› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Exoplanet HAT-P-38b
- Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 84 timesjacobsen. This post has been viewed 84 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. januar 2016 kl. 00:07 #141901
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
På trods af .12°C og en kraftigt tiltagende måne, lykkedes det mig at få en god exoplanet observation i går aftes. Jeg brugte min C14 med mit Moravian G2-1600 kamera.
Med 60 sekunders integrationer fik jeg en S/N på over 500 på en mag 12.5 stjerne. Det var fint brugbart. Selve formørkelsen så ud til at komme en smule tidligt, og da jeg var travlt optaget af tre andre teleskoper, kom jeg lidt sent igang. Men det gik da.
Her til aften fik jeg taget flats, og også reduceret observationen.
Observationen er netop indmeldt til TRESCA.
http://var2.astro.cz/tresca/transit-detail.php?id=1453412749
Dejligt at være igang igen.
Så nu har jeg en masse data jeg skal have bearbejdet. Med de fire kørende teleskoper har jeg indsamlet omkring 50 timers observationer i den forgangne uge…
mvh
Jens22. januar 2016 kl. 00:19 #141903
viggo.tDeltager- Super Giant
Du fik den lige Jens. Flot observation som sædvanlig. Denne gang med C14 og din nye Moravian.
Det er lige ved du skal have ansat en student eller lignende til at hjælpe dig med reduktionerne med den back lock af data
mvh Viggo
22. januar 2016 kl. 00:31 #141905
Hej Viggo.
Jeps, kun lige. Jeg kan se på O-C at den har en tendens til at komme tidligt. Jeg skal gøre det til en vane at tjekke O-C også.
Jeg lavede lige en stack af alle 228 1 minut optagelser, da der er en fin mag 15,2 galakse UGC 1825 tæt på målstjernen. Denne galakse havde en supernova for en tre år siden, men ikke nogen lige nu. Galaksen er angivet til at være 440 mio lysår borte, men viser alligevel fint struktur.
Det er galaksen til venstre. Jeg har en mistanke om at rigtigt mange af de små “klatter” også er fjerne galakser..
Men det er imponerende hvad man kan nå med månen så tæt på.
mvh
Jens22. januar 2016 kl. 00:56 #141907
jonas.cDeltager- Super Giant
Imponerande arbete Jens!
mvh
Jonas22. januar 2016 kl. 01:09 #141908
lindhardDeltager- Super Nova
Flot, Jens.
Og fint billede. Er der et blåt felt til venstre i billedet? Er det fordi feltet har flyttet sig undervejs i forløbet?
mvh
Lars22. januar 2016 kl. 02:00 #141911
Frank LarsenModerator- Super Nova
Nydeligt
Egentlig burde det ikke overraske at man kan få så meget med selvom der er månelys.
Månelyset og stjernelyset er additivt. Sålænge du ikke kører stjernerne eller baggrunden i mætning eller ud i et ulineært område, er der NØJAGTIG de samme middel data som uden månen. Baggrunden er naturligvis højere, men “Nuller” du den, er stjernerne der stadig.
I den enkelte frame vil der dog være shotnoise svarende til baggrunden – det vil genere fotometrien!! – og der skal derfor flere frames til for at opnå samme SNR i et slutbillede i forhold til mørkere forhold.
Men med 228 billeder er det vist ligegyldigt at snakke om støj som du fint demonstrerer med billedet her.Ved konventionel deepsky foto ville det være anerledes, da vi jo der tager meget lange optagelser hvor mange stjerner typisk er i mætning eller tæt på at være det. Ved månelys vil man derfor være nødsaget til kortere eksponeringer for at undgå for meget saturering.
FrankLarsen 2016-01-22 01:03:12 23. januar 2016 kl. 10:58 #141976
Hej Frank og i andre.
Det er netop en af forcerne ved CCD, at baggrund (=månen her) og stjernerne er additive.
Her hjælper Kaf1600 sensoren rigtig meget med sin meget store dynamik. Plus at den ikke har anti blooming, så man kan belyse helt op til mætning. Det var den dog langt fra her, max value på et “råt” billede, dvs uden flat eller dark, ligger omkring 34000 i PV. Fint med margen til en exoplanet som ikke stiger en halv mag i lysstyrkeMen grundlæggende syntes jeg det er dybt fascinerende at kunne, med relativt simpelt udstyr, måle på en stjerne og se at den har en planet i kredsløb om sig. Utroligt .
Plus at vide at denne pågældende planet kun er udmålt et meget begrænset antal gange tidligere, og at vi rent faktisk kan se at den kommer tidligere og tidligere= at der måske er flere planeter i dette solsystem eller andet spændende.
Jeg kan kun opfordre til at flere laver disse målinger.
mvh
JensJens.Jacobsen 2016-01-23 09:58:20 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Exoplanet HAT-P-38b' er lukket for nye svar.