› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første teleskop
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 64 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. august 2012 kl. 19:43 #85949
softsplash- Asteroid
Hejsa.
Jeg har nu et stykke tid haft vendt tanken om at anskaffe et teleskop, da vi er flere i familien der deler interesse for himmelen. Men efter at have kigget lidt rundt, læst lidt hist og her må jeg indrømme at vi er kommet i vildrede. Der er jo et hav af muligheder!
Det er her jeg håber nogle af Jer herinde kunne bidrage lidt med noget hjælp og vejledning.
– Vores budget ligger omkring de 3000-5000 kroner.
– Vi ønsker at bruge det til astrofotografering. (Vi ligger inde med henholdsvis et Canon D30 og Canon 20D samt et kompaktkamera)
– Vi ville foretrække noget der kunne observeres både planeter og deepsky med.
– Det ville helt klart at være at foretrække med noget GoTo stativ.
Hvis nogen har erfaring med fotografering med et foreslået teleskop ville vi også meget gerne se dem.
Det er hvad jeg lige kan komme i tanker om på stående fod. Hvis der måtte være spørgsmål er de meget velkomne også – på forhånd tak.
4. august 2012 kl. 10:30 #86009
palle.b.Deltager- Nova
Hej og Velkommen på forum.
i skal læse en del om astro foto, der er store krav om stativet jeg fristes til at sige stativet er vigtigere end
optiken, til at starte med…
til under 5000.- skal i nok se efter om ikke i kunne finde noget brugt her på salgs siden.
det kan blive vanskeligt med goto i den pris klasse…
4. august 2012 kl. 12:33 #86011
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Softsplash.
Jeg kan ikke fortælle hvad i skal købe, men jeg kan dele mine erfaringer , efter at have været i gang i halvandet år. 3-5.000,- er ikke meget i astro sammenhæng. Tro mig, jeg startede med et DSLR, en optik og en trefod, men har på kort tid brugt i hvert fald 25.000,- på dimser. Det kan være en meget dyr interesse.
Til astro foto er det vigtigt med en ordentlig EQ montering. Den skal være så solid som muligt, men ikke så solid at man ikke orker slæbe den frem, når himlen byder sig til. En EQ montering har en akse som justeres så den er parallel med jordens rotationsakse, og er lidt indviklet til at begynde med. Alternativet er en AZ montering som er billigere og nemmere, men ikke er særligt velegnet til foto. Brug så mange penge som muligt til monteringen. En billig kikkert på en god montering er bedre end en god kikkert på en dårlig montering.
De motiver man tager billeder af er utroligt små (langt væk). Månen kan dækkes to gange med en lillefinger i strakt arm, og på himlen er månen en af de større objekter. Himlen “drejer” (i virkeligheden er det jorden som roterer), og idéen med monteringen er at den hele tiden skal pege samme på himlen. Så nøjagtigt som muligt. Ellers bliver stjernerne i billedet aflange, ved længere eksponeringer.
(LINK) Her er et eksempel på en billig EQ montering
Mht kikkerten, kan man vælge lidt mere frit. Jeg startede med en såkaldt ED refraktor, og den er utrolig “nem” at arbejde med. Jeg bruger den stadig, selvom jeg også har fået en større spejlkikkert. Skulle jeg starte forfra, ville jeg starte med en refraktor igen.
En af de fejl man begår som begynder, er at man tror at lang brændvidde er vigtigt. Det er misforstået, da det gør alting meget sværere, og mange stjernetåger er så store at de bedst fotograferes med en alm kamera vidvinkel. En brændvidde omkring 500-1000 mm, er et godt udgangspunkt. Planeter bliver så meget små, men der kan senere indsættes en såkaldt barlow linse i lysvejen, som øger brændvidden.
Et gammelt astro ordsprog siger “Nothing beats aperture”, forstået på den måde, at jo større diameteren på kikkerten er, jo mere lys rammer den, og bliver sendt videre til kameraet. En Newton er “bang for the bucks”, men er mere besværlig end en refraktor. Det er ikke nemt at tage astrofoto, men hvis man er superambitiøs, og på et begrænset budget, bør man tjekke en Newton. Den skal ofte justeres, er følsom for støv, og har andre udfordringer. Men den laver flotte billeder til små penge.
Et DSLR kamera, som i vil bruge, benytter en såkaldt T2 ring mellem kamera og kikkert. I den ene ende passer den ind i kameraets fatning. I den anden ende kan man skrue diverse adaptere på, f.eks. et 2″ rør. Det passer i de fleste kikkerter. Chippen i et DSLR er ret stor. Derfor bør i kigge på 2″ lysvej for at undgå vignetering af billederne.
Til sidst er det nødvendigt med et kabel til en computer til styring af kameraet. Rør man ved kikkerten/kameraet under eksponering, er billedet ødelagt. Faktisk bør man holde vejret, og nedsætte hjerterytmen mens man eksponerer…
Ellers er det bare at sige velkommen til en spændende hobby. Og som Palle skriver, er der ofte gode tilbud her på forumet, så hold øje, og vær tålmodig
Sidst men ikke mindst. Ham her er lidt “oldschool”, men har utroligt meget fornuftigt at sige om kikkerter, og viser meget af det som man kan læse som besværlig tekst:
(LINK) Astrnomy & Nature på Youtube
(LINK) F.eks. hvordan man monterer et DSLR til en Newton
EDBBOB 2012-08-04 13:07:02 4. august 2012 kl. 13:16 #86012
henrikDeltager- Nova
Hej Softsplash
Hvsi du vil lave astrofoto med et DSLR-kamera og udstyr til 3-5000, vil jeg nok anbefale dig at “nøjes” med en ikke-computerstyret ækvatorialmonteret kikkert, ellers kommer du lynhurtigt over dit budget og/eller får en for spinkel montering.
For at få held med astrofoto skal du tracke stjernerne præcist og uden rystelser, og fokusere helt nøjagtigt.
Til det skal du bruge:
1. En Ækvatorialmontering med polsøger
2. En kikkert af god kvalitet: Enten en ED refraktor eller en Parabolsk newton (eller RC’ere eller andet dyrere, men..)
3. Som minimum motor på den ene akse (RA aksen) der kan få monteringen til at følge stjernene
4. Et godt okularudtræk – helst Crayford med mikrofokus
5. En Bathinov maske til at fokusere med (Kan man lave selv)
Du kan læse mere om det og se billeder på http://www.astronomibladet.dk/aktiv-astronomi/astrofoto/astrofoto-kom-let-igang
Den eneste kikkert der kan det du vil og ligger nogenlunde indefor dit budget, er nok Skywatchers Explorer150PDS på en EQ3 montering. Det er – stort set – også hvad EDB Bob foreslår ovenfor.
Med den – som også er den jeg har brugt til artiklen i lnket ovenfor kan du tage biulleder som det her:
EQ5 er nok lidt bedre til det end EQ3, hvis vægten ikke er vigtig for dig. Den er godt nok 800 dyrere end EQ3, men da den er inkl. polsøger som er ekstraudstyr til EQ3 er den kun 400kr dyrere. Så hvis den ikke behøver være transportabel ville jeg vælge den på en EQ5 istedet. Ellers kan EQ3 også sagtens klare opgaven.
Du skal så bruge en RA motor og en T2 ring – og en polsøger hvis det skal være en EQ3 – for at være igang.
Mvh Henrik
4. august 2012 kl. 13:24 #86014
2masDeltager- Nova
I kommer ikke langt for 3000-5000 kr. hvis i vil bruge det til astrofoto. Som de andre også skriver, så er monteringen klart det vigtigste. Den skal være MEGET stabil.
Det er svært at pege på et teleskop som er lige god til planeter og deepsky, da det tit er forskellige faktorer der spiller ind. Dog kan man “redde” meget, med en GOD barlow i lysgangen. Jeg ville nok gå efter en billig newton 6-8″ eller en 80mm ED refraktor, til at starte med, og så smide de fleste penge efter monteringen.
Newtonen stiller større krav til vedligeholdelse, justering samt montering. Her er refraktoren mere tilgivende. Jeg er selv stor tilhænger af spejlteleskoper, da man får meget for pengene og tit hurtigere optik. Dog kan den være svær at starte med som nybegynder.
Men ligemeget hvad i vælger, så er indlæringskurven stejl, hvis det er astrofoto vejen i vil gå. Jeg startet selv ud med en Skywathcer EQ6pro montering og en 8″ newton. Det var ikke det letteste, da jeg aldrig havde roddet med sådan noget før. Men nu her 3 år senere, er jeg glad for at valgte som jeg gjore. Det eneste jeg har skiftet ud, er faktisk kikkerten og kameraet.
I kan godt bruge jeres DSLR til deepsky foto, men det bliver noget svære at bruge det til planeterne, da chippen på et DSLR kamera er meget stor, og derfor kræver en MEGET længere brændvidde.
Men kig i “Til salg” sektionen. Det er tit, at man kan lave en god handel, og få meget udstyr for få penge. En anden go ting, er at alliere sig med en astronomisk foreningen i nærheden, eller finde en herinde fra, som bor i nærheden, for at hjælpe jer igang.
Velkommen og god fornøjelse med hobbyen.
4. august 2012 kl. 17:11 #86018
softsplash- Asteroid
Først og fremmest mange tak for svarende. De gav noget indblik i, at der måske skulle satses flere penge i noget ordentligt.
Derudover ville jeg høre hvad folk havde at sige om noget som dette teleskop med deres EXOS-2 montering: http://meade.dk/product.asp?product=1121&attrib=1&attrib1=428
Ville det være noget ved med vores ønsker, eller er det helt håbløst til det vi ønsker her?
Endnu engang tak for svarende 🙂
Softsplash 2012-08-04 17:16:31 4. august 2012 kl. 17:25 #86019
2masDeltager- Nova
Jeg kender ikke den pågældende montering. Prøv evt og se om i kan få fat i en brugt Skywathcer EQ5 eller endnu bedre en EQ6PRO. Det er begge monteringern, som i vil få glæde af i mange år frem. Samt begge monteringer er meget populære, så det er nemt at få hjælp til dem.
De har begge autoguide port, som er nødvendig for deepsky foto (ihvertfald expo tider på mere end 30 sek). De har også begge Goto. Den store forskel på de 2 montering, er deres lasteevne. Begge monteringer holder en 8″ newton stabilt.
4. august 2012 kl. 23:14 #86036
helgerasDeltager- Giant
Der er en helt anden måde at komme igang på, og det er slet ikke at bruge et teleskop, men blot tage billeder.
Se denne lille video for nogle eksempler på hvad de rent faktisk kan lade sig gøre: Astrophotography Tutorial – Wide Field.
Han har kun brugt et kamera med tele linse, og så, en gang imellem, en mount til at korrigere for jordens rotation.
Det kan man evt. klare med sådan en her: Vixen Polarie Star Tracker.
Du får dog ikke nærbilleder af Saturn med ovenstående.
Evt. kunne ovenstående kombineres med køb af en brugt mount til visuelt brug, og til at tage billeder af planeterne med et webcam. Jeg ved ikke hvor godt dette udstyr er, men det er da billigt: Sælges brugt: Synscan AZ102 GoTo. f/12.7 er meget højt for deep sky, så den er nok bedst til stjerner og planeter.
Du kan evt. montere kameraet på tubus for wide field billeder, på den måde kan du lidt af begge dele.
Mvh. Helge
PS. På linken til EXOS-2 står der: “Moderne produktionsteknologi gør det muligt at følge Jupiters skygge på Månens overflade.”
Det er dæleme godt klaret i betragtning af at Jupiter aldrig er mellem Solen og Månen 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.