 6543, NGC 7662, NGC 752, Dobbelthoben i Perseus.
Thomas, Bornholm
9. september 2016 kl. 19:20 #150670
natteravnenDeltager- Main Sequence
Du kan downloade disse håndbøger, jeg har selv haft dem liggende nogle år som PDF fil og er ganske udmærkede til en begynder.
IFAS Binocular Handbook er sikker inden for rækkevidde med et teleskop af din kaliber.
Jeg har selv i drengeårene (70’erne) stået med en Helios910 med Huygens okularer (meget ringe okularer) og 60mm åbning som du og dem der er listet op i denne bog vil give dig nogle positive oplevelser.
http://www.iasindy.org/documents/astronomy101/IFAS%20Binocular%20Handbook.pdf
http://www.iasindy.org/documents/astronomy101/IFAS%20Messier%20Handbook.pdf
http://www.iasindy.org/documents/astronomy101/IFAS%20Novice%20Handbook.pdf
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.