Første foto Jupiter Impact anden rotation

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Første foto Jupiter Impact anden rotation

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 111 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Endelig blev Iris færdig med at køre en Maximum Entropy igennem på samtlige enkelte frames fra den allerførste AVI taget 00:47 UT 2009-07-20 – Det har taget rigtig rigtig mange computer timer, faktisk dage…

Efter en tur gennem RegiStax og derefter Astra Image kom der dette ud af arbejdet.

Verdens eneste og første foto der viser nedslagsområdet i anden rotation, lige som det kommer rundt om kanten i anden rotation. Ekstremt svagt, men når man ved hvad man kigger efter og man også bekræfter det visuelt, så er det “first confirmation” – Så vidt jeg er orienteret kommer der først fotos 25 minutter senere fra Italien.

Hermed en verdenspremiere for de ærede medlemmer af dette forum, på første billede ved anden rotation.

Nightsky2009-07-29 17:31:16

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Bra, Lars! Clap Du burde sende dette videre til de riktige steder og få kreditt for å ha oppdaget flekken! Han som foreløpig har fått æren for dette er sikkert en hyggelig fyr, men han observerte flekken senere enn deg, så vidt jeg kan bedømme.

EDIT: Æres bør den som æren fortjener! I dette tilfellet er det – igjen – en danske som bør få den rettmessige æren.

Bjørn T. Jønsson2009-07-29 15:27:27

Mvh,
        Bjørn

tomvictor
        Deltager
          • Giant

Way to go Lars !

Fornax Ligthtrack II
          Tokina AT-X 300mm f 2.8
          Canon 600D Baader

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Takker, men jeg har altså ikke opdaget noget.

Jeg var vist den første der kunne bekræfte opdagelsen, da nedslags- området kom rundt for anden gang.
            Efter opdagelsen var pletten forsvundet om bag Jupiter grundet den rotation og derfor kom der masser af opfordringer til at lave observationer fra Europa, der kunne bekræfte opdagelsen.

Det er denne bekræftelse jeg åbenbart ramte plet med. Jeg har fået en del henvendelser vedr. dette fra blade, BBC Sky At Night, space.com m.fl. Så nogen må have læst min besked mandag morgen omkring kl. 03.00 hvor jeg skriver, observation confirmed, og nogle minutter senere da foto serie nummer 2 bliver uploadet fra Tvis. De fotos har mange spurgt på, da de jo er de næste fotos der dukker op efter Wesleys.

Måske er det bekræftelsen og den gode historie der tæller. Første observation er lavet i meget skyet vejr og let fin regn, visuelt, straks derefter med DMK kameraet under de værste forhold overhovedet. Fra midnat og 4 timer frem fik jeg ikke mange minutters klart vejr.

Ud over Anthony’s fantastiske fotos er der 2 fotos taget af Japanere på første rotation og nummer 4 er mine fotos fra anden rotation. (Japanerne anede ikke hvad de havde fotograferet før en dags tid senere.)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Første foto Jupiter Impact anden rotation' er lukket for nye svar.