Første seeing på ny teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Første seeing på ny teleskop

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 27 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Jeg er lige kommet ind efter at have stået og kigget på nattehimmel i næsten 1½ time. Det blev gjort med den Skywatcher jeg købte af Jamsa, og det har femkaldt spørgsmål.

Kan det være rigtigt at okularen dugger når jeg kigger i den ?

Det gælder alle 3 okularer jeg har.

Jeg kan se tydeligt fra øjet klistret fast i okularet til jeg har øjet 20 – 25 mm væk for 20mm og 26mm okularet, samt op til 15 mm væk for 9mm okularet.

Jeg stod der og kiggede på månen, og nøj hvor skinner den stærkt, da jeg ca 3 håndsbredder til højre og 3 fingre lavere så en endog meget kraftig stjerne. Nu blev nysgerrigheden vagt, og efter at have jaget rundt et par minutter fangede jeg den først i søgescopet, og gradvist gik jeg op i forstørrelse, med finjusteringer af centrering, til jeg havde den i 9mm’eren.

Det var så ikke en stjerne, men jeg tror det var Jupiter, da jeg ikke kunne se nogen ringsystem. Planeten havde bånd i forskellige grå nuancer, men modsat alle billeder jeg har set på nettet, gik de næsten lodret.

Der var også 2 meget små stjerner neden under den med 2 – 3 gange planetdiameter’s afstand

Hvad er dog det for en planet ?

sidewind2013-03-21 22:19:20

htj
        • Planet

Hej

Jeg har ikke selv døjet med dug på okulare, men vær sikker på at du ikke ånder i mod dem. Alternativt kan du opbebare dem du ikke bruger tæt inde på kroppen så de holder sig lidt varme, det kan hjælpe på det.

Du kan købe en ND (neutral densistet) filter for at tage noget af månes lys. De fås i forskellige modeller alt efter hvor meget lys de blokerer. Jeg har et 0.9 fra Baader som jeg er glad for. Der er også nogle polarisationsfiltre som har variabel lysblokering (man skruer på dem). En anden måde er at gøre et objekt lyssvagere er at give bruge et okular med kortere brændvidde. Det vil give en mindre udgangspupil.

Det lyder som om det var jupiter og positionen passer. Du kan evt. hente stellarium for at se planeternes (og alt muligt andet) position. Jupiter bliver interessant ved omkring 70x forstørrelse, og spændene over 100x. De atmosfæriske forhold i Danmark begrænser tit den højst praktiske opløsning til omkring 150x, men det varierer. Det kræver øvelse at se detaljer, så bare bliv ved.

Jupiter har ikke nogen korrekt orientering som sådan, de fleste vender bare billederne så striberne er vandrette. Folk på ækvator vil se den i en anden vinkel og fra Australien vil den vende på hovedet af hvordan den vender i Danmark. Men du ser den rent faktisk på hovedet, da dit teleskop vender billedet på hovedet.

De to stjerner er ikke stjerner men nogle af Jupiters måner. Jupiter har fire synlige måner (65 i alt vistnok, men resten er meget svære at se og kræver store teleskoper), men Io er bagvved den lige nu. Der burde være tre synlige måner dog.

Du gør det rigtigt :-). Bare bliv ved.

Hilsen Henrik

Søren Hansen
        Deltager
          • Giant

Hej HTJ

Så lærte jeg noget nyt. Har hele tiden troet okularene også skulle holde udendørs temperaturen.

Stellarium hmmmm, så må jeg jo give det et forsøg igen. Synes det virkede forkert for mig, men det får et forsøg igen.

Tak for hjælpen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Første seeing på ny teleskop' er lukket for nye svar.