Første resultat med slibemaskinen.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Første resultat med slibemaskinen.

• Dette emne har 20 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 1706 timesjacobsen. This post has been viewed 1706 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Her er Hans’ spejl efter en god, lang poleringssession i går. Jeg brugte 1/6 diameter sideslag, helt efter bogen.

Og i en anden indstilling af kniven.

Mærket mod kl 8 er et fingeraftryk. Beklager…Smile

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Ja ja ja, Jens, den kommer rigtig fint efter det.
        Kanten ser også god ud Clap

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Lidt nyt om Hans’ spejl.
          Jeg har nu kørt en fire-fem timer med slibemaskinen i polerstrøg med 1/6 D overhæng. Det har jeg gjort sådan lidt ind imellem i den forløbne uge, om aftenen. Det er dejligt med en maskine som mere eller mindre passer sig selv. Jeg kigger til den ca. hvert kvarter, og ellers kører den bare..

Spejlet ser nu sådan ud:

Spejlet ern nu næsten “fladt” til kanten, og kanten er kun omkring ½ mm længere end centrum. Det burde fint være muligt at parabolisere ud fra dette udgangspunkt.

Slibemaskinen bliver nu sat til at slibe for første gang, I morgen skal jeg så igang med Alan’s 10″ glas, som også bliver slebet til f/5. Jeg må hellere skrive på skiverne hvis derer hvis!

mvh
          Jens

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Jens

Det ser godt ud

Hvor stor en afvigelse fra den sfæriske facon er der er ude ved kanten?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kila
            Deltager
              • Super Giant

Hej Jens

Jens.Jacobsen wrote: Lidt nyt om Hans’ spejl.Jeg har nu kørt en fire-fem timer med slibemaskinen i polerstrøg med 1/6 D overhæng….

Det er godt nok ved at være et flot spejl!

Måske jeg kan finde en brugt Dobsonian og sætte spejlet deri. Så kan far få et teleskop til hyggebrug med et spejl i som han (næsten helt selv) har slebet. Han fylder 75 i oktober så der er en chance for at nå det endnu. Rigtig dejligt du vil hjælpe med at få spejlet “sparket over målstregen”

Mvh. Kimkila2017-07-29 12:18:42

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Flot og flot, det er tæt på sfærisk, og kan som sådan ikke bruges i en newton. Det er egentligt først nu paraboliseringen kan foretages.

Det tog jo lige lidt arbejde at polere hele spejlet godt og grundigt igennem til sfærisk. Smile

Hvis der kan laves en tubus til spejlet, vil det være godt til stjernetest. Men jeg tør ikke love spejlet klar til oktober… Men lad os se..

Iøvrigt er forskellen i fokuslængde på kanten og centrum ca ½ mm, i krumningsradius. Det skulle være muligt at “blende” ind i en parabol.

mvh
                Jens

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Første resultat med slibemaskinen.' er lukket for nye svar.