Europe by night

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Europe by night

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 169 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Faldt over et fantastisk billede over på DMI:

Flot er det da, selvom vi alle lider under det. Nåja, næsten alle. Prøv at finde Bornholm…

Bemærk nordlyset oppe til venstre!

Thomas, Bornholm

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Flott og deprimerende på samme tid

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jep.

Thomas, Bornholm

troelsth
          Deltager
            • Planet

Hehe.. og hvis der en en lille bitte lys prik på Bornholm, er det nok en refleks i linsen på Thomas´s Zeiss.. 🙂

morten
            Deltager
              • Super Nova

Jeg spurgte dem om de ville lægge det op i fuld opløsning, det gjorde de sørme.

Nu er Bornø med, Thomas

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Der må være nogle områder, der er under slørskyer, eller også har kameraet været ude af fokus ved nogle passager, for der er stor forskel på fokus hen over billedet. Bornholm er meget ude af fokus, desværre.

Thomas, Bornholm

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Det billede registrerer da vist kun det kraftigste lys. Vest og Sydamager er helt mørke. Gid det var så vel i den virkelige verden Cry

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Problemet er, at lyset jo spredes i atmosfæren. Især når den er fugtig, hvilket den jo har en tendens til at være her i landet… Derfor kan et område uden egne lyskilder, såsom en mark udenfor Rønne, være stærkt påvirket af den nærliggende by og være i stort set lige så uegnet til astronomi som selve byen, men på satellitbilledet vil det indirekte lys måske ikke registreres og området vil se mørkt ud.

Her er nogle billeder, der bedre viser udbredelsen af lysforureningen:

http://www.avex-asso.org/dossiers/wordpress/?page_id=2754

Der er forskellige fremhævelser at vælge imellem. Især “astrophoto” ser ud til at kunne vise det spredte lys mellem byerne. Også “classic” viser dog dette ret overbevisende. Og her ser man, at Syd- og Vestamager absolut IKKE er mørke steder…!

Thomas, Bornholm

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Hej Thomas

Fantastisk godt link! om et dårligt emne

Hilsen Claus

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Især kml filerne til Google Earth er lækre

/Rudi B. Rasmussen

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Meget deprimerende kort. København lyser helt op i mit elskede sommerhu

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg har siddet og set på kortene og der er noget, der skræmmer mig lidt.

For nogle år siden, befandt jeg mig oppe på Hammerknuden om natten. Det var stjerneklart og jeg benyttede lejligheden til at vurdere, om der var mulighed for at finde et særlig mørkt sted. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at lysforureningen fra Sverige var temmelig generende. Den var meget mere generende end lysforureningen fra Allinge-Sandvig, der jo kun lå få km borte. Det overraskede mig noget.

Nu har jeg så siddet og kigget på kortene og jeg undrede mig lidt, for iflg kortene skulle lysforureningen fra den del af Sverige der er tættest på Bornholm ikke være slem, faktisk skulle den være sammenlignelig med selve Bornholm, måske en anelse værre.

Men hvorfor kunne jeg så se den så tydeligt?

Måske er det slet ikke lysforureningen fra Sydøstsverige jeg kan se så tydeligt, men derimod lysforureningen fra MALMØ og KØBENHAVN!

Den lader jeg lige stå et øjeblik.

Begge ligger lige i den rigtige retning og er langt voldsommere end noget andet i den retning (men det hele flyder vel sammen). Retningen er en anelse mere sydlig, så jeg skal prøve at tage en retningsbestemmelse en nat og se, om der er overensstemmelse. Hvis der er det, så er det jo helt sindssygt.

Thomas, Bornholm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Europe by night' er lukket for nye svar.