› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Første spæde skridt med sol observation
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 145 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. april 2009 kl. 15:07 #14756
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
De sidste dage har jeg leget lidt med sol observationer og efter at have fået en del råd omkring billedbehandling, er jeg kommet frem til mit hidtil bedste resultat. Frames er fra søndag aften kl. 18.00
Kom fra dette resultat af de samme data. Så lidt er der sket de sidste par dage.
Nightsky 2009-04-09 10:19:34 8. april 2009 kl. 19:37 #14760
outlookDeltager- Super Nova
Hehe, du er i flammernes vold…
Men når du en gang prøver Solen i Ca II lys, så vil du som jeg nok se Solen i et “andet lys” end Ha, da netop Ca II er sagen, når der skal fotograferes, ja, kan for den sags skyld kun ses rigtigt på foto. Selv protuberanser lader sig afbilde i Ca II (i violet som du allerede har forsøgt med i Ha et andet sted så vidt jeg husker). Men her skal du nok ikke gøre brug af den kunstige formørkelsesdisk selvom du kan, da det netop er meningen med Ca II at se hele Solen i det lys. Jeg selv ser nu kun Ha visuelt, men fotograferer i Ca II da jeg synes det afslører mere end Ha.
Men i øvrigt er der i de kommende påskedage så rig mulighed for at se Solen, blot ægerligt, at der ingen pletter eller egentlig aktivitet er for øjeblikket bortset fra et par “prob’s” som du jo ihærdigt prøver at forevige.outlook 2009-04-08 20:08:18
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. april 2009 kl. 09:16 #14777
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej
Hvad er et CAll filter, jeg kan ikke finde det hos forhandlerene??. Du skriver også om en “kunstig formørkelsesdisk”. Er det noget man kan købe færdiglavet eller ??jeg syntes de solbillerer er fantastiske, og har længe gerne ville planlægge at bruge nogle lune sommerdage til foto af solen – men det er jo småt med solpletter, så det ville være rigtigt morsomt hvis et sådan filter, og evt en disk kunne fremme synet af porancerne ect.Bjørn Andersen 2009-04-09 09:20:12 10. april 2009 kl. 12:08 #14797
Den kunstige formørkelsesdisk er en anordning i Mallincam og vistnok også i Gstar-EX, en variant af Mintron video kameraet som kan lukke af for solskiven. Det kan man også med en såkaldt protuberansindsats med såkaldte “kegler” som lukker af for solskiven, altså en mekanisk anordning som kan købes hos Baader, men også meget dyr. Men så kan man også se Solen med corona og ildfakler som under en total solformørkelse.
Kalcium filteret kan købes som teleskop eller løst filter. Og de kan have en høj opløsning på et par Ångstrøm, men igen kan man købe et mere økonomisk filter fra Baader som har større båndbredde og dermed ikke så høj en opløsning som de dedikerede instrumenter.Ca II linjen befinder sig i den modsatte ende af skalaen af Ha linjen, altså i nærheden af det ultraviolette spektrum ved 396 nm, hvor Ha jo er omkring 656 nm. Da øjet er temmelig ufølsomt i nærheden af UV området og da det ikke er sundt at kigge heller, så ses Ca II bedst på foto.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. april 2009 kl. 16:28 #14804
nightskyDeltager- Neutron star
Har lige haft den mest fantastiske dag med sol observationer. Masser af protuberanser, ja selv enkelte AR på sol skiven kunne jeg se når seeing var god.
Ra var venlig ved os jordboer i dag – Vi Hylder Dig Ra
10. april 2009 kl. 18:25 #14814
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej Outlook
kunne du beskrive præcist hvilket filter du har brugt til det flotte foto – i blå toner du viser ovenfor. (jeg syntes ikke jeg kan finde et egnet filter på Baarders hjemmeside (men jeg er s– ingen “ørn” til dette)jeg vil “kun” fotografere på solen- ikke noget visuelt, og ville egenlig gerne kunne anvende mit NextImage CCD kamera med sådan et filter foran.jeg har et almindeligt “glas”solfilter som jeg har lavet adaptore til så jeg kan bruge det både på min 150 mm Newton, min 120mm refraktor samt min 102 mm mak.Bjørn Andersen 2009-04-10 18:26:28 10. april 2009 kl. 19:48 #14823
Jo, det kan jeg da. Der er tale om dette filter her fra Baader:Men fotoet ovenfor er med Lunt’s Kalcium teleskop som har en bedre opløsning end Baader’s med hvilken du ikke kan fotografere protuberanser, men alle andre fænomener i det lys som de hvide magnetiske flux på Solen som tegn på aktive områder. Her et foto som jeg selv har taget med filteret i s/h med webcam, barlow og farvet “lilla”:1¼” Baader K – Line Filter 245,- eurooutlook 2009-04-10 19:50:25
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første spæde skridt med sol observation' er lukket for nye svar.