› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Første gang ude og se
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af k_holst. This post has been viewed 88 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2010 kl. 20:49 #35502
o-madsen- Asteroid
Jeg har pt lånt et focus explorer, har samlet den, men jeg kan ikke se en disse, hvad er typiske begynder fejl når man har sådan et teleskop?
med tak til alle svar
29. marts 2010 kl. 23:04 #35509
joergen.kDeltager- Nova
teleskobet
Dette teleskop er ikke pengene værd så hellere en god håndkikkert29. marts 2010 kl. 23:32 #35511
mr.mox- Nova
Helt håbløst er det nok ikke. Jeg vil da tro at man kan se noget i det mindste.
Prøv at rette teleskopet ind mod månen – eller allerhelst bruge det i dagslys mod noget på jorden.De klassiske fejl jeg lige kan komme på:
* Du har glemt at fjerne dækslet (altså HELE dækslet og ikke kun det lille hul)
* Du har ikke puttet et okular i
* Dine øjne er ikke mørketilvendet29. marts 2010 kl. 23:44 #35514
soeren.vod- Planet
Hej o-madsen
Typiske begynderfejl er vel ikke at få indstillet kikkerten inden brug, starte med mega-forstørrelse osv. smadre kikkerten af arrigskab ol.Her er en skridt for skridt liste
1 tag støvlåget af kikkerten.
2 sæt det længste okular i (som giver den laveste forstørrelse)
3 ret den åbne ende af kikkerten mod noget klart som månen
4 sigt langs røret mod månen og kig i okularet. juster dig så ind på månen
5 stil skarpt på månen ved at dreje på de to drejeskruer ved udtrækket
6 indstil søgeren så den også peger på månen
7 find en klar stjerne og drej så væk fra fokus så den bliver til en stor skive med et hul i midten
8 hvis hullet i skiven ikke er i midten skal du justere lidt på de tre skruer bag på sekundærspejlet
Fokus kikkerten er nu ikke dårlig, men okularer og søger er ikke for gode. startede selv med en focus. håber det hjælper dig lidtKh Søren
30. marts 2010 kl. 00:47 #35517
o-madsen- Asteroid
Tak til svarene, jeg har fulgt det mest logiske jeg kunne finde på, derimellem også de råd i har givet. Så jeg avlevere den vist tilbage til ejeren igen og køber en kikkert i første omgang istedetfor de lidt dyrere løsning som jeg oprindeligt gik efter til at starte med.
30. marts 2010 kl. 09:04 #35521
chrjensen- Super Giant
Start altid med at teste kikkerten af i dagslys (ikke mod solen dog…). Kik på et eller andet der liger langt væk, et kirketårn eller lignende. Det er meget nemmere at diagnostisere problemer i dagslys. Prøv ved samme lejlighed at få indstillet søgekikkerten, så trådkorset står oven på det hovedkikkerten ser på.
Det sværeste ved at se noget i den slags kikkerter, er at finde de objekter man vil se på. Et par nemme at starte med (dvs. noget man kan se i søgeren) er: Månen, Venus, Mars, Jupiter og Saturen. Plejaderne (M45), Orion tågen (M42) og Andromedagalaksen (M31).30. marts 2010 kl. 10:35 #35523
Anonym- Nova
jørgen k wrote: teleskobet
Dette teleskop er ikke pengene værd så hellere en god håndkikkertDet minder lidt om min gamle Meade 4500. Den var rigtig god i mange år som begynderkikkert, så hvorfor syntes du focus-explorer er så dårlig?
Til OP: Har du sat okkular i? Prøv at fokusere (dreje hjulene tæt på okkularet, så det flytter sig ind eller ud) på daboens træ eller lignende. Det kan være rigtig svært at få det hele til at spille ude i mørket første gang.
30. marts 2010 kl. 10:42 #35524
o-madsen- Asteroid
jeg har sat alt i hvad der kunne sættes i, og har prøvet at skrue på alt der var at skrue på, men nu har jeg også afleveret det tilbage til ejeren, jeg køber en håndholdt stjernekikkert til at begynde med, så må jeg se hvornår jeg opgradere til noget bedre
30. marts 2010 kl. 11:02 #35526
mr.mox- Nova
Under alle omstændigheder er en ganske normal håndholdt kikkert et rigtig godt instrument at starte med
Du lærer at finde rundt, og vil bliver overrasket over hvor meget man faktisk kan se i sådan en
30. marts 2010 kl. 11:04 #35527
o-madsen- Asteroid
jeg har set på denne http://lyra.dk/details.asp?prodid=c71009&cat=101
og
http://meade.dk/group.asp?group=97
men jeg ved ikke endnu hvilke jeg vil købe
30. marts 2010 kl. 11:20 #35530
Anonym- Nova
Mr. Mox wrote: Under alle omstændigheder er en ganske normal håndholdt kikkert et rigtig godt instrument at starte med
Du lærer at finde rundt, og vil bliver overrasket over hvor meget man faktisk kan se i sådan en
Ikke efter min mening. Man kan ikke se en sk*d i sådan en for det hele ryster! Som minimum skal man have et stativ til håndkikkerten. Men så kommer problemet med forstørrelse hvis man vil se på de store planeter, månen eller nogle af de mindre tåger. Efter min mening er en billig stjernekikkert, over bilka/plastic-niveau, lang lang bedere end en håndkikkert til at starte med. Jeg skal ikke kunne sige noget om kvaliteten af Exploreren, men min gamle Meade 4500 var rigtig god til at begynde med og viste rimelige billeder af de mest kendte objekter. Specielt Saturn 1. gang gav en WOW oplevelse som jeg aldrig vil glemme. Havde jeg købt en håndkikkert til at starte med havde jeg mistet interessen for længst.
http://www.photostop.net/4500.htmlOg den bedste opgradering man kan købe til en stjernekikkert er en RA motor så den tracker selv.
madsen 2010-03-30 11:23:29 30. marts 2010 kl. 13:19 #35534
k_holstDeltager- Nova
Undskyld
Lad mig lige gøre opmærksom på den SkyWatcher Explorer 130P jeg har til salgSprit ny og incl. instruktion så der er styr på den grundlæggende brug. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første gang ude og se' er lukket for nye svar.