Første teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Første teleskop

• Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af jonas. This post has been viewed 31 timesc. This post has been viewed 31 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

jakob.ks
      • Asteroid

Hej allesammen! 🙂

Jeg har længe været interesseret i astronomi og har for nylig besluttet mig for at anskaffe et teleskop. Jeg har kigget på nogle forskellige muligheder (og læst lidt rundt omkring, bl.a. på dette forum) og er nået frem til, at jeg med mit budget nok vil få mest ud af en dobsonian. Helt konkret har jeg fundet et teleskop, som ser rigtig godt ud, og som jeg har råd til. Men inden jeg køber noget vil jeg naturligvis gerne have en “second opinion”.

Det teleskop jeg har kigget på er det her: Skywatcher Skyliner 200 f/6 dobson.

Optik:

Type: Parabolsk coated Newton-spejl

Diameter: 203mm

Brændvidde: 1200mm (f/6)

Forstørrelser: 48x og 120x

Max. forstørrelse: 400x

Udstyr:

Udtræk: 50,8mm (2″) R&P tandstangsudtræk

Okularer:; 10mm og 25mm Plössl

Adapter til 31,75mm (1,25″) udstyr

Søger: 8x50mm søger med trådkors

Dimensioner:

Tubuslængde: 1,2m

Vægt ialt: 18kg

Noget af det jeg godt kunne tænke mig svar på er, hvordan kvaliteten af både teleskopet og det medfølgende udstyr ser ud, og om jeg mon for behov for andre ting ud over det der følger med? Fx barlow-linser, andre okularer og udstyr til at kollimere teleskopet?

Da jeg først for meget kort tid siden begyndte at læse om teleskoper er jeg heller ikke sikker på, hvad det egentlig er der følger med. Hvad er udtræk og adapter?

Jeg har tænkt mig at bruge teleskopet både til at se på objekter i solsystemet og deep sky, men så vidt jeg har set (i videoer på YouTube) er det godt nok til begge dele. Jeg har mulighed for at opbevare det i et skur, så jeg tænker at ventilatorer o.l. nok ikke er nødvendigt. Og jeg får ikke behov for at transportere det rundt særlig ofte.

På forhånd tak for hjælpen! Glæder mig enormt til at få noget bestilt og komme i gang!

Anonym
        • Super Nova

Jo det kan du sagtens starte op med og få stor fornøjelse af. Desværre kan jeg ikke se hvor du bor, så jeg kunne anbefale dig en astroforening at melde dig ind i. For det er det du skal – i den nærmeste forening hvor du kan få al den hjælp ogt lærdom, du kunne tænke dig.

Mvh.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hvis du vil kigge stjerner og er ligeglad med foto, er det en fin kikkert. Den ville jeg gerne være startet med På et mørkt sted kan du se meget med den.

Udtræk er det som bruges til at fokusere med. Du kan se det på billedet foran søgekikkerten. Her et 2″, så du kan bruge store 2″ okularer. Adapteren passer i 2″ hullet i udtrækket, så du kan bruge 1,25″, som følger med. En barlow sættes mellem udtræk og okular, og fordobler som regel forstørrelsen. Den er god til planeter og månen.

Velkommen til

Vh

Morten

jakob.ks
            • Asteroid

Mange tak for svarene og forklaringen!

Jeg bor i Silkeborg og har allerede haft kig på nogle lokale astroforeninger. Jeg har dog endnu ikke fået meldt mig ind i én.

Da jeg gerne også vil bruge teleskopet til planeter/månen og har hørt, at reflektorer generelt er bedre til deep sky, tænker jeg, at jeg nok bør købe en barlow med. Er der nogen modeller I kan anbefale? Det er jo som sagt ikke noget jeg har meget forstand på… 😛

Jeg regner med at købe en laser kollimator med. Har set i videoer på Youtube hvordan det skal gøres. Men kan jeg regne med, at midten af primærspejlet er mærket? Er lidt nervøs for at skulle gøre det selv.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Jakop

Køb en laserkollimator magen til denne her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p164_Aktion-TS-Newton-Justierlaser-1-25—-dimmbare-Helligkeit.html

den kan også fås hos Astro i Ålborg. Jeg har en tilsvarende og kan anbefale den. Den justerbare lysstyrke kan være mere nyttig, end man først tror. “Skydeskiven”, der vender ud mod den ene side, gør at man kan sidde bag teleskopet og justere hovedspejlet og se resultatet på “skydeskiven”. Det er særdeles bekvemt og hurtigt.

Du skal ikke være bange for at markere hovedspejlet. Skær en lille ring, cirka én cm i diameter af sort tape eller klæbedelen af et stykke post-it papir og sæt den i midten af hovedspejlet. Det skader ikke coatingen. Brug to linealer lagt over kors til at finde centrum.

Teleskopet er vel ikke perfekt, men som begynderteleskop er det sikkert fortræffeligt. Vi andre startede med noget forfærdeligt skrammel.

Thomas, BornholmAstrojensen2012-12-28 11:28:55

jakob.ks
                • Asteroid

Okay, mange tak!

Man kan selvfølgelig ikke få et perfekt teleskop for under 4000 kr., men så vidt jeg har set ser dette ud til at være det bedste jeg kan få for de penge.

Så tror jeg ikke jeg har flere spørgsmål lige for nu. Igen mange tak for de hurtige og gode svar! 🙂

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Jakob KS wrote: Okay, mange tak!

Man kan selvfølgelig ikke få et perfekt teleskop for under 4000 kr., men så vidt jeg har set ser dette ud til at være det bedste jeg kan få for de penge.

Så tror jeg ikke jeg har flere spørgsmål lige for nu. Igen mange tak for de hurtige og gode svar! 🙂

Sjældent man ser en ny der er så bevist om en kikkerts evner kontra kroner, så det skal nok gå fint for dig..

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

Velkommen Jakop.

Godt du sætter dig ind i isenkrammet, det giver mere glæde. og mange gode oplevelser.

finnr
                    Deltager
                      • Main Sequence

Hej:
                      Du kan overveje også at anskaffe en “rødpunktsøger”, Lyra har en til ca. 200 kr, billigere bliver de vist ikke. Den gør det rigtig meget nemmere at finde rund på himlen! Den viser nemlig et udsnit af himlen i naturlig størrelse, hvorpå der er projiceret en cirkel eller en rød prik, der viser præcis hvor teleskopet peger hen (man starter med at aligne søgeren og teleskopet vha. af en gadelampe, månen eller lignende). Hvis du ikke har såden en, skal du indledningsvis fange et objekt i din 8×50 søgekikkert, og det er faktisk ikke spor nemt, medmindre det er månen!
                      Forstørrelser: En 2x barlow halverer brændvidden på okularet, dvs. du får yderligere 100x og 240x. De 100x er lidt overflødigt, når du allerede har et 10mm okular der giver 120x forstørrelse. Men 240x er vigtigt, hvis du vil se detaljer på fx Jupiter – den røde plet, månetransit’er osv. Du kan også se mange flere detaljer på månen og opløse flere dobbeltstjerner (prøv engang eps-Lyrae, “the double double”). Men det er ikke alle aftener, at så stor forstørrelse kan bruges – nogle gange “koger” luften for meget!
                      Barlow’en fordobler også arbejdsafstanden (eye-relief) mellem øje og okular, og det kan være meget behageligt, hvis man er nødt til at have briller på.
                      Go’ fornøjelse, FinnR

jakob.ks
                        • Asteroid

Mange tak for alle de gode svar!

Jeg har hørt at søgeren på teleskopet vist ikke er den bedste, så jeg tror ikke det er nogen dårlig idé med sådan en rødpunktsøger. Tak for forslaget!

finnr
                        Deltager
                          • Main Sequence

– Rødpunktsøgerens fod skal skubbes ind i en sko, der ses på billedet, men den følger muligvis ikke med. Skoene kan imidlertid fås i løs vægt, da de også bruges til andre former for tilbehør. Spørg hos Lyra eller eller end anden forhandler. Jeg selv bruger Rigel Quikfinder (ja, sådan staver de det!) rødpunktsøgere og kan varmt anbefale dem. På Rigel følger der en sko med, der kan limes på teleskoprøret. – FinnR

jakob.ks
                            • Asteroid

Så er jeg endelig ved at have sparet sammen til teleskopet. Jeg har fået et tilbud på nogle andre okularer end dem, der følger med teleskopet. Jeg har fået at vide at de er bedre, men dog vil jeg ikke få farvefiltrene med.

Er der nogen der ved, om de okularer der følger med teleskopet er gode nok, eller ville jeg være bedre tjent med at købe nogle bedre? Og hvor stor forskel gør det, at farvefiltrene ikke er med?

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Hej Jakob.

De medfølgende okulare er ok til en start.

Når du har fået teleskopet og prøvet det nogen gange, kan det være du udvikler specielle interesser og så er det nemmere at tage okulardiskutionen ud fra det. (Hvis du er vild med planeter ønsker du dig korte okulare hvor synsfeltet ikke er så vigtigt, hvis du er til deepsky ønsker du dig lange okulare med bredt synsfelt)

Farvefiltrene kommer du sikkert ikke til at savne i starten og måske aldrig. Det er nogen specifikke detaljer specielt på planeter det enkelte farvefilter kan fremhæve en smule.

Med min ringe erfaring visuelt har jeg ikke kunne se en forbedring ved brug af farvefiltre.

Undtagelsen er månen, hvor det kan være rart med et gråfilter eller et polarisations-filter til at dæmpe noget af lyset.

Mit råd er at du køber teleskopet og en laserkollimator og kommer ud og gøre dig nogen erfaringer.

Efter lidt tid bliver det nemmere at beslutte hvad du kunne tænke dig at udvide udstyret med.

jakob.ks
                                • Asteroid

Nogen der kan anbefale en god stol, hvor højden kan justeres til at observere? Helst én, der ikke er alt for dyr, men dog stadig behagelig at bruge. Hvor kan man få fat i sådan nogle?

jonas.c
                                Deltager
                                  • Super Giant

Titta lite på denna:

Jag skulle tro att Astro A/S säljer den också.

/Jonas
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Første teleskop' er lukket for nye svar.