Første forsøg på M52 og boblen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Første forsøg på M52 og boblen

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af wieben. This post has been viewed 233 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

En start på M52 og boblen.

Data er fra Maglesø den anden dag. Månen var oppe og den lyse himmel hjalp ikke, men det blev trods alt til 1 frame af 10 minutter og 6 frames af 5 minutter ISO 800.

Første behandling. Stacket som HDR i DeepSky Stacker. Ingen darks eller flats.

Wieben2009-05-17 15:08:04

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Dejligt felt Heine, det er ski et fedt kamera, TUNGT,,, me dejligt Thumbs%20Up
        Kunne se ud til at det skal moddes for at få mere med af boblen, det er godt nok ikke så lang tid du har exponereret i.
        Men hvad er din egen vudering?

wieben
        Deltager
          • Nova

Tak Tommy,

Mht. feltet. Billedet er et crop og ca. 70% af det fulde felt. Det er dejligt med så meget “plads”.

Det er ikke let med et umoddet cam og boblen. Mere tid kan opveje lidt af det, men filteret skal nok af for at det bliver rigtigt fedt. Jeg tror dog ikke det sker på på mit nye camera.
          Vi skifter DSLR næsten hvert år, så gensalgsværdien bliver nok hårdt ramt hvis kameraet er modded.
          Det må blive til et rigtigt astro cam en dag.

kubach
          Deltager
            • Super Giant

Det er sku et flot billede Heine. Så er du klar til næste måneds challenge på CN.

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Jeg kan multi godt lide dit billede Heine. Der er en rigtig fed dybde i.
              Meget misundelig, på den gode måde.
              Godt arbejde.

Mejer

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Det Nikon-kameraeter da helt utrolig! Men fotografen er også flink. Wink

Mvh,
                Bjørn

kubach
                Deltager
                  • Super Giant

Nu må i holde op med at rose ham for meget – Han bliver ulidelig at være i nærheden af på arbejde. (Jeg er ikke spor misundelig Embarrassed)

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Åreee, han er nu ganske rolig at være i nærheden af, men du har ret, det kan hurtigt løbe ham til hovedet LOL

Anonym
                      • Nova

Hei Heine !

Ennu et godt resultat Thumbs%20Up

Så kan man nesten ikke vente til den nye tubus er her og mørket atter senker seg, slik at man kan prøve å gi deg “konkuranse” ! LOL

Man skal jo strebe etter noe ikke sant ?

Mvh Arne Martin

max
                        • Nova

Det kan vil næppe gøres skarpere.

Super flot Thumbs%20Up

Vh. Max

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Arne Martin wrote: Så kan man nesten ikke vente til den nye tubus er her […]

Vet du når du får den? Jeg er også spent på hvordan den fungerer for deg.

Mvh,
                          Bjørn

wieben
                          Deltager
                            • Nova

Tak alle sammen for de flotte kommentarer. Smile

Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med objektet, og se om det er muligt at samle mere data over den næste måneds tid. De lyse nætter er jo ved at være over os, så jeg er lidt spændt på hvor svært det er. Ellers er det jo et objekt der står højt til efteråret.

Som Mark nævner er det næste måneds objekt til DSLR challenge på Cloudy Nights.

Jeg valgte objektet fordi, det så vidt jeg ved ikke har været månedens objekt på CN.

Bliver spændende at se de versioner der kommer på CN.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Hej Heine

Kanon flot og knivskarpt billede.

Du burde dog kunne få mere ud af boblen også med et kamera der ikke er modded.

Der er meget andet end Ha i boblen – men den skal have tid tid og atter
                              tid. Den ligger midt i et kæmpe stort område med nebulositet så jeg vil
                              give det råd at undlade at klippe dit histogram så tæt i den nedre ende
                              – prøv at klippe under baggrundsbulen og så strække det lidt –
                              himlen er ikke sort i på denne del af himlen men fuld af striber
                              og plamager af brint, Ilt og svovl.

Hvis du har mulighed for at bruge et LPR filter vil det kunne hjælpe
                              til at slippe af med noget af månelyset og give dig mulighed for lidt
                              længere eksponeringer.

men GOD start !!

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Jeg fik leget lidt mere med mit gamle billede. Jeg syntes selv den nye version er blevet bedre.

Glæder mig til mørke nætter igen….ind til da kan man jo altid lege med gamle billeder.

andreas
                                  • Super Giant

Hej Heine

Jeg kan kun tilslutte mig hvad de andre skriver, det er sku’ et godt billede. Hvor mange grader er billed feltet med kameraet og jeg formoder 10″eren? Det ser rimeligt stort ud.

mvh

Andreas

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Første forsøg på M52 og boblen' er lukket for nye svar.