› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Første støbning af Molda-gipsen
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 333 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. september 2009 kl. 23:35 #21134
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej alle,
Her er mine første erfaringer med Moldastone dental-gipsen.
Gipsen er ganske let at arbejde med.
Der kommer ingen klumper eller luftbobler i den flydende masse.Formålet med denne prøvestøbning er at fastslå massefylden af det hærdede gips, så jeg kan beregne hvor meget gipspulver jeg skal bruge til at lave en 10″ tool 5 cm tyk.
Derfor støber jeg med nøjagtig 100 g pulver og fylder et rør, så der bliver støbt en lille cylinder på 5 cm i diameter. Så kan jeg måle højden og dermed beregne rumfanget.
Efter en vejning kan massefylden så findes.Jeg fik vejet min prøvestøbning til 115 g og med et rumfang på 58,9 cm3 når jeg frem til en massefylde på ~1,95 g/cm3.
Den tool jeg vil lave har et rumfang på 2533,5 cm3 (pi*r^2*h => pi*(25,4/2)^2*5)).
Så 2533,5 * 1,95 = ~4940 g.
Ok, men min prøvestøbning har et rumfang på 58,9 cm3 pr. 100 g pulver.
Derfor kan det også regnes sådan ud: (2533,5 / 58.9) * 100 = ~4301 g.Ok, godt så, det er bare lige en forskel på godt 600 g.
Hmm, måske har jeg målt forkert på prøvestøbningen. Et ekstra tjek giver ø=49,5 mm og h=30 mm.
Det giver så en massefylde på 1,99 g/cm3 og et behov godt 5kg!
Den anden udregning giver nu godt 4388 g, så forskellen er stadig godt 600g.Jeg
undre mig. NÅ, men formålet er bare at ramme den omtrændtlige mængde
der skal bruges, så jeg hverken får lavet for meget eller for lidt. Jeg
prøver det lave mål og hvis skiven ikke helt bliver 5 cm tyk, så går
det nok alligevel.Forøvrigt fik jeg lavet en fejlstøbning. Jeg
havde målt 22 ml vand op ved at hælde fra et plastkrus til et andet,
der stod på en brevvægt.
22 ml = 22g. Det gik helt fint, bortset fra
at jeg fik taget det forkerte krus, da jeg tilføjede vand til pulveret,
så det fik alt for meget. Mere end 3 gange tror jeg.
Til min
overraskelse størkende blandingen alligevel, selvom den havde en
konsistens som meget tynd kernemælk.Fejlstøbningen har et større
rumfang end den godt støbning. Og så er den meget blødere, næsten som
alm gips.
Så hvis gipsen skal være stærk, så er det alfa-og-omega, at man bruger den korrekte mængde vand!Min
ridse-test viser, at den gode støbning kun lave ganske fine ridser på
alm vinduesglas, hvis der trykkes ganske hårdt og gnubber det mod
hinanden.
Min klæbe-mix tool lavede _meget_ grimme ridser!Nu vil jeg mishandle de 2 støbninger ved at lægge dem i vand natten over
Lars Malmgren 2009-09-02 23:40:58 3. september 2009 kl. 00:06 #21135
mr.mox- Nova
Jeg glæder mig til at følge projektet. Imponeret over at du har modet og tålmoden til at slibe selv.
3. september 2009 kl. 08:01 #21136
thomas- Giant
Mr. Mox wrote: Jeg glæder mig til at følge projektet…
Også mig.
Hold os endelig opdateret
3. september 2009 kl. 08:14 #21137
jespergDeltager- Super Nova
Så er du i gang med gipsforsøgene, håber at du får lavet det du skal bruge.
Gipsen, også den hårdt udrørte, vil blive blødere når den er mættet med vand, men bliver hård igen ved udtørring. (og lettere)
Du skal nok lade den færdige støbning tørre godt inden du overfladebehandler den, mindst 1 uge gerne længere.
Jesper G.
3. september 2009 kl. 23:50 #21186
Hej Jacob & Thomas
Rart at høre, at nogen følger med
Det er faktisk hyggeligt at slibe og det er noget man kan lægge fra sig i længere tid og tage op igen, når der igen er tid.
Men selvfølgelig er man nødt til at erkende, at man ikke bare lige bliver færdig på et par weekender…
(vel, Hr. ZielkeHehe)
Jesper, et af mine håb med dental gipsen er at undgå overfladebehandlingen helt.
Jeg har fisket de 2 prøverstøbninger op af deres vandbad.
Godt 20 timer under vand og begge fastholder deres form.
Kradser jeg med en negl kan jeg kun sætte svage mærker i den dårlige støbning.
Den gode er stadig stenhård. Slet ingen tegn på at de smuldre ved berøring!Super, det tyder på, at en tool lavet af Molda-gips kan støbes, hærde og tages i brug i løbet af et par timer!
4. september 2009 kl. 08:00 #21188
Nej det smuldrer først når det varmes op til 600 grader (dødbrændes), ellers er det fremstillet til at yde top-performance.
Jeg vil nu vente 1 uge (ikke et par timer), med at anvende det, det bliver hårdere ved udtørring.Spændende hvad det bliver til
Jesper G.
7. september 2009 kl. 23:08 #21385
Hej alle
I går aftes støbte jeg 4,3 kg Molda-stone pulver med ~950 ml vand.
Alt pulveret blev tonset ned i en spand efterfulgt alt vandet.
Jeg havde en boremaskine klar med sådan en rører/blande dims monteret.
Den kom i spanden og der blev rørt rundt for fuldt knald i ca. 1 minut.
Gipsen blev til en fin glat lind grød, som var lige til at hælde ud af spanden.
Jeg havde gjort 10″ glasset klar med 3-4 lag vita-vrap henover og med et papbånd rundt om som dæmning.Gipsen blev hældt i denne støbeform og det sidste skrabet ud af spanden.
Hele støbeformen med gipsen i rystede jeg, så gipsen satte sig og til sidst glattede jeg overfladen lidt ud med et stykke pap.Det var det, alt sammen på under 5 min.
Gipsen begyndte straks at udbinde, dvs at hærde. Under den process produceres varme – ligesom alm gips – bare i større grad.
Faktisk blev skidtet så varmt, at jeg end ikke kunne lægge hånden på i 1 sek !! [:0]
Det var ligesom en varm kogeplade! Mindst 80-90 gr. Jeg havde desværre ikke et termomenter ved hånden.I dag skilte jeg støbeformen ad og ud kom en færdig tool ~4,7 cm tyk ved kanten. Gipsen er sindsyg hård og tung!
Jeg medbringer den til MAF starparty og interesserede kan se og røre under vores ATM workshop.
7. september 2009 kl. 23:12 #21386
tommyfDeltager- Neutron star
Lars Malmgren wrote: Hej alle
Det var ligesom en varm kogeplade! Mindst 80-90 gr. Jeg havde desværre ikke et termomenter ved hånden.
Hold da op, det lyder helt vildt.
7. september 2009 kl. 23:24 #21387
Det ER vildt med den gips.
For efterhånden en del år siden, tog en lærer på en fagskole fejl af gipstyperne, og lod elever tage “aftryk” af en hånd, i den forkerte gips.
Det kan gå med almindelig gips, men med den dentale superhårdgips går det ikke, den stakkels elev fik alvorlige skader på hånden, der efter sigende blev så hård at den ikke umiddelbart kunne hamres af hånden, inden varmeudviklingen blev for stor …Godt klaret med støbeprocessen Lars, jeg var lidt nervøs for om du havde tid nok, men arbejdstiden er nok lidt længere når gipsen ikke udrøres i en vacuum mixer, som tandteknikere normalt gør.
Jesper G.
8. september 2009 kl. 08:35 #21391
rigoDeltager- Super Nova
Hej
Normalt når man blander “pulver” så starter man med vandet i spanden, og derefter pulveret, hvor man mikser på samme tid, og pulveret tilsættes hen af vejen over 1-2min tid.8. september 2009 kl. 11:18 #21395
http://www.rigorigo.dk wrote: Hej
Normalt når man blander “pulver” så starter man med vandet i spanden, og derefter pulveret, hvor man mikser på samme tid, og pulveret tilsættes hen af vejen over 1-2min tid.Hej Rigo
Havde jeg gjort som du skriver, så var gipsen i spanden begyndt at stivne i klumper inden jeg blev færdig.
Denne specielle gips skal færdigblandes på ca. 1 minut !
Så det hele tonses altså ned i en spand samtidigt og så røres der som vandvittig!
Da jeg havde hældt gipsen ud af spanden og bagefter skrabede de sidste rester ud kunne jeg mærke, at de var begyndt at blive fastere. Og det var højst 2-3 minutter efter vandet kom i pulveret !!
Efter 7-8 minutter var overfladen af støbningen meget varm og hård.Heldigvis er gipsen, bortset fra tiden, meget let at arbejde med.
Den klumper ikke og fyldes stort set ikke med luftbobler.@Jesper
Det er en uhyggelig historie du fortæller om en hånd støbt fast i sådan noget gips
Den hånd må da været blevet kogt til ukendelighed… *gisp*Og gipsen bliver sindsyg hård, det kan jeg skrive under på. Det er altså ikke lige til at fatte.
Jeg tror ikke jeg ville kunne knække den skive jeg har støbt selvom jeg slog på den med en hammer !!!!Lars Malmgren 2009-09-08 11:19:19 8. september 2009 kl. 12:30 #21400
Lars Malmgren wrote: [QUOTE=www.rigorigo.dk
Og gipsen bliver sindsyg hård, det kan jeg skrive under på. Det er altså ikke lige til at fatte.
Jeg tror ikke jeg ville kunne knække den skive jeg har støbt selvom jeg slog på den med en hammer !!!!Næ det kan du sikkert ikke. Når jeg har støbt en protese på en sådan superhårdgips model, skal gipsmodellen jo skilles fra protesen, det foregår med en lille tryklufthammer der nærmest kan pulverisere gipsen i småstykker. Man skal passe på, bare ét lille forkert tryk fra hammeren smadrer protesenDet gør man kun én gang
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første støbning af Molda-gipsen' er lukket for nye svar.