› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første kig med låneteleskopet
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af nick. This post has been viewed 31 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. januar 2012 kl. 16:41 #76437
nick- Main Sequence
Det blev pludselig klart igår aftes, så jeg hoppede hurtigt i noget tøj og fik sat teleskopet op.
Jeg fik hurtigt peget det på Jupiter, jeg kunne lige skimte månerne men Jupiter fremstod som en lysende plet. Findes der en måde at få detaljer frem på Jupiter?
Jeg tror jeg fik drejet teleskopet hen på M42, men det så mest af alt ud som 2 stjerner der lå ved siden af hinanden og gav ekstra lys (jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det bedre). Tror i det var M42 jeg så, eller har jeg fået forvekslet den med noget andet? Hvor tydlig ser i M42?
Det sidste er opsætningen, det er en EQ mount af en art, men jeg har lidt problemer med at få den rundt på nattehimlen. Troede sådan en kunne dreje 360°?
Findes der måske en introduktionsvideo til det?20. januar 2012 kl. 18:00 #76438
tommyfDeltager- Neutron star
Mindre okular, ala 5mm eller barlow linse, men det kan være den er lige klein nok til at vise overflade detaljer, kan også være seeing der drillede.
20. januar 2012 kl. 21:30 #76442
edbbobDeltager- Super Nova
Hej NDAC
Det er sikkert M42 du så. Det er svært at se nebulaen, og det ligner mest en grå plet omkring de to stjerner.
Mht opsætning af eq mount. Prøv at skrive eq mount i søgefeltet på Youtube. Så kommer der et hav af videoer som beskriver det du søger. Det er meget svingende kvalitet, men ham her er grundig (og lidt irriterende)
Vh
EDBBob
EDBBOB 2012-01-20 20:31:16 21. januar 2012 kl. 00:13 #76444
nick- Main Sequence
Mange tak for videoen :-).
Findes der en fornuftig måde at navigere med et eq mount? Jeg har realtivt nemt ved at se oriontågen, jupiter og pleiades. Men jeg vil gerne finde Andromeda fx. det er lidt sværere at finde dvs. jeg har ikke fundet den endnu selvom jeg har stået og kigget en hel del. Har googlet lidt, men synes umiddelbart ikke at jeg kan finde noget.
21. januar 2012 kl. 00:37 #76445
Jae… det bliver sværere og sværere
Andromeda galaksen ligger lidt under Cassiopeia (under W’et). Det ligner en difus plet bag stjernerne gennem min kikkert her fra KBH. Jeg har haft størst glæde af stjernehobe, når jeg har kigget i okularet. M57 kan også være et godt mål, men den går tidligt ned bag horisonten i øjeblikket. Den er ikke særlig stor, men ret nem at finde, og ret lysstærk. Det var den første nebula, hvor jeg stod og sagde wow da jeg fandt den.
Hvis du har en smartphone kan du downloade en app som viser stjernerne. Det gør det nemmere at lære at hoppe fra stjerne til stjerne, uden at kunne dem udenad.
Vh
EDBBob
EDBBOB 2012-01-20 23:37:35 21. januar 2012 kl. 13:35 #76458
tommyfDeltager- Neutron star
Google skymaps er gratid til Android, virker perfekt, ellers på pc kan du bruge Stellarium til at finde dimser at kigge på, find de nærmeste stjerner på pc husk afstanden og vinklen og hop til mellem dem til du finder Andromeda….
21. januar 2012 kl. 13:52 #76460
Stellarium er et konge program når man kommer i gang med det! Husk at hente alle de ekstra stjernepakker. Og så er det gratis
Mere af det! Information wants to be free…
Vh
EDBBob
21. januar 2012 kl. 18:28 #76483
nick- Main Sequence
Jeg bruger Stellarium, det er super lækkert også!
Men har du et link til stjernepakkerne?Lagde bare mærke til funktionen Ækvatorialsk gitter i Stellarium, det fik mig til at tænke på om det måske kunne kombineres med de tal/skiver der findes på EQ mountet. Kan muligvis være et dumt spørgsmål?
21. januar 2012 kl. 19:18 #76489
hoestDeltager- Nova
Bingo
24. januar 2012 kl. 22:41 #76811
nick- Main Sequence
Super, jeg tror muligvis jeg er med nu så. Jeg har ihvertfald lært at styre det meget bedre nu
!
Udover jeg har et problem så, når jeg kigger på Nordstjernen hvilke tal skal der så stå på “skiverne” på mountet? Mit bedste bud ville være 0,0, men udfra hvad jeg kan se i Stellarium så burde det være 2h, 89°20′.
Nogen der kan hjælpe mig her?
NDAC 2012-01-24 21:41:29 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første kig med låneteleskopet' er lukket for nye svar.