Første månebillede

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Første månebillede

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år siden af astrojensen. This post has been viewed 441 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej folkens!

Så, nu vil jeg også være med! Jeg har nu til aften taget mit første webcambillede der er bare nogenlunde hæderligt. Det er selvfølgelig månen der må holde for. Jeg har ingen forstand på billedbehandlig, så det er det rå billede i får. Kameraet har gemt det i JPEG, hvilket jo ikke er optimalt. Jeg har downloaded K3CCD Tools, da jeg har hørt det skulle kunne styre kameraet, et Logitech Quickcam Messenger der er modificeret med lidt vold, en gammel filmbøtte og sort elektrikertape.

Teleskopet er et 50/870mm Zeissobjektiv i en hjemmelavet tubus. Fokuserringsmekanismen er noget billigt bras fra en forhandler i Ålborg, købt engang i tidernes morgen. Monteringen er en EQ-6 med MTS-3 SDI controller og Photo-upgrade motorer med microstepping fra Teleskop-Service. Billedet er taget i primærfokus. Seeingen var hæderlig, men ikke perfekt, selvom det stod ekstremt skarpt visuelt ved 70x.

Thomas, Bornholm

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Første månebillede' er lukket for nye svar.