› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Første astrofoto: M82
- Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af steffan. This post has been viewed 3381 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. september 2008 kl. 09:44 #508
steffan- Giant
Hej Michael,
Wauw, man kan se noget mere af galaksen nu!-Kan du fortælle lidt om hvad du har gjort?Jeg har fået en fornemmelse af at det lys der er rundt omkring galaksen måske er dug på primærspejlet. Lyder det fornuftigt?Mvh Steffan16. september 2008 kl. 09:53 #509
mstauningDeltager- Black Hole
Steffan – Det kan godt være dug, men mens sansynligt er det at det bare er “normalt”.
Jeg har såmen bare udlignet farverne lidt, også kørt en gradientX for at prøve at komme af med det lys omkring den. Tilsidst en nosie ninja for at fjerne lidt af støjen, det fjernede desværre også nogle detajler i galaxen.16. september 2008 kl. 11:25 #511
henrikDeltager- Nova
Hej Steffan
Det er godt gået af et første billede: Fokus og guiding er jo perfekt.
Måske lidt flere frames og/eller lidt af Michaels tryllerier :O)
16. september 2008 kl. 15:48 #513
Flere frames og et par flats så kan vi hive rigtigt meget ud af den.
16. september 2008 kl. 17:14 #522
steffan- Giant
Hej Henrik og Michael,
Flere frames:Den er jeg med på, jeg venter bare på vejret! Måske man skulle forsøge sig med nogle eksponeringer på 3 min for at se om monteringen kan være med her. Det er jo u-guidet, så spørgsmålet er hvad jeg kan forvente af EQ6 pro…Flats:Hmm – Det er dem Jesper Sørensen ikke er så vild med i sin bog mener jeg, de er svære og tage og kompenserer for noget fysisk man istedet skulle få styr på?Hvad ville en flat bidrage med i dette tilfælde? Reduktion af det lys der ikke hører til omkring galaksen?Omvendt hvis i mener flats giver noget er jeg villig til at prøve det, men det bliver ikke lige med det samme da jeg jo først skal have lavet sådan en lys kasse eller hvad det nu er der skal til.Mvh Steffan16. september 2008 kl. 19:51 #527
Jepper jo langere jo bedre. Træn evt PEC så kan det måske gå, ellersbare prøv.
Hvis du skal undgå flats, skal du have en lysgang der ikke vignetere… Men da din lysgang nok er mellem 2″ og T så ligger fejlen ikke i adaptore. OGså snakker vi andet teleskop, hvilket jeg ikke tror det er. Det Jesper skriver om er brugen af flats for at fjerne støv også kraftig vignetering grundet for små filtre og deslige. Ikke grundet et teleskop som jeg ikke tror fejler noget… Men som bare som du skriver har haft dug på, eller noget. Det kunne så nemt fjernes med en flat.
Flats er ikke svære – Punktum.
En flat på dette billede hvade gjort det at du ville slippe af med det lys som du selv skriver, der ikke hører med. Men også til at selve galaxen ville blive mere jævnt belyst, og du ville kunne hive mere frem og ikke som jeg har gjort skjult noget (jeg har sløret det hele lidt for at skjule al den støj jeg fik presset frem).
Du behøver ikke en kasse, der er jo fuldmåne! Så peg teleskopet mod en papplade eller noget andet. Jeg har engang brugt græsset og månelys, fik fine flats ud af det.
Du skal bare ikke belyse dem for meget! Og IKKE lave om på din fokus fra M81 til flats. Du kan også bare tage og slå tracking fra, tage en bunke billeder også stakke dem med en sigma. Vupti flats. Men husk at holde øje med at de ikke for alt for meget lys. Regn med mellem 1 og 10sek alt efter hvad du bruger.
Hvilke program bruger du til at optage med, og efterbehandle?
Og du kan læse mere om flats her: http://messier.flight.dk16. september 2008 kl. 21:22 #535
steffan- Giant
Hej Michael,
Ok – jeg tror jeg vil forsøge mig med nogle flats næste gang udstyret er sat op, så kan jeg ihvertfald se hvad de giver :). Og så vil jeg lige få studeret lidt på din side, det skader jo ikke at lære noget!-Jeg mener heller ikke der er noget vignettering, da det er et 2″ udtræk der sidder der. Og det ser heller ikke ud som om der er noget Coma. Så umiddelbart spiller det optiske/fotografiske sammen helt ok.Jeg bruger MaxDSLR samt en studenter udgave af photoshop (eneste forskel er at den heder ‘student’).Herudover har jeg PixInsight samt registax med baggrund i Dietmar’s foredrag om fotobehandling.MaxDSLR er rigtig nemt at bruge, det tog ikke lang tid at få det hele til at spille.Photoshop er noget mere langhåret, og det er vidst ligeså meget en oplæring i værktøjet som det er en oplæring i at billedbehandle man skal igennem her. Jeg er helt ny i photoshop, og skal derfor både lære at bruge programmet samt lære at billedbehandle denne type billeder i det hele taget.Mvh Steffan16. september 2008 kl. 23:20 #550
Oki når der er blandet noget MaxIm ind i det, kan du bruge det som jeg skriver som det står! Også selv om det er MaxIm DSLR.
Du kan jo hente nogle af mine online videos, også se om du kan bruge det til noget. Der er også en del photoshop med i.
17. september 2008 kl. 06:30 #552
steffan- Giant
Hej Michael,
Super, det vil jeg gøre. Jeg vender tilbage når jeg har set noget af det igennem!Mvh Steffan -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Første astrofoto: M82' er lukket for nye svar.