Eyepiece størrelse i Cartes du Ciel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Eyepiece størrelse i Cartes du Ciel

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 640 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg bruger et par programmer til kort, Cartes du Ciel og Starry Night Backyard
      hvor man kan sætte FOV
      men hvordan beregner man FOV ?
      Jeg har sådan en kikkert: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw920&cat=933 og jeg ved spørgsmålet har været stillet før og heg har checket forskellige FOV Calculators på nette men kan stadig ikke få det til at se rigtigt ud

Hvad er løsningen?

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nu kender jeg lidt til Starry Night, men ikke bBackyard udgaven…

Hvilken version snakker vi? 3, 4, 5 eller 6?

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Det er rimeligt nemt at tjekke…

I alle de udgaver af StarryNight jeg har set, kan man indsætte sit telekop og sine okulare.

Du skal bare huske at Starrynight ikke kan bruge komma, men skal bruge punktum eller bare udelade alt efter komma.

Hvis den så siger at du kan se 3 grader med et 9mm okular på en 10″ f/10 så er den gal.

Men hvis den siger at du kan se 3 grader med et 25mm plössl på en f/5 80mm så gør du det rigtigt.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Formlen er sådan her:

Actual field of view (deg) = Apparent field of
            view (deg)
            Scope Focal Length (mm) / Eyepiece
            Focal Length (mm)

Dvs. i dit tilfælde med et 25 mm plössl med 50 gr. tilsyneladende synsvinkel bliver det:
            FOV = 50 / (650 mm / 25 mm) = 1,92 gr
            og omregnet til bueminuter:
            FOV = 1,92 gr * 60 buemin/gr = 115,38 ‘

Du skal altså kende dine okulares tilsyneladende synsvinkel og brændvidde samt teleskopets brændvidde.

neder
            Deltager
              • Main Sequence

Deter der problemet er, jeg kender ikke mine objektivers synsvinkler og kan ikke finde dem
              Jeg har ledt efter specs. i manualen og på Skywatvhers hjemmeside.

I manualen er der angivet et eksempel med 10 mm objektiv, der stå det objektiv til at have 52 graders synsvinkel men ikke noget om 25 mm objektivet.

Så har jeg et NextImage cdd kamera som det også kunne være rart at vide FOV på

ove
                • Main Sequence

FOV kan også findes sådan her: okularets felt stop / teleskopets brændvidde * 3437,75 = FOV i minutter.

Felt stop er en lille ring inde i røret der begrænser åbningen.

Samme formel kan bruges til kameraet, hvor det så i stedet er chippens størrelse. Eks.: 3,58 / 650 * 3437,75 = 18,93″.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Lars

På linket til dit teleskop står der, at der medfølger 2 plössl okularer.
                  Der findes et have af forskellige okular typer, men plössl er mest almindeligt og de har et tilsyneladende synsfelt på enten 50 eller 52 gr.
                  Prøv at regne med 52 gr., det tror jeg er det rigtige Wink

jens
                  Deltager
                    • Giant

Hej Lars.

Når du arbejder med nogle ubekendte, så vil jeg anbefale dig at bruge stjernedriftmetoden. Så slipper du for meget arbejde.

Beregn efter følgende:

1. Find en nogenlunde klar stjerne stik syd

2. Lad stjernen passere gennem okularet, denne skal passere gennem centrum af synsfeltet. Mål tiden fra stjernen dukker op i sysnfeltet, til den forsvinder.

3. Find stjernens deklination i dit astrosoftware.

Brug følgende beregning:

TFOV = 15.04*T*Cos(delta)

T= tiden i minutter på stjenens passage gennem synsfeltet.

Eksempel:

Stjernens deklination er: 15°dekl.

Passagen varer 3minutter 15 sekunder (3,25minutter)

Resultat: TFOV=47.2′ (15.04*3,25*Cos(15)

Således kan du beregne alle okularer uden at kende data på teleskop eller okular.

Jens2009-08-05 09:21:56

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Du kan nok roligt antage at dit standard 25mm er 52 grader.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Eyepiece størrelse i Cartes du Ciel' er lukket for nye svar.