Exoplanet fotograferet direkte!

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Exoplanet fotograferet direkte!

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

henrik
    Deltager
      • Nova

Det er lykkede sHubble at fotografere en exoplanet direkte!

Det er planeten Formalhaut B der ligger 25 lysÄr herfra man har fanget

LÆS MERE

rigo
      Deltager
        • Super Nova

nice

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Cool, med en omlÞbstid pÄ 800 Är er der en fair chance for at jeg kan leve hele mit liv om sommeren! Big%20smile Jeg er faktisk lidt trÊt at det her p..vejr efterhÄnden.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
          Deltager
            • Nova

Good one Outlook; MĂ„ jeg bruge den i radioavisen kl. 12?

Det P3 og muligvis ogsÄ til P4

… hvis nogen gider lytteHenrik2008-11-14 10:55:22

henrik
            Deltager
              • Nova

Se http://www.dr.dk/nettv/update > nyheden om en ny planet :O)

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Wow Henrik,

Og sĂ„ lyder du ogsĂ„ klog 🙂

stubbe
                Deltager
                  • Main Sequence

Godt gÄet Henrik Thumbs%20Up Clap

soeren
                    • Main Sequence

Ja super fint sÄ det pÄ dr-update.. indslaget kÞrte mange gange (-;

SĂžren

mikkellund
                      • Giant

Hej

Henrik – tillykke med det fine indslag, det er lĂŠnge siden at astronomi har vĂŠret i nyhederne.

Det er lidt spÞjst at det bliver en stor nyhed, da der for at par mÄnder siden blev offentligtgjort et billede af en anden exoplanet bare ikke i synligt lys. Kommer nyheden ind et sted, er der andre der ogsÄ for lyst til at bringe den.

Mikkel

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

og sÄ sprÞd en stemmeHug

henrik
                        Deltager
                          • Nova

Hej Mikkel

Hvis det er 1RSX J160929.1-210524 du tÊnker pÄ , sÄ var den jo 8 Jupitermasser tung og dermed tÊt pÄ en brun dvÊrg. Dens afstand til hovedstjernen pÄ 330AU antydede ogsÄ at det snarere var en mislykket dobbeltstjerne end en exoplanet

Man fotograferede jo allerede en “exoplanet” i 2004, men den viste sig jo ogsĂ„ at vĂŠre en brun dvĂŠrg LĂŠs her.

De blev begge fotograferet direkte og blev begge udrĂ„bt til “fĂžrste exoplanet fotograferet med blitz” -men var jo begge egentligt noget andet. Det siger ogsĂ„ noget om at der har vĂŠret meget interesse for at fange en exoplanet direkte

Men den mest epokegÞrende er og bliver aligevel Gliese 581c som jo er en decideret jordlignende planet, og som man jo ogsÄ mener har vand.

Den blev jo sÄ kun observeret inddirekte. det bliver spÊndende at se DEN med Webb-kameraets Þjne i 2013

Jeg synes nu godt nok jeg lignede l.., eftersom jeg sad oppe til kl. 04 for at fÞlge med pÄ NASA-TV.

Men de fik det da klippet det meget pÊnt i 18.30-nyhederne pÄ DR1.

Åeh ja:

Astronomi var da ogsÄ i 12-nyhederne i onsdags, da jeg var inde og advare om meteorsvÊrmen.

Og takker for alle roserne.

Mvh HenrikHenrik2008-11-14 22:39:38

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja, tillykke med det. Jeg hÞrte desvÊrre ikke nyheden, sÄ det var det du mente, Henrik, da du spurgte om du mÄtte bruge bemÊrkningen i 12 udsendelsen. Og igen har det vÊret Hubble til trods for de hypermoderne forbundne jordbaserede kolossale spejle. Man bÞr altsÄ som jeg har vÊret inde pÄ fÞr placere dem ude i rummet. De kan jo ogsÄ tage billeder i et andet lys som man ikke kan fra Jorden som Nightsky er inde pÄ i trÄden om verdens stÞrste teleskoper.Smile outlook2008-11-15 10:30:19

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Keck observatoriet har lige overgĂ„et Hubble billedet ved at fotografere hele 3 planeter om en stjerne der ligger 5Âœx sĂ„ langt vĂŠk!

Det er mao. et helt solsystem.

LÊs mere pÄ astronomibladet

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Henrik wrote: Keck observatoriet har lige overgĂ„et Hubble billedet ved at fotografere hele 3 planeter om en stjerne der ligger 5Âœx sĂ„ langt vĂŠk!
                                Det er mao. et helt solsystem.

LÊs mere pÄ astronomibladet

Nice!

Er det noget nyt udstyr man har fÄet lavet, siden man fÞrst nu kan gÞre den slags

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

For sÄ vidt bÄde ja og nej. AltsÄ Keck twins pÄ Hawaii er verdens stÞrste optiske og infrarÞde insrumenter. Hver er pÄ omkring 8 etager og vejer 300 ton, og alligevel kan de samarbejde med nanometer prÊcision! Fordi de kan forbindes pÄ en sofistikeret mÄde.

Hvert spejl er 10 m i diameter og bestÄr af 36 hexagonale segmenter som arbejder som en helhed, selvfÞlgelig med adaptiv optik og meget mere. Men altsÄ igen Hubble som den fÞrste for at komme salt i sÄret. SÄ jeg brÊnder altsÄ lidt for Hubble. MÄske lidt fordi jeg selv kender til det at have vÊret nÊrsynet. HeartTongue

outlook2008-11-18 19:38:23

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Exoplanet fotograferet direkte!' er lukket for nye svar.