› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Første nat med 1000D
- Dette emne har 29 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 363 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. august 2009 kl. 14:33 #19772
max- Nova
Jeg er meget glad for DSS og har stort set aldrig brugt andet.Kan ikke huske jeg har set noget med streger i DSS men NEB laver
streger over billedet hvis man ikke har registreret eller købt den og
kun bruger den som demo.
VH. Max
14. august 2009 kl. 23:55 #19796
k_holstDeltager- Nova
Jeg måtte lige lave nye darkframes igen
Har så fået DSS til at virke (Maxim kan PCen stadig i kke trække med de store filer)Her er det 3*5 min ? 6*10 min. Der er ikke ret meget af tågen med og den er strukket rimeligt hårdt.15. august 2009 kl. 07:03 #19800
steffan- Giant
Hej Kim,
Det må være røget i den hårde billedbehandling. Der er næsten mere tåge med på det første billede du postede i tråden.Jeg kæmper selv med at bevare detaljerne i billederne, så jeg kan desværre ikke komme med råd!Steffan15. august 2009 kl. 08:38 #19802
Anonym- Super Nova
Hej Kim.
Tillykke med kameraet, det er en fin opstart du har lavet. Lidt tips får du dog. Du kan sagtens fokusere i live view – både på computer og kamera. Der er jo en lupfunktion begge steder, som du f.eks. kan sætte til 10 gange forstørrelse. Forinden skal du dog til dette brug sætte kameraet på 1600 asa og gerne bulb. Så bliver billedet lysfølsom og selv fokuserer jeg altid på Albireo, som er super til formålet. Her er den i topfokus når den røde og blå overstråling er fokuseret væk og begge stjerner virker små og hvide! Og så husk at et OIII filter gør underværker på dette motiv.Glæder mig til at se flere billeder fra din hånd.Mvh. Johannes15. august 2009 kl. 09:18 #19804
max- Nova
Ved ikke om det har noget at gøre med ens skærmjustering men jegsynes at tågen er tydeligst på den sidste. Jeg kan en da se en svag satellit
stribe hen over billedet. Måske fra en af dine subs.
VH. Max
15. august 2009 kl. 10:41 #19809
k_holstDeltager- Nova
Den sidste der jeg postede er jeg ikke tilfreds med! Jeg synes ikke jeg kan få et acceptabelt resultat ud af DSS.
Jeg har fundet en måde at behandle billederne på, så computeren ikkke går ned – så tit Og så jeg stadig synes jeg har kontrol over billedbehandlingen.Calibrering i Maxim, stackning i Iris, tilbage til Maxim – flatten bagground+DDP, afsluttende kosmetisk justering i Photoshop.Jeg var lidt træt af NGC6960 efter at have bøvlet med den i mere end et døgn! Her har jeg prøvet M31 også fra i torsdags. 3 frames af 5min.15. august 2009 kl. 13:31 #19815
hoestDeltager- Nova
Hej Kim
Den m31 er slet ikke så tosset enda støvringene ses ret tydeligt der er fine rude stjerner og focus er osse ok15. august 2009 kl. 13:51 #19816
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Kim,
Fint billede.Lidt mørkt og brunt måske.Prøvede om jeg kunne hive mere ud af det. (Håber det er okay).Hvis det er for lyst, er det fordi denne skærm er lidt mørk.Billedbehandling:Dit billede er opdelt i RGB, og samlet igen – uden justeringer i farve.Har lavet små justeringer på histogrammet.Programmet jeg har brugt er Astroart 4.0, men andre programmer kan det samme.MvhMogensMvh
Mogens15. august 2009 kl. 22:12 #19831
k_holstDeltager- Nova
Tak for roserne allesammen.
Johannes jeg har opdateret min EOS Utility, så nu kan jeg zoome dog kun 200%. Jeg kan ikke se at jeg kan ændre zoom niveau.
16. august 2009 kl. 08:05 #19834
steffan- Giant
Hej Kim,
Når du er i live view, ser du bagved on/off knappen 2 lup, en med et plus og en med et minus. Disse kan give dig en zoom factor 10 når du skal fokusere. På den måde er den indbyggede skærm ok til at fokusere efter.Jeg fokuserer aldrig via PC skærmen. (Jeg er ekspert, så det kan godt være mine billeder er ude af fokus)Mvh SteffanSteffan 2009-08-16 08:06:03 16. august 2009 kl. 11:37 #19844
k_holstDeltager- Nova
Hmm! De lupper har de gemt utroligt godt, kan ikke se dem
16. august 2009 kl. 12:45 #19848
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Gratulerer med nytt kamera, Kim! Det blir nok bra når du bare blir vant til det, hvor mange fotoner det trenger o.l. Kameraer er jo forskjellige på slikt.
k_holst wrote: Nogen gode råd til at køre billedbehandling af store billeder på en lille PC? (1,66 GHz processor, 2 GB ram)
Bildebehandlingsprogrammer trenger generelt mye prosessorkraft og minne. Mye minne er det viktigste. Dessuten liker de som regel å ha maskinen for seg selv når de skal jobbe. Hvis du har råd til det, vil jeg anbefale en dedikert PC med så ny prosessor som mulig (Intel Core i7 eller AMD Phenom II), 64-bit operativsystem, og mer enn 4 GB minne. Minne er billig, så sleng gjerne på 8, 12, eller 16 GB.
k_holst wrote: Det kan være jeg skal presse min søn lidt! Han ønsker sig en bærbar, så jeg har tilbudt at købe hans stationære – 2GHz processor og 4 gb ram.
Det kan hjelpe en hel del, ja. Stasjonære PC-er er også rimeligere enn bærbare.
Mvh,
Bjørn16. august 2009 kl. 13:25 #19849
steffan- Giant
Hej kim,
De er angivet med blåt på bagsiden af kameraet i højre øverste hjørne.Mvh Steffan16. august 2009 kl. 13:28 #19850
tommyfDeltager- Neutron star
En 4 kerne til en stationær PC er jo ikke så dyr mere, så er det bare om softwaren kan udnytte den…
Nydelig M31 btw.16. august 2009 kl. 13:29 #19851
k_holstDeltager- Nova
Aha! Nu er jeg med Steffan Jeg har kun kigget i EOS Utility programmet.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første nat med 1000D' er lukket for nye svar.