› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 66 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af adam. This post has been viewed 4771 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. august 2016 kl. 19:32 #150042
adamDeltager- Main Sequence
Hej
Min første post. Jeg har læst herinde i et par år, men nu skal jeg have et telskop 🙂
Eller bare opgradere lidt mit ikke astronomiske grej, som er en sovjetisk Tento 10×50 kikkert og Nikon D50 dlsr med en 70-210 ( ikke ED) linse, så jeg kan se hvad der gemmer sig lidt længere ude.
Det er meget begrænset hvad jeg har plads til. Jeg bor i en lejlighed i udkanten af København. Der er god udsigt i køkkenet og soveværelset mod SV, men der er en bordplade med håndvask foran vinduet i køkkenet og mit byggebord 50 cm fra vinduet i soveværelset. Jeg har 45 cm x2 til rådighed i bredden når jeg åbner vinduet.
I stuen er der god plads foran vinduet, mod NØ, men stadigvæk 45cm i bredden x3.Så det skal være noget kompakt, som jeg evt. kan have med i min rygsæk.
Jeg vil gerne kunne montere min Nikon på teleskopet, eller en brugt Canon på et tidspunkt. Nikon D50 har mangler til fotografering i mørket. Bla.a. det spejl som ikke kan låses oppe, og det ryster hele billedet, og hot pixels som ikke kan fjernes.Jeg har kun 3000kr til projektet.
Og jeg vil gerne bruge det hele på et teleskop, OTA.
Et stativ/monterning…det prøver jeg selv at lave 🙂
Jeg har lavet en barn door tracker til mit kamera, med en lille stepmotor, så det er vel bare med at lave den lidt større 🙂Jeg har kigget på alle typer telskoper.
En Newton er nok for stor og jeg vil måske ikke kunne manøvrere det foran vinduet.
Skywatcher Mak127 eller Celestron SCT C5 XTL – de har en god størrelse og kan bruges som en telelinse på mit kamera. De billeder jeg tager behøver ikke at være i Jesper Grønne kvalitet. Med mit nuværennde grej kan jeg lige fornemme Jupiters måner, så det kan kun blive bedre.
Refraktor – jeg ved ikke hvad man kan forvente. ED – er dyre og uden ED, ved jeg hellere ikke hvor slemt det er med de regbuefarver.At se på månen tænder mig måske ikke så meget. Det kan jeg gøre nu. Jeg vil gerne kunne se de ting som jeg aldrig har set 🙂
Jupiter, Saturn og at kunne se hvordan ISS ser ud er lidt spændende lige nu. Men de andre planeter er jeg nok ikke interesseret så meget i.
Oriontågen er også spændende. Med min 70-210 linse og 1 minuts eksponering kan jeg se hvor Wirlpool galaksen er, næsten usynlig grå plet. Det kunne også være sjovt at se den lidt tættere på.Hvad vil I anbefale?
Mvh Adam
23. august 2016 kl. 22:16 #150052
finnrDeltager- Main Sequence
Hej, jeg vil først og fremmest anbefale, at du rykker ud i fri luft. Observationer gennem et vindue vil altid være svært plaget af urolig luft, også selvom du lukker vinduet op. I observatoriekupler (og -skure) sørger man for, at temperaturen er den samme ude og inde.
Det er ret sejgt at du selv vil lave stativ og montering – held og lykke med det! For 3000 kr. burde du nok kunne få noget seriøst, der kan sættes foran dit kamera. Hvordan er det nu med D50, kan det hus levere et live preview, så du kan fokusere på pc-skærmen?
Det er egentlig meget godt, at du faktisk kan fange whirlpoolgalaksen på et minut. Jeg gætter på, at din 70-210 mm linse ikke er særligt lysstærk. Har du prøvet at at tage fx 10 billeder hver på et minut og så efterfølgende stakke dem? Så burde du kunne få en lidt mere synlig lysegrå plet. Der findes gratis programmer til dette, fx DigiCamContrl og DeepSkyStakcer.
Go’ fornøjelse, FinnR24. august 2016 kl. 00:31 #150056
Tak for svaret.
Rykke ud i fri luft skal også prøves.
Når jeg tager et billede med blænden fuld åben, bliver billedet meget hvidt. Men når jeg lukker blænden lidt, kan man se mere af himmelen.
Er det det samme med teleskoper, at en større linse/spejl diameter fanger mere lysforurening og derfor er mindre diametre bedre til at kigge gennem lysforurening?
Jeg har aldrig tænk på at mit kamera kan tilsluttes PC af andet årsag end for at overføre billeder. Det er et gammelt og ikke særligt dyrt kamera. En billigere udgave af D70.
Stacking skal også prøves, men Wirlpool galaksen er nok ikke værd at stacke – jeg kan kun se den fordi jeg ved at den er der 🙂
Min 70-210 linse er f 4 – 5.6
Det med astro og foto er ikke min fuldtids hobby. Jeg bliver bare grebet af det en gang imellem i perioder og så er det surt ikke at have et teleskop. F.eks Venus passagen har været ok, men Lovejoy kometen – Øv.Jeg er lidt tændt på sådan en Skywatcher Mak 127mm eller Celestron SCT 127mm pga. størrelsen.
Der er noget med
at de skal køles ned i 2 timer før man kan bruge dem udendørs, fordi
det er en lukket konstruktion. Det
ville kræve en større ekspedition at bruge dem.
Jeg synes ikke jeg har problemer med det, med min OO kikkert, som i kalder det 🙂 , når jeg kigger hjemmefra.
Men jeg bor også på 4, sal i en ejendom bygget i 1926. Væggen i stueetagen er 1m tyk og på 4. sal 25 cm tyk. Uden hulmursisolering. Det er iskoldt her om vinteren 🙂Mvh Adam
24. august 2016 kl. 00:54 #150057
astrojensenDeltager- Neutron star
Er det det samme med teleskoper, at en større linse/spejl diameter fanger mere lysforurening og derfor er mindre diametre bedre til at kigge gennem lysforurening?
Nej. Om noget, er det lige omvendt. Det er dog ikke så let at forklare med få ord, fordi der er så mange faktorer, der i hvert enkelt tilfælde afgør synligheden af et givet objekt.
men Wirlpool galaksen er nok ikke værd at stacke – jeg kan kun se den fordi jeg ved at den er der 🙂
Der tager du rasende meget fejl. Stacking er netop guld værd, hvor der er tale om meget svage objekter.
Hvis du gerne vil have et lille, transportabelt teleskop, der kan bruges både til visuel og til foto og som ikke kræver nogen særlig afkølingstid, så skal du investere i en refraktor. Du kan ikke få så meget for 3000kr, men en 80 – 100mm akromat kan du nok få. Husk, at et teleskop alene ikke kan gøre det, du skal også have et par okularer og en diagonal, plus adapter til kameraet, etc.
Jeg har lavet en barn door tracker til mit kamera, med en lille stepmotor, så det er vel bare med at lave den lidt større 🙂
Så nemt går det ikke. Studér emnet et stykke tid, førend du kaster dig ud i det. Prøv at google “amateur telescope making”, “homemade refractor” eller lignende.
Thomas, Bornholm
24. august 2016 kl. 01:56 #150060
jan.jakobsen- Planet
Astrojensen har ret(det har han som regel) Du kan altså komme langt med at lære at stakke billederne der skal rigtig mange til, ved svage ting flere timer samlet eksponerings tid. Så træder farverne frem i nebulaer, støvbånd i galakserne osv.
Når nu du vil foto så meget bør du bruge pengene på en montering der kan følge stjernernes gang over natte himlen. Lange eksponerings er en fordel ved de svage tåger og fjerne galakser. Astrofoto er hammer dyrt og har en meget stejl indlærings kurve.
En lille refractor er det normale og letteste at starte ud med. For at bruge den til foto kræver det en adapter mellem refraktoren og kameraret samt en field flattener så du får runde stjerne i hele billed feltet.
En Ed eller en triblet er det bedste, en acro giver et lilla/violet skær rundt om lysstærke stjerner og planeter. De er dyre, men du kan være heldig at finde noget brugt til en overkommelig pris. OG glem ikke at få et par okulare med også, så du kan bruge den visuelt.
Jeg var selv tændt på astro foto, men har opgivet det pt. på grund af prisen på udstyret. Nu bliver nattehimmelen nyt visuelt.
Men forsæt med at bruge det du har. Lær at stakke og billed behandle. Læs Jesper Grønnes fremragende bog om astrofoto, til der dukker noget op som er økonomisk muligt for dig at købe.
Nu da du er startet med Whirlpoolen så forsæt endelig med at hive data ned på den og lær at behandle dem. Du er jo igang og det er en fin start så ro på stjerne løber ingen steder.
Jan Jakobsen 2016-08-24 02:01:46 24. august 2016 kl. 11:37 #150067
nahilasDeltager- Giant
Hvis du er meget budget-minded kan jeg helt klart anbefale en foto-newton. De er en smule størrere at slæbe rundt med end en refraktor men du får til gengæld også rigtigt meget spejl for pengene.
Jeg har selv en Skywatcher Explorer 130 P-DS som jeg er fantastisk glad for. Den er lille nok til at være transportabel, men kan sagtens bruges til både astrofoto og visuel observation.
24. august 2016 kl. 17:12 #150080
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg er ikke klar over, om denne er solgt. Ellers kunne den måske være en mulighed:
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1542324. august 2016 kl. 21:44 #150093
Mange tak for alle de svar 🙂
Jeg læser næsten på fuld tid om teleskoper, jeg har samlet måske 100 links. Det hjælper overhovedet ikke 🙂
Men siden I anbefaler en refraktor, kigger jeg også på dem nu. Det er lidt $vært.
Det her er “kun lidt større” end min kikkert. Ah… min kikkert måler Ø50mm linse og ca. 170mm lang, målt med en tommestok.
http://www.astroshop.eu/ts-optics-apochromatic-refractor-ap-60-330-photoline/p,48068
Det ser også ud, på billedet, som om der mangler noget på bagsiden.En pæn beskrivelse, Jan. Tak. Wirepool’en er generet af byens lys og gemmer sig snart under et tag, så jeg må vente til januar. Det er en sjov udfordring. Men jeg vil gerne have et teleskop først.
En newton har også været det eneste jeg har overvejet i starten, Nahilas.
De burde bruges udenfor, dvs jeg kommer ikke til at bruge det ret meget.
Og hvis jeg stiller det i mit køkkenvindue, kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne nå okularen. Så skal jeg sidde i håndvasken 🙂
Det skal være et teleskop med okularen på bagsiden, så jeg kan lave et stativ som kan stå på bordpladen i køkkenet.Tak Jakob. Det er et stykke tid siden har har været logget på. Har sendt en sms til en som hedder det samme, fra Lyngby.
24. august 2016 kl. 22:14 #150100
astrojensenDeltager- Neutron star
De burde bruges udenfor, dvs jeg kommer ikke til at bruge det ret meget.
Og hvis jeg stiller det i mit køkkenvindue, kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne nå okularen. Så skal jeg sidde i håndvasken 🙂
Det skal være et teleskop med okularen på bagsiden, så jeg kan lave et stativ som kan stå på bordpladen i køkkenet.
Man *kan* godt observere fra indendørs, men det kan ikke videre anbefales. Du er begrænset til en forstørrelse på max 40x – 50x og det i de aller gunstigste tilfælde. Oftest kan du ikke bruge mere end 20x – 25x, førend billedet begynder at blive meget uklart, fordi vinduesruden ikke er af særlig god optisk kvalitet. Åbner man vinduet er man ikke stort bedre stillet, fordi det vil tage flere timer for værelset at køle ned til udetemperatur (i hvert fald om vinteren) og mens det køler ned, må man observere gennem den skrækkeligste lufturo, der gør billederne stort set ubrugelige ved alt andet end lave forstørrelser. Ydermere er det med teleskop meget svært gennem et vindue at kunne overskue et lige så stort stykke af himlen, som man kan se gennem vinduet med det blotte øje, fordi teleskopet ikke kan komme lige så tæt på ruden, som man selv kan. Så medmindre vinduet er meget stort, så er synsfeltet på himlen meget begrænset og det samme er således mængden af objekter.
Vil man se klare og skarpe billeder, er der således ikke andet at gøre, end at slæbe teleskopet udenfor. Jeg beklager, men det er de hårde kendsgerninger.
Thomas, Bornholm
24. august 2016 kl. 22:45 #150102
Celestron C5XLT som du nævner til at
begynde med er bl.a. anmeldt her. Den er meget transportabel, og man får meget
brændvidde og apertur for pengene. Anmelderen mener, at den er mindre god i
dårlig seeing – er der nogen her, der kan bekræfte, at det er tilfældet med SCT’er
i al almindelighed?Små refraktorer er det mest transportable
man har, og de er rigtig gode til astrofoto, hvor man til en hvis grad kan
kompensere for manglende apertur med længere belysningstid. Der er også gode
til at observere planeter og månen, men man savner noget, når man ser på galakser,
kuglehobe og tåger visuelt.Observation fra køkkenvinduet er meget
spøjst og OK til et hurtigt kig, men det er altså ikke rigtig seriøst – du vil
få rigtig meget bedre observationer ved at gå udendørs!Prøv engang at eksperimentere med
stacking af fotos: Du kan downloade programmet DigiCamControl gratis, og
indstille det til at tage et bestemt antal billeder, fx på et minut hver. Din
barn door tracker sørger forhåbentlig for, at kameraet hele tiden peger på dit
objekt. Derefter kan du stakke dem vha. gratisprogrammet DeepSkyStacker, der også
automatisk aligner og udregner gennemsnit. Du vil straks se en dramatisk
forskel i forhold til et enkelt billede!Nikon D50 har ikke live preview, så det
er næsten umuligt at fokusere helt præcist, og din zoomlinse vil givetvis have
en masse vignettering i kanterne osv. Men det er alligevel ret sjovt at se en masse
ting dukke op vha. enkle og gratis midler! Metoden er rigtig god til de
halvsløje kometer, der ikke er til at få øje på i prismekikkerten. Og du vil
givetvis kunne få en meget mere distinkt grå klat ud af Whirlpool-galaksen!Go’ fornøjelse, FinnR
FinnR 2016-08-24 23:45:10 25. august 2016 kl. 00:36 #150110
clauskafDeltager- Nova
25. august 2016 kl. 04:27 #150115
Så må jeg slæbe teleskopet udenfor.
Men jeg bor stadigvæk på 4. sal uden elevator, så det skal være noget bærbart.Tak Klaus. jeg er ikke særlig mobil. Jeg har en cykel. Bilen er kørt sammen med eks konen. Nu er det tid til at motionere lidt mere 🙂
Jeg har også kigget på Celestron C5 fordi man få meget for pengene. Men jeg har læst om at at objektiver til lysstærke teleskoper koster en hel båndegård – jeg skal ikke have en C5 🙂
Jeg måtte prøve stacking. Wirelpool’en er ikke god ligenu herfra, Andromeda var ved at forsvinde oppe over taget. Der var kun Double Cluster tilbage.
Der er ikke meget strøm på min kamera accu. Jeg kunne lige tage ca 20 billeder med 40 sek eksponering. Så tager det også 40 sekunder før kamera er færdig med at behandle hvert billede.
Jo, der er flere detaljer i forhold til et billede. Jeg har kun stacket 12 stk. De første billeder har jeg brugt til at lokalisere Double Cluster. Barn door tracker har kørt hele tiden.
Det skal næsten prøves med Andromeda.
Godnat.25. august 2016 kl. 10:38 #150123
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Hvis du kan så tag billedebehandlingen fra i dit kamera. Du risikerer at den fjerner støj der i virkeligheden er brugbar information. Det er ikke lige lavet med astrofoto i tankerne :).
25. august 2016 kl. 13:57 #150138
Celestron SCT C5 XTL er ikke spor ”hurtigt”,
tværtimod – Focal ratio (F) er 9.8. Til foto af meget lyssvage tåger etc.
foretrækker man ”hurtigere” teleskoper, F 5 og derunder. SCT’er kan dog sagtens
bruges.Mener du okularer, når du skriver at ”objektiver
til lysstærke teleskoper er ekstremt dyre”? Det passer heldigvis ikke, man kan
få ekstremt dyre okularer til alle slags teleskoperDe allerdyreste er dem
med et ekstremt bredt synsfelt, men det er vist ikke dem, man primært bruger til
foto.Heldigvis kan man klare sig med mindre,
og der følger altid et enkelt eller to med, når man køber et teleskop. Prøv dem først, og overvej så opgraderinger.Hvis du skal transportere teleskopet fra
4. sal og på cykel skal du ikke have et ordentligt kakkelovnsrør med et spejl i
den ene ende. En lille SCT eller Mak (såkaldt hybrid- eller katadioptriske
teleskoper), der er meget kortere end deres brændvidde, kan bruges – men det er
rigtigt, at de helst skal køle ned en time for at undgå urolig luft i tubus. En
lille refraktor lyder som det mest oplagte her. Og man fortryder aldrig en lille
refraktor – alle ender med at have én, selv de, der starter med en dobsonian så
stor som Rundetårn!Du skal selvfølgelig også tænke på
transport af stativ og montering, hvad enten det er hjemmelavet eller en
mærkevare. Og det kan nemt veje og fylde mere end teleskopet.Held og lykke med
stacking-eksperimenterne. Du vil sikkert opleve lidt udtværede stjerner med
D50, men du burde nemt kunne se, at stakkeriet giver et meget bedre
signal/støjforhold, så svage grå klatter bliver til tydelige grå klatter, og
galakser og kometer etc. man ikke kan se visuelt dukker pludselig op som svage
grå klatter (eller grønne, hvis det er kometer!). Jeg selv er aldrig nået ud
over dette stadium, jeg mangler endnu at sætte kameraet bag teleskopet .FinR (visuel … indtil videre
)
FinnR 2016-08-25 16:14:49 26. august 2016 kl. 20:37 #150209
Tak. Så må jeg finde vejledning til mit kamera. Jeg ved ikke lige hvordan man slå behandlingen fra og om man kan det. En af mine kammerater siger at det er fordi jeg har valgt jpg format. Raw burde ikke behandle noget. Det skal testes. Jeg vælger jpg fordi det fylder mindre, er hurtigere at overføre på PC, Nikons program som kan vise Raw billeder er ikke særligt logisk at bruge og jeg kan ikke se forskel på jpg og raw.
“dobsonian så stor som Rundetårn ” 🙂 Rundetårn ligner godt nok en dobsonian 🙂
Der er også en astronomisk klub på toppen, kan jeg huske noget om.Så skal jeg også have en refraktor.
Ja, C5 er ikke hurtigt. Tak. Jeg har bare tænkt på at det er hurtigere end Skywatchers 127mm Maksutov i samme prisklasse.
Stacking gik godt i forgårs, når det var vindstille. Men det var det ikke igår. Inden jeg havde “nulstillet” min barn door tracker i stuen, forsvandt Andromeda bag tagrenden 🙂
Min barndoor tracker stå på hovedet af 4 unbrakoskruer, dvs justerbare ben (Jeg ved godt at 3 ben er bedst). Men de glider på en borplade. Jeg har lagt en skidtsikker gummimåtte under dem, men så er det for blødt og giver sig når det blæser lidt, som igår.Der er ikke det store udvalg i brugte refraktor teleskoper, udover dem folk har købt i Bilka.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.