› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Første nat i Maia Observatoriet
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 867 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. august 2016 kl. 08:42 #150118
RudiDeltager- Neutron star
Jeg havde en (den første!) hyggelig aften i kikkertskuret i går aftes og til ca 0130 i nat. Fik bl.a prøvet EQMOD, Cartes du Ceil, AstroArt og PHD2 af. Jeg har leget med setuppet indendørs her i sommers et par gange, så det var spændende at få prøvet af i praksis. Og så fandt jeg ud af at alle mine kabler er for korte da jeg nu sidder lidt længere væk fra teleskopet og det sidder højere på pieren end på mit stativ.
Jeg fandt frem til følgende fremgangsmåde til at aligne/centrere på et vilkårligt objekt:
1) Forbind PC med Synscan, ZWO guide cam og Canon DSLR.
2) Peg teleskopet mod Polaris.
3) Tænd Synscan.
4) Start Cartes du Ceil, og connect med ASCOM EQ5, unpark og start tracking.
5) Start AstroArt.
6) Tænd Canon kameraet, og vælg “Camera settings/Remote shooting” fra “EOS Utility” popup.
7) Connect AstroArt med Canon og montering (EQMOD).
8) I Cartes du Ceil, slew til et kendt klar stjerne tæt ved det du vil observere, f.eks Vega.
9) Fokuser Canon kameraet (evt med AstroArt fokus assist (højeste fokus tal)).
10) Tag et billede i AstroArt på ca 1-2 sekunder.
11) I AstroArt vælg “Find Position” (platesolve) og hjælp ved at taste ca ra/dec fra EQMOD, format “ra=12 22 30.7 dec=+23 01 17.2”. Men udlad gerne sekunder, da der ikke er så høje krav til nøjagtighed her, e.g. “ra=12 22 dec=+23 01”.
12) Synkroniser det platesolvede billede ved at køre følgende lille script i AstroArt:
print Image.RA
print Image.DEC
Telescope.SyncTo(Image.RA,Image.DEC)
13) I Cartes du Ceil, venstreclick på det objekt du vil centrere på og tryk “Slew to cursor position”.
14) Følg samme procedure som i 10) til 12) indtil teleskopet et præcist centreret på den ønskede position. Med mit setup skulle jeg gentage 1-2 gange pga bla backlash.
Og så er det ellers at komme igang med at tage en række sekvenser med AstroArt.
Jeg ved ikke om det er en lidt for bøwlet metode, men når først PC’en er bootet (det kan den jo gøre mens man ruller taget væk) og alle kabler er forbundet, så taget der under 5 minutter, så er jeg centreret på en hvilken som helst position.
Det er lige præcis det jeg har savnet når jeg har star-hoppet til obskure positioner og endda nogle gange opgivet at finde et objekt manuelt.
Ud over at lege fik jeg polalignet monteringen på pieren samt taget nogle billeder af IRAS 19597+2258 som jeg jo har et specielt forhold til
samt NGC 6888 (Cresent Nebula), lidt Pelikan og en smule M27. Jeg tog ikke særlig mange lights, det var nok mest en jomfrutur i skuret samt en teknikaften med at prøve en masse nyt af.
Men sikke en herlig aften, første gensyn med Mælkevejen på denne side af sommeren, Mælkevejen stod meget flot og lyste op i syd hele aftenen.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første nat i Maia Observatoriet' er lukket for nye svar.