Første forsøk med TS 200 Newton !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Første forsøk med TS 200 Newton !

• Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 213 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei igjen !

Så har jeg vært ute og testet min nye tubus for første gang !

Den er nok litt mer innviklet å få igang en min Mak, men øvelse gjør mester sies det jo !

Forholdene i natt var vel som man kan vente for årstiden, men jeg fikk da tid til et par objekter !

Her er et par single frames av henholdsvis The Cluster in Hercules og Double cluster in Perseus !

Begge bilder er ca 10 sek eksponering og 1600 ISO, coma corrector ! Bildene er ubehandlet.

Mvh Arne Martin

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Fint, perfekt start, jeg har aldrig kunne med newtons, har nok købt dem for billige Big%20smile

2mas
        Deltager
          • Nova

Super fint Arne. Jeg mangler stadig at ha indviet min ts200 på fotosiden.

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Arne fin start med ts 200 f/5 . så er du klar til længere ekspo. Smiletider når det bliver

mere mørkt

hoest
            Deltager
              • Nova

Hej Arne det lover godt .Bare klø påClap

Anonym
                • Nova

Mange takk alle sammen Smile

Neste prosjekt må bli å få testet litt lengre eksponeringer og se hvordan drift og slikt er !

Kanskje spare litt penger opp og investere i et guidecamera ?

Jeg har jo en WO 80 som kan brukes til det, mangler bare en skinne eller hva man bruker til dobbelmontering !

Skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å plage Nils med spørsmål utover høsten ! Embarrassed

Mvh Arne Martin

Anonym
                  • Nova

Hei 2mas !

Jeg var også ganske spendt på hvordan det skulle gå !

Jeg var jo ikke vandt med å skulle kollimere mitt utstyr og tenkte at det kanskje ble for meget styr !

Men det var ikke så svært allikevel, så jeg skal nok bli glad for den !

Det tenker jeg du også er !

Mvh Arne Martin

2mas
                  Deltager
                    • Nova

Hej Arne,

Ja, det er jeg ikke i tvivl om. Jeg har dog kun haft den ude for visuel observation indtil videre. Men har fået guider og guidescope, så det er bare et spørgsmål om tid og skyer 😉

Anonym
                      • Nova

Bare et spørsmål til ?

Når man fiser rundt med goto’en så kommer jo okularet i alle slags possitioner !

Noen er ok til observasjon, men så har man de possisjoner der man må være slangemenneske får å komme til okularet ! LOL

Kan ikke noen lage tubus ringer med kulelagere så man kan dreie den så den passer ?

Hva gjør Dere ??

Mvh Arne Martin

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Find balancen og sæt noget båndstyr på hver side af dine tubus holdere, så kan man løsne tubus skruerne lidt og nemt roterer tubus.
                        Hurtig løsningen er at have ob og okularet på top pegende opad, så passer den på mange områder, men kun lidt kryp og kravl.

Anonym
                          • Nova

Mange takk TommyF !

Med båndstyr mener du noget som hindrer tubus i å falle når man løsner tubusringene går jeg ut fra ?

Jeg skal også prøve å plassere okularet “på topp” som du nevner !

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Fin start med ny Newton! Hadde vært spennende å se bildene etter bildebehandling, men allerede nå ser de jo brukbare ut!

Mvh,
                            Bjørn

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Tænkte noget måske 10mm x 10mm let et eller andet som et tyndebånd fast monterede på tubus, en form for glideleje.

Anonym
                                • Nova

Hei Bjørn Smile

Har behandlet 4 bilder i DeepSkyStacker og resultatet kan du se her : http://deepsky.arnemartin.org/#36.2

Flyttingen går bra håper jeg !

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Takk for lenken. Men det ser ut til at detaljene forsvant en del i selve klyngen i løpet av bildebehandlingen? Mulig det er jeg som tar feil, men for meg ser det ut som at originalen har flere detaljer.

Vi var en tur på Dokka i går med møbler på i en sånn kassetilhenger som man leier fra en bensinstasjon. Kjørte opp og ned samme dag. “Haven” i den leiligheten vi leier der er kun en liten flekk på 5-6 m2, og det er mange gatelys i området – inkludert rett frem fra haven, så det blir en utfordring med nattemørket der oppe. Men jeg skal jo først og fremst bli kjent med teleskopet og tilhørende utstyr. Dessuten er det mange steder jeg kan dra til i nærområdet for å få mer mørke. Hele regionen der er kjent for å ha beksvarte netter, så jeg ser egentlig ganske lyst på det.

Bjørn T. Jønsson2009-07-23 17:28:01

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Første forsøk med TS 200 Newton !' er lukket for nye svar.